Gratis hulp bij problemen over wetten en regels

Gratis hulp bij wetten en regels
Wetten en regels die voor de gewone burger van belang zijn, zijn vaak ook ingewikkeld en moeilijk. Wie in de problemen komt of wie hulp nodig heeft bij het invullen van formulieren kan terecht bij de Sociaal Raadslieden. Zij weten alles over onder andere:- De Wet Werk en Bijstand
- Zorgtoeslag
- Huurtoeslag
- Belastingaanslagen
- De rechten van huurders
- De werking van officiële instanties
- Hoe iemand financiële steun kan krijgen waar hij recht op heeft
Luis in de pels van de Sociale Dienst
De Sociaal Raadslieden staan mensen bij die dat nodig hebben. Daarom zijn ze vaak de luis in de pels van de Sociale Diensten die hen liever zien gaan dan komen. Ze helpen mensen namelijk allerlei problemen oplossen en betere omstandigheden voor ze realiseren door bijvoorbeeld toeslagen voor ze aan te vragen of ze daarbij te helpen.Waar kunnen Sociaal Raadslieden mee helpen?
Een sociaal raadsman of raadsvrouw helpt burgers gratis als zij problemen hebben met de Belastingdienst of uitkeringsinstanties. Ook kunnen ze aangeven waar iemand recht op heeft als het gaat om financiële zaken. Maar ook voor heel veel andere onderwerpen kunnen burgers bij ze aankloppen. Dit zijn onder ander:[OLIST]Arbeidsongeschiktheidsuitkering
Bijstandsuitkering
Bijzondere bijstand
Eigen bijdrage Thuiszorg
Toeslagen als huur- en zorgtoeslag
Voorzieningen voor gehandicapten
Voorzieningen voor werklozen
Problemen bij huur[/OLIST]
Sociaal Raadslieden halen miljoenen binnen voor mensen
Heel vaak weten mensen helemaal niet waar ze recht op hebben. Toch is dat vaker dan ze denken. Mensen met financiële problemen kunnen snel een beroep doen op allerlei regels en wetten, maar kennen de weg vaak niet door het oerwoud van regels. Daarom zijn er de Sociaal Raadslieden. In 2009 haalden zij alleen al in een stad als Rotterdam 10 miljoen euro binnen voor de 43.000 mensen die bij hen aanklopten. Deze burgers hadden recht op dat geld, maar wisten dat niet. Sociaal Raadslieden zorgden ervoor dat die mensen dat geld kregen.Sociaal Raadslieden handelen namens de klant
Het verschil tussen de Sociaal Raadslieden en bijvoorbeeld het juridisch loket is dat een Sociaal Raadsman of Raadsvrouw kan handelen namens de klant. De instantie schrijft brieven en bezwaarschriften, maar zoekt ook door tot een probleem is opgelost. De Sociaal Raadslieden bellen bijvoorbeeld ook net zo lang met allerlei instanties tot ze een oplossing voor het probleem hebben. Doordat ze korte lijnen hebben met onder andere de Sociale Dienst, de Belastingdienst en de UWV gaat dat vaak ook snel een eenvoudiger. Bovendien zijn de Sociaal Raadslieden geschoold in het oplossen van meerdere problemen. Dus zijn ze ook gespecialiseerd in:[OLIST]Betalingsachterstanden
Veel schuldeisers
Huurproblemen
Problemen met toeslagen
Problemen met instanties[/OLIST]