Intenties en doelen

Intenties en doelen stellen is een zeer belangrijke opgave, wanneer je ten eerste iets wilt bereiken en ten tweede wanneer je gelukkig zijn nastreeft. Maar wat zijn de voorwaarden voor het opstellen van intenties en het stellen doelen?

Wat is een intentie?

Een intentie is een beschrijving van hoe jouw ideale zelf en jouw ideale omgeving eruit zien. Een intentie dient realistisch, maar tegelijkertijd uitdagend en motiverend te zijn. De intentie dient dermate realistisch te zijn, dat jij kan geloven dat jij dit kan bereiken.

Voorbeeld intentie:
Ik voel me erg gelukkig als adjunct directeur van bedrijf X en ik haal keer op keer het beste uit mezelf en mijn team op de verschillende projecten.

Hoe dient een intentie opgesteld te worden?

Een intentie dient levendig te zijn en emotie te bevatten. Jouw intentie moet er voor zorgen dat je van binnenuit een gevoel krijgt van "wow, dat wil ik echt graag!" Krijg je dat gevoel niet, dan is jouw intentie waarschijnlijk verkeert en dien je hem opnieuw te ontwerpen naar wat je echt wilt. Als je trouwens niet weet wat je echt wilt, zou je kunnen kijken naar wat je in ieder geval niet wilt. Wanneer je hetgeen wat je niet wilt omdraait, dan krijg je vaak wat je echt wilt.

Voorbeeld:
Ik wil geen relatie waarin mijn vriend afhankelijk is van mij. De intentie zou dan kunnen zijn: Ik wil een relatie waarin mijn vriend en ik zeer gelukkig zijn en ieder onze eigen dingen hebben.

Hoe dienen doelen gesteld te worden?

Doelen dienen meetbaar te zijn en er dient een bepaald tijdsbestek in voor te komen.

Voorbeeld:
Binnen 2 jaar vanaf nu heb ik mijn salaris verdubbelt van 30.000 euro per jaar naar 60.000 euro per jaar.

Wanneer een doel niet meetbaar is, dan weet je ook niet of je hem hebt bereikt. Sterker nog je kan het niet eens bereiken. Het nadeel daarvan is, is dat je er niet naar toe kunt werken. Je kunt niet checken hoe goed je onderweg bent of hoe ver je achterligt.

Focus op je doelen en intenties

Wanneer je doelen en intenties duidelijk zijn weet je precies hoe je jezelf ziet en wat je precies dient te bereiken om daar te komen. De volgende stappen zijn om constant je aandacht te focussen en je energie te stoppen in de stappen die je moet zetten om je doelen te bereiken en je intenties te verwezenlijken.

Er zijn er vele verschillende middelen en technieken die ervoor kunnen zorgen dat je je aandacht niet kan verliezen van je doelen. Ook niet in drukke tijden en in tijden van afleiding. Voorbeelden hiervan zijn:
  • De kritieke 6 actiepunten die je dagelijks dient uit te voeren
  • Intentie kaartjes
  • Het "Wishboard"
© 2011 - 2020 Daniel-p, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Intenties en doelen"

Infoteur: Daniel-p
Gepubliceerd: Augustus 2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!