InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Gratis hulp bij problemen over wetten en regels

Gratis hulp bij problemen over wetten en regels

Gratis hulp bij problemen over wetten en regels Wie problemen heeft over wetten en regels in Nederland, maar geen geld om dure advocaten in kan huren kan terecht bij de Sociaal Raadslieden. Sociaal Raadslieden helpen gratis en helpen problemen op te lossen. Sociaal Raadslieden helpen voorbij mensen die een laag inkomen hebben.

Gratis hulp bij wetten en regels

Wetten en regels die voor de gewone burger van belang zijn, zijn vaak ook ingewikkeld en moeilijk. Wie in de problemen komt of wie hulp nodig heeft bij het invullen van formulieren kan terecht bij de Sociaal Raadslieden. Zij weten alles over onder andere:
  • De Wet Werk en Bijstand
  • Zorgtoeslag
  • Huurtoeslag
  • Belastingaanslagen
  • De rechten van huurders
  • De werking van officiële instanties
  • Hoe iemand financiële steun kan krijgen waar hij recht op heeft

Luis in de pels van de Sociale Dienst

De Sociaal Raadslieden staan mensen bij die dat nodig hebben. Daarom zijn ze vaak de luis in de pels van de Sociale Diensten die hen liever zien gaan dan komen. Ze helpen mensen namelijk allerlei problemen oplossen en betere omstandigheden voor ze realiseren door bijvoorbeeld toeslagen voor ze aan te vragen of ze daarbij te helpen.

Waar kunnen Sociaal Raadslieden mee helpen?

Een sociaal raadsman of raadsvrouw helpt burgers gratis als zij problemen hebben met de Belastingdienst of uitkeringsinstanties. Ook kunnen ze aangeven waar iemand recht op heeft als het gaat om financiële zaken. Maar ook voor heel veel andere onderwerpen kunnen burgers bij ze aankloppen. Dit zijn onder ander:
  1. Arbeidsongeschiktheidsuitkering
  2. Bijstandsuitkering
  3. Bijzondere bijstand
  4. Eigen bijdrage Thuiszorg
  5. Toeslagen als huur- en zorgtoeslag
  6. Voorzieningen voor gehandicapten
  7. Voorzieningen voor werklozen
  8. Problemen bij huur

Sociaal Raadslieden halen miljoenen binnen voor mensen

Heel vaak weten mensen helemaal niet waar ze recht op hebben. Toch is dat vaker dan ze denken. Mensen met financiële problemen kunnen snel een beroep doen op allerlei regels en wetten, maar kennen de weg vaak niet door het oerwoud van regels. Daarom zijn er de Sociaal Raadslieden. In 2009 haalden zij alleen al in een stad als Rotterdam 10 miljoen euro binnen voor de 43.000 mensen die bij hen aanklopten. Deze burgers hadden recht op dat geld, maar wisten dat niet. Sociaal Raadslieden zorgden ervoor dat die mensen dat geld kregen.

Sociaal Raadslieden handelen namens de klant

Het verschil tussen de Sociaal Raadslieden en bijvoorbeeld het juridisch loket is dat een Sociaal Raadsman of Raadsvrouw kan handelen namens de klant. De instantie schrijft brieven en bezwaarschriften, maar zoekt ook door tot een probleem is opgelost. De Sociaal Raadslieden bellen bijvoorbeeld ook net zo lang met allerlei instanties tot ze een oplossing voor het probleem hebben. Doordat ze korte lijnen hebben met onder andere de Sociale Dienst, de Belastingdienst en de UWV gaat dat vaak ook snel een eenvoudiger. Bovendien zijn de Sociaal Raadslieden geschoold in het oplossen van meerdere problemen. Dus zijn ze ook gespecialiseerd in:
  1. Betalingsachterstanden
  2. Veel schuldeisers
  3. Huurproblemen
  4. Problemen met toeslagen
  5. Problemen met instanties

Doorverwijzing

Komen de Sociaal Raadslieden er zelf niet uit of is er andere hulp nodig, dan verwijzen ze door naar bijvoorbeeld maatschappelijk werk of een stadsbank. Daarnaast adviseert ze de overheid ook als ze zaken signaleert die anders zouden moeten.

Waar vind je Sociaal Raadslieden?

Bijna iedere gemeente heeft wel Sociaal Raadslieden. Er zijn er meer dan 400 van in Nederland en de gemeente weet altijd wel waar de Sociaal Raadslieden te bereiken zijn. Deze meer dan 400 Raadslieden hebben jaarlijks contact met 400.000 mensen die hun hulp zoeken.
Gerelateerde artikelen
Gratis juridisch adviesGratis juridisch adviesEr hangt vaak een behoorlijk prijskaartje aan juridisch advies, maar gelukkig zijn er gratis alternatieven. Het inhuren…
Maatschappelijk werk: Wat kunnen ze voor mij betekenen?Dit artikel gaat over het maatschappelijk werk. Met welke reden zou ik naar het maatschappelijk kunnen gaan? Wat kunnen…
Sociale Raadslieden, wie zijn dat?Sociale Raadslieden, wie zijn dat?Voor mensen met een laag inkomen en die problemen hebben met regelgeving, belastingen of bijvoorbeeld het schrijven van…
Wat doet een sociaal raadsman?Wat doet een sociaal raadsman?Als sociaal raadsman ondersteun je cliënten op sociaal juridisch gebied. Je bent de tussenpersoon van de cliënt de (maat…
Slachtofferhulp Nederland - Hulp na misdrijf of ongelukSlachtofferhulp Nederland - Hulp na misdrijf of ongelukBij een ongeluk en een misdrijf is er sprake van daders en slchtoffers. Voor daders is voldoende aandacht omdat ze een j…
Bronnen en referenties
  • Sociaal Raadslieden
  • Woonkostenkrant

Reageer op het artikel "Gratis hulp bij problemen over wetten en regels"

Reacties

Suivenberg, 20-04-2017 17:19 #7
Waar vind je deze mensen…

Smets, 23-12-2016 15:23 #6
Een tijd geleden kreeg mijn vriendin een aanslag van de belasting kinderopvang 2009. Het gekke is dat ze bewijs had via afschriften dat deze wel betaald waren aan de opvang? De opvang is failliet gegaan zonder boekhouding! Maar nu komt het, doordat ze ook nog in die tijd toen de brief kwam problemen met haar ex had ivm opvang kinderen, hier is toen een rechtszaak van geweest, een moeilijke tijd had, zegt de belastingdienst dat ze te laat heeft gereageerd en nu toch de 17000€ terug moet betalen! In welke maatschappij leven wij? Dit kan toch niet waar zijn, dit zijn maffia praktijken. Wat kunnen we nu nog doen! Reactie infoteur, 14-02-2017
Als je zelf geen geld hebt om een advocaat voor dit soort zaken te betalen kun je een beroep doen op een pro bono advocaat. Dat zou ik heel snel doen, want anders loopt alles misschien nog meer op. Ik heb meer gehoord van opvang voor kinderen die de hele zooi in de soep lieten lopen en mensen met torenhoge rekeningen opzadelden. Niet voor te stellen. Ook niet dat de belastingdienst dan zulke bedragen oplegt.

Jessie, 19-01-2016 12:32 #5
Geachte Dhr./Mevrouw
5 jaar geleden is mijn man door een ongeluk in Bulgarije overleden. Hij had altijd gewerkt en ik zelf heb ook vele jaren gewerkt. Ons inkomen was altijd goed, maar na het overlijden van mijn man is mijn inkomen heel minimaal. Ik heb een UWV uitkering en krijg van mijn man een bijdrage van het SVB. Maar omdat mijn inkomsten van het UWV zijn krijg ik van het SVB maar een klein beetje erbij per maand. Waar ik het niet mee eens ben wij hebben altijd gewerkt, en er is altijd alles netjes afgedragen wat men aan het loonstrookje kan zien. Nu word ik op een bepaalde manier gestraft want mijn inkomen is nu maar € 1000,00 per maand waar ik alles van moet doen. Ik vind het heel erg dat het hier in Nederland zo moet gaan, dat je gestraft wordt als je partner overlijdt. Waarom kan ik bij mijn UWV uitkering niet het normale bedrag van het SVB krijgen wat iemand toe staat na het overlijden van je partner. Mensen die gescheiden zijn krijgen toch ook het normale bedrag zelfs alle 2 de partners. Ik heb er toch niet om gevraagd dat mijn man op vakantie overlijdt. En nu word ik op die manier nog eens extra gestraft, door mijn inkomen zo klein te maken.
Jessie Reactie infoteur, 19-01-2016
Heel zuur zoiets, dat begrijp ik heel goed. Sterke met het verlies en met deze situatie

Bianca de Jong, 25-10-2014 13:28 #4
Ik ben in de problemen en schulden gekomen door de belasting. Inmiddels zit ik nu in de gemeentelijke schuldsanering. De regels zijn dat ik geen nieuwe schulden mag maken enz. mijn partner zit in de wsmp (gerechtelijke hulpverlening). In januari 2014 ben ik zonder werk gekomen omdat ik een nieuwe baan zou hebben en dus mijn werk opgezegd. Op 2 januari bleek dat ik in de maling was genomen en werd ineens mijn contract niet getekend en was ik dus werkeloos. Een ww uitkering kreeg ik niet omdat ik zelf ontslag heb genomen en een bijstandsuitkering heb ik geen recht op omdat mijn partner bruto teveel zou verdienen, maar alles word door de rechter ingenomen en hij krijgt dus elke week maar 240,- voor alle rekeningen. Ik solliciteer me eigen helemaal suf en ben een opleiding gaan doen om meer kans te maken maar zit dus wel al 10 maanden zonder werk. Ik heb dus helemaal geen inkomen en met heel veel puzzelen lukt het me elke maand toch om zo weinig mogelijk schulden te maken. Maar mijn grootste probleem is de belasting. Ik bijna elke dag wel een brief van ze. Ik blijk vanaf 2011 een korting te krijgen waar ik geen recht op zou hebben en of ik nu even die 4 jaar wil terug betalen terwijl ik deze korting in dat jaar aan moest vragen omdat anders mijn gemeentelijke uitkering van toen stopgezet zou worden. Waar moet ik nu 4000,- vandaan halen? Terwijl ik geen inkomsten heb en geen nieuwe schulden mag maken? Mijn patner krijg ook ontelbaar veel brieven over het terug betalen van van alles bij de belasting terwijl we elke verandering doorgeef op de site van de belasting met mijn digi-d. Vandaag zaterdag 25 oktober 2014 krijg ik in 1 keer 5 brieven van de belasting van de toeslagen. Ik durf deze niet te openen omdat ik nu toch niets kan doen en bang ben dat het zoals elke week mijn weekend gaat verpesten. Wij hebben echt hulp nodig op wat voor manier dan ook! Reactie infoteur, 28-10-2014
Kan de gemeente daar niet bij helpen? Zij hebben toch ook gezorgd voor een schuldsanering?

Heidi Gabrielle, 22-08-2013 07:59 #3
Vorig jaar ben ik gescheiden, en noodgedwongen met mijn dochtertje van toen nog 10 jaar bij mijn alleenstaande (zieke) vader van over de 70 ingetrokken. De reden daarvan is, omdat je als gescheiden ouder geen urgentie meer krijgt voor een woning. Mijn vader was gelukkig zo lief, ons huisvesting te bieden, echter, dit heeft grote gevolgen gehad. Ik heb in het begin een uitkering moeten genieten, omdat ik met mijn scheiding, ook mijn winkel, (slechte tijden he?) en mijn huis kwijt was, (is al erg genoeg hoor!)(en dus ook nog schuld heb, en zoiezo geen huis kan huren voorlopig) ik was dus zogenaamd “thuisloos”. Hard gezocht naar werk en werk gevonden in deze moeilijke zware tijden, echter had ik aanvragen ingediend om zorgtoeslag en kindgebondenbudget te verkrijgen, aangezien ik alleenstaande moeder ben, met een heel klein inkomen. Tot mijn verbazing wordt mijn oude alleenstaande zieke vader, met ook een klein inkomen, nu gezien als mijn toeslagpartner, (dit heeft dus voor hem, door zijn goedheid ook gevolgen) mijn vader moet dus opdraaien voor de zorg van mijn dochter en voor mij blijkt nu. Dit alles komt omdat mijn dochtertje bij mij, haar MOEDER dus, staat ingeschreven op het zelfde adres, nu blijkt dat ik al die tijd volgens de belasting dus GEEN recht had op toeslagen. Gevolg, door hun fout (want dat hadden ze toen ook wel kunnen weten) zit ik dus nu weer met een belastingschuld, kan er ook nog wel bij! Gevolg, ik “werkende alleenstaande moeder”moet dus met nog minder geld zien rond te komen! Ik krijg dus geen huis, geen toeslagen, geen hulp! Schandalig in een land als Nederland, had mijn vader ons dan op straat moeten laten leven, met als gevolg dat ik mijn dochtertje zou kwijt raken? En dan ALLES kwijt zou zijn geweest?

Mijn vraag is dus, klopt het dat ik geen recht heb op geen enkele toeslag? (Ik dacht altijd dat zorgtoeslag iets persoonlijks is, en dus buiten alles staat.)

Avis, 21-06-2013 11:21 #2
Al zeer lang in de clinche met de belastingdienst. Heel veel beloftes gedaan ( niet zwart op wit natuurlijk ) Ook hulp van ombudsman ingeroepen en NOG steeds schiet het niet op. Was op zoek naar een sociaal raadsman/vrouw in Vianen maar is er niet. Zit met mijn rug tegen de muur… wie kan mij helpen verder te komen om mijn recht te halen. Vreemde is dat de papieren ineens niet zijn ontvangen maar de belasting mij wel heb gebeld. Help

Kees van Veen, 03-01-2012 11:42 #1
Goede morgen daar ben ik weer ik heb voorafgaand geweldige antwoorden van jullie gekregen hartelijkdank hiervoor allereerst de beste wensen voor 2012 veel gezondheid en dat het recht recht zal zijn ik ben nu zover dat ik totaal geen vertrouwen heb in de advocaat van de tegenpartij allereerst verdenk ik hem dus geen beschuldiging van geld doorsluizen naar zijn eigen rekening want dat geld wat ik over moet maken ( 1000 euro per maand gaat niet naar stichting derde geldenrekeningnummer) dat moet ik betalen omdat mijn dochter falliet verklaard is en geen geld heeft komen ze bij mij terwijl ik niets met het fallissement te maken heeft maar goed ik heb het vermoeden dat het fallissement helemaal niet rechtsgeldig is ik leg het aan u uit hoe het in zijn werk is gegaan op het vonnis staat dat CEHAVE LANDBOUWBELANG haar falliet heeft laten verklaren maar dat bedrijf bestaat niet meer die zijn gefuseerd er staat ook geen kamer van koophandelnummer bij telefonische navraag was er niemand van dat bedrijf die de aanvraag had ingediend mijn dochter had nog een schuld van 970 euro waar zij een betalings regeling voor had en ook nakwam zij vertelde tegen mij dat zij de zaak uit handen hadden gegeven aan curator van der Laan die het vervolgens weer uit handen hebben gegeven aan curator Klaasen na contact gehad te hebben met Klaasen die zelf het fallissement hebben aangevraagt zeiden dat zij die zaak gekregen hadden van van der Laan na contact gehad te hebben met van der Laan hoe het zit met dat fallissement kreeg ik geen antwoord en was er dus niemand thuis dus u kunt wel begrijpen dat ik hier een vreemde smaak van in mijn mond krijgt graag u reactie hier op Vriendelijke groet Kees van Veen.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 31-12-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 7
Schrijf mee!