InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Werken op zondag: rechten en plichten

Werken op zondag: rechten en plichten

Werken op zondag: rechten en plichten Werken op zondag: wat zijn uw rechten en plichten als werknemer. Steeds meer winkels, met name supermarkten, verruimen hun openingstijden. Personeel is verplicht om op zondag te werken. Het weigeren van werken op zondag kan ontslag tot gevolg hebben. In dit artikel leest u alles over werken op zondag. Rechten, plichten, weigeren van zondagswerk en toeslag voor werken op zondag. En is het verplicht om op zondag te werken?

Werken op zondag: verplicht?

Is het verplicht om te werken op zondag?
U bent niet verplicht om op zondag te werken. Dit is vastgelegd in artikel 5:4 lid 1 van de Arbeidstjidenwet. U kunt met uw werkgever afspreken op zondag te werken als het soort werk dat u doet het werken op zondag noodzakelijk maakt. Het gaat bijvoorbeeld om werk in de gezondheidszorg, politie, brandweer of in de horeca. Maar ook bedrijfsomstandigheden kunnen zondagwerk noodzakelijk maken.

Aantal vrije zondagen per jaar

Als werknemer hebt u recht op minstens 13 zondagen vrij per jaar. In uw CAO kan echter zijn afgesproken dat er minder vrije zondagen zijn. In dat geval moet u daarmee instemmen.

Werken op zondag weigeren

Mag ik weigeren te werken op zondag?
Als de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden het werken op zondag niet noodzakelijk maken en u vooraf geen toestemming hebt gegeven voor zondagswerk, mag u weigeren om op zondag te werken. De werkgever mag daar officieel geen consequenties aan verbinden. In de praktijk nemen werkgevers het echter niet zo nauw met deze regelgeving.

Werken op zondag: toeslag

Krijg ik extra betaald als ik op zondag werk?
Meestal is er in de CAO een toeslag afgesproken voor zondagswerk. Zo verplicht de cao van supermarkten de werkgever om op zondag 100% extra te betalen.

Werken op zondag in de horeca

In de horeca krijgt een werknemer niet extra betaald voor werken op zondag. In die zin is de horeca een uitzondering op de regel van de zondagswerktoeslag.

Verplicht werken op koopzondag

Veel winkeliers die op zondag open zijn, verplichten personeel om op zondag te werken en keren niet de verplichte toeslag uit. Zij trekken zich niets aan van de Arbeidstijdenwet en de geldende CAO. Dat stelt de CNV Dienstenbond. Vooral jonge werknemers zijn de dupe. Personeel kan officieel weigeren om te werken op zondag, maar veel mensen hebben een tijdelijk contract. Bij het weigeren van zondagswerk dreigt de werkgever het contract niet te verlengen.

Werken op zondag: rechten en plichten

Samengevat heeft een werknemer de volgende rechten en plichten:
  • De werknemer is in principe niet verplicht om te werken op zondag, tenzij de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden het werken op zondag noodzakelijk maken.
  • In veel gevallen hebben werknemers die werken op zondag recht op extra loon in de vorm van een toeslag van 100%
  • Werken op zondag in de horeca wordt niet extra betaald
  • Een werknemer heeft recht op 13 vrije zondagen per jaar
Gerelateerde artikelen
Werken op zondag: plicht of rechtWerken op zondag: plicht of rechtWerken op zondag, zondagsarbeid: meer dan de heft van de werkende bevolking moet een of meerdere keren per maand op zond…
Zomer en wintertijd wereldwijdZomer en wintertijd wereldwijdVandaag de dag hanteren ongeveer 70 landen ter wereld zomer- en wintertijd. Het enige industriële land dat geen zomer- e…
Werktijden jongerenWerktijden jongerenDe werktijden voor jongeren zijn onlangs gewijzigd. Zo mogen 15-jarigen voortaan tot 21.00 ís avonds werken. De werktijd…
Wanneer vallen de Belgische feestdagen in 2017?Wanneer vallen de Belgische feestdagen in 2017?Feestdagen zijn voor velen een synoniem geworden voor een vrije dag. Aan de oorspronkelijke betekenis wordt vaak niet me…
Mediamarkt: openingstijden, adres- en contactgegevensMediamarkt is een van de grootste elektronicaketens in Europa met ruim 500 winkels. Ook in Nederland is Mediamarkt actie…
Bronnen en referenties
  • P&O Actueel
  • Stentor
  • Intermediair
  • Arbeidstijdenwet

Reageer op het artikel "Werken op zondag: rechten en plichten"

Reacties

Femke, 01-03-2019 13:39 #10
Ik lees overal over rechten van werknemers om niet op zondag te hoeven werken of niet alle zondagen te hoeven werken. Maar hoe zit het als ik wel alle zondagen wil werken en mijn werkgever geeft mij verplicht 13 zondagen per jaar vrij?
Is mijn werkgever wettelijk verplicht mij die 13 zondagen vrij te geven ookal geef ik toestemming om mij elke zondag in te zetten en mijn werkgever dit zelf ook goed kan gebruiken?

R. Brok, 20-12-2015 22:49 #9
Klopt het dat de extra vergoeding van de zondag voor de detailhandel vervalt. Graag antwoord dank u.

Ingeborg Nugteren, 02-11-2015 20:12 #8
Is er sprake dat de cao detailhandel i.v.m de extra vergoeding op zondag, per januari vervalt?Nu wordt er dubbel uitbetaald, maar vervalt dit per 2016?
graag uw antwoord op dit.
bij voorbaat hartelijk dank.

Yessin, 30-10-2015 15:47 #7
Ik ben 17 en werk bij een carwash, mijn baas weigert daarentegen een contract te geven maar heeft wel valse contracten liggen blijkbaar voor als er controle komt, mijn collega's die kregen niet betaald of veel te laat. Ik werk alleen de zaterdag en zondag, er wordt verwacht dat ik van elke dag die ik werk een uur aftrek als pauze, maar ik sta elke dag in m'n eentje te werken.

Oscar, 04-09-2015 17:45 #6
Op mijn bedrijf ben ik in 1997 begonnen. Voor de zondagen telt de regel salaris + 200% dus in totaal 300%. Alleen de nieuwe werkgever weigert dit zo mis ik dit jaar al 187 uur. Dit is een maand salaris fnv staat ook met de handen in het haar. Tegen deze man valt niets te doen. Deel van het personeel is al ontslagen of weggegaan. Op deze manier zijn we 75% van het personeel kwijt. We willen gaan stoppen om de zondagen te werken maar zijn te bang om de baan te verliezen.

Nathalie, 26-01-2015 11:36 #5
Ik ben 17, schoolgaand en werk sinds half oktober als oproepkracht bij een modewinkel. Zij hebben mij aangenomen voor de koopavond en de zaterdag en één keer in de maand word je de zondag ingezet. Nu word ik regelmatig het hele weekend ingezet. De zondag krijg je in principe volgens je contract 200% uitbetaald. Nu is het alleen zo dat zij dit niet doen. Zij stoppen de overige 100% in een potje. Ik heb inmiddels al 25 uur in een potje zitten. Mag dit eigenlijk wel? Daarnaast ontvang ik ondanks herhaaldelijk vragen geen loonstrookje. Hoe pak ik dit aan?

Ahmed, 01-12-2014 17:11 #4
Momenteel werk ik vele jaren bij de Albert Heijn. Vanaf 1 januari 2015 willen ze de werknemers vanaf 18 jaar en ouder verplichten om vrij te zijn op de zondag 1x per 4 weken. Mag dit?

Leonie Hulleman, 09-11-2014 11:47 #3
Mijn dochter is 15 jaar en werkt sinds kort in een kleding winkel cq verhuur van schaatsen en slijpen van schaatsen. Zij verdient 2.90 per uur. Mijn vraag is, heeft zij ook recht op onregelmatigheidstoeslag omdat zij altijd op zondag werkt. Haar werktijden zijn van negen tot vijf uur. Ik hoor graag van u

Marion, 28-02-2013 07:38 #2
Hoe oud moet je zijn om op zondag in een supermarkt te mogen werken?

Cindy Burer, 06-11-2012 09:28 #1
Ik heb een contract van 15 uur nu wordt er gezegd als je op zondag werkt dat is dubbel dus hoef ja alleen zondag te werken dus 1x 7.5 uur is 15 uur betaalt? Is natuurlijk wel lekker maar gevoelsmatig klopt dit niet. 2 dagen moeten werken maar dat in 1 dag doen.
wat is de regel hierover?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 22-08-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 10
Schrijf mee!