InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Ambitieus, een iets te vaak gebruikt woord

Ambitieus, een iets te vaak gebruikt woord

In ongeveer alle vacatures komt het voor en je zou haast gaan denken dat als je niet ambitieus bent, je er niet meer bij hoort. Maar was is ambitieus zijn nou eigenlijk?

Als je ambitieus bent dan…

… ben je met doelen bezig en leg je de lat voor jezelf hoog. Er moet uitdaging in zitten.
… blijf je je ontwikkelen, een professional te worden of je verder tot senior te ontwikkelen.
… zoek je naar andere (dan de geijkte) paden om de doelen te bereiken. Vernieuwend, wellicht ‘out of the box’.

Wat maakt een ambitieus iemand, iemand die je graag in dienst neemt?

Een ambitieus iemand is weliswaar met zichzelf bezig, maar ook met de organisatie. Door invulling te geven aan bovengenoemde aspecten help je uiteindelijk jezelf maar ook de organisatie. Een werkgever doet er dan ook goed aan om de zogenaamde Management Development – ontwikkelingstrajecten op peil te houden. Deze, veelal onder HRM vallende, bedrijfsonderdelen begeleiden potentiële “toppers” voor de organisatie, vervullen een mentorrol, zorgen voor opleidingsfaciliteiten en worden gebruikt als klankbord.

Beladen

Toch is het af en toe ook een beladen woord. Ambitieus wordt ten onrechte ook wel eens gezien als negatief. Iemand zei laatst: “Dat zijn van die mensen die over lijken gaan.” En ja, die zullen er inderdaad bij zitten, maar dat hoeft niet per definitie over ambitieuze mensen te gaan. Toch blijft de associatie bestaan.
Een deel van het antwoord ligt in de vooruitgang. Een organisatie is tegenwoordig continue in ontwikkeling en een deel van de mensheid is nu eenmaal niet veranderingsgericht. Heeft hier “last” van, “ niet nodig” etc.etc.
De kartrekkers van de organisatie in ontwikkeling zijn die ambitieuze mensen. De kunst van een goede kartrekker is je mensen zover te krijgen dat ze vrijwillig op die “kar” springen.

Aan welke kwaliteiten/competenties moet je voldoen

  • Doelgerichtheid, duidelijke haalbare doelen stellen
  • Resultaatgerichtheid, doel voor ogen houden en je niet af laten leiden c.q. obstakels oplossen
  • Leervermogen, regelmatig kritisch naar je eigen ontwikkeling blijven kijken en jezelf blijven ontwikkelen
  • Innovativiteit, nieuwe kansen creëren en invulling geven.

Valkuilen

  • Zorg dat je doelen realistisch zijn en dat je voldoende draagvlak kunt creëren
  • Accepteer dat niet iedereen het zelfde ambitieniveau heeft.
  • Voorkom dat je ambitie de overhand neemt en je “drammerig” overkomt.
Gerelateerde artikelen
Sollicitatievraag – Waar sta jij over vijf jaar?Sollicitatievraag – Waar sta jij over vijf jaar?Een sollicitatiegesprek kun jij voor een deel voorbereiden. De meeste HR-medewerkers en werkgevers zijn niet origineel i…
Klaar met je opleiding, wat nu?Klaar met je opleiding, wat nu?Je bent klaar met je opleiding, en je zoekt een baan. Maar waar moet je het precies zoeken? Het is lastig om in deze tij…
De STAR-methodeDe STAR-methodeAls je gaat solliciteren wordt er vaak de STAR-methode gehanteerd. De STAR-methode is een gesprekstechniek om te kijken…
Beginselen van goed managementEen goede manager geeft zijn medewerkers de middelen om zich te ontwikkelen tot de beste werknemers die zij kunnen zijn.…
Gericht solliciterenGericht solliciterenSolliciteren is voor sommige mensen een feestje, want ze zijn al helemaal bezig met de nieuwe dingen en voor andere mens…

Reageer op het artikel "Ambitieus, een iets te vaak gebruikt woord"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 10-06-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!