InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Een bezwaarschrift opstellen

Een bezwaarschrift opstellen

Een bezwaarschrift opstellen Het gebeurt soms, er landt een brief op de mat met een beslissing waar u het totaal niet mee eens bent. U moet iets betalen wat u allang betaald heeft, of het besluit dat uw zoon of dochter niet verder mag met de opleiding waar hij/zij mee bezig is. In dit soort onprettige post staat vaak dat u binnen een bepaalde periode bezwaar kan maken. Maar hoe kunt u dit het best aanpakken?

Termijn

Ten eerste moet u altijd rekening houden met de termijn die gesteld is voor het aantekenen van bezwaar. Voor overheidsbesluiten zal dit altijd 6 weken zijn. Deze termijn begint te lopen vanaf het moment dat het besluit bekend wordt gemaakt.

Voor dat u begint met de brief

Een bezwaarschrift kan soms een hele opgave zijn. Daarom kan het makkelijk zijn om eerst, voor u begint met het schrijven van de brief, voor u zelf op papier te zetten waar u het niet mee eens bent. Welk deel van het besluit vindt u onterecht of onrechtmatig?
Daarna kunt u een opsomming maken met de redenen waarom u het er niet mee eens bent. Heeft u dit ook? Dan is het verstandig om er bronnen bij te zoeken. Waar baseert u uw argumentatie op? U kunt bijvoorbeeld kopieën van een overeenkomst bijvoegen, of verwijzen naar een gesprek wat u eerder gehad hebt met een direct betrokkene van de besluitnemende kant.
U zult zien dat, als u dit al van tevoren op papier hebt staan, het schrijven van de brief zelf een stuk eenvoudiger zal worden.

De brief

De brief zelf moet altijd de volgende zaken bevatten:
  • Uw naam en adres
  • De datum
  • Uw handtekening
  • Een beschrijving van het besluit waar u bezwaar tegen maakt
  • De reden(en) waarom u het niet eens bent met het genomen besluit, het liefst met verwijzing naar bronnen die u eventueel kunt bijvoegen als bijlagen bij de brief.

Net als met de eigenlijk alle soorten zakelijke brieven bestaat ook het bezwaarschrift uit 3 delen.
In het eerste deel omschrijft u het probleem. Welk besluit is er genomen en wanneer heeft u kennis genomen van het besluit. Hier geeft u aan dat u het niet met het besluit eens bent, maar daar gaat u verder nog niet op in.

In het tweede deel gaat u dieper in op de reden(en) waarom u het niet met het genomen besluit eens bent. Hier zet u uw argumentatie uiteen. U geeft aan welke redenen u heeft en u verwijst bijvoorbeeld naar bijlagen of andere bronnen waar u uw argumentatie op heeft gebaseerd. Simpel voorbeeld, u krijgt een aanslag van de hondenbelasting, maar uw hond is al een tijdje overleden. Dan geeft u aan wanneer uw hond precies is overleden en u verwijst naar de bijlagen, waarin u een kopie de verklaring van overlijden van de dierenarts en een bevestiging van de gemeente van het overlijden van uw hond bijvoegt.

In het derde deel deelt u de instantie die het besluit heeft genomen mee wat u wilt dat er gebeurd met het genomen besluit.
U kunt dit bijvoorbeeld als volgt formuleren: "Om alle bovengenoemde redenen ben ik van mening dat het besluit om mijn zoon *Piet de Vries* een negatief bindend studie advies te geven, niet in stand kan blijven.
Ik wacht uw reactie verder af en hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben"

Hierna sluit u de brief af op gebruikelijke wijze.

Natuurlijk is het van belang dat de brief in correct Nederlands is. Dus het kan altijd handig zijn om de brief te laten nalezen door iemand anders. Want de spellingscorrectie ziet "das" niet als fout woord, maar als er "dat" had moeten staan, levert dat rare zinnen op.

Ik wens u veel succes met uw bezwaarprocedure.
© 2011 - 2019 Lady_wolf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bezwaarschrift indienenHoe kunt u een bezwaarschrift opstellen? Aan welke eisen moet een bezwaarschrift voldoen? Als u het niet eens bent met e…
Bezwaar maken tegen verkeersboeteAls u het niet eens bent met een parkeerboete of andere verkeersboete (bekeuring) kunt u bezwaar maken door een bezwaars…
Bezwaar maken tegen de BelastingdienstBezwaar maken tegen de BelastingdienstBent u het oneens met een belastingaanslag of fiscale boete van de Belastingdienst? U kunt dan in 2018 en 2019 bezwaar m…
Commissie bezwaarschriftenDe commissie bezwaarschriften is een adviesorgaan van de gemeente. Wanneer u het niet eens bent met een besluit van de g…
Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?Veel mensen die een huurwoning hebben, hebben het wel eens meegemaakt. Reparaties worden niet of laat uitgevoerd, er is…

Reageer op het artikel "Een bezwaarschrift opstellen"

Infoteur: Lady_wolf
Gepubliceerd: 01-09-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!