InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Concurrentiebeding of relatiebeding, help!

Concurrentiebeding of relatiebeding, help!

Concurrentiebeding of relatiebeding, help! Wil je van je concurrentiebeding of je relatiebeding af? Dat kan in bepaalde situaties. Afhankelijk van de situatie die zich voordoet is soms vrij eenvoudig te regelen. Als de ex-werkgever een foutje heeft gemaakt in het beding dan kun je er vrij gemakkelijk van af komen. Ook wil de nieuwe werkgever soms de boete voor je betalen als je het concurrentie of relatiebeding schendt. Dit is sterk afhankelijk van de belangen die spelen.

Concurrentiebeding, wat is het precies?

In het concurrentiebeding staan afspraken tussen je werkgever en jou. Deze afspraken gaan over het beperken van jouw mogelijkheden op de arbeidsmarkt nadat je de arbeidsovereenkomsten met je werkgever hebt beëindigd. Meestal heeft een concurrentiebeding betrekking op het niet mogen uitvoeren van bepaalde werkzaamheden bij een concurrent. Dit is vaak wel voor een bepaalde periode die op een gegeven moment afloopt. Een concurrentiebeding geldt niet als je minderjarig bent. Ook moet het beding schriftelijk zijn vastgelegd.

Wat is een relatiebeding?

Een relatiebeding is een soort van concurrentiebeding. Daar waar het concurrentiebeding gaat over het niet mogen uitvoeren van bepaalde werkzaamheden bij concurrenten gaat het relatiebeding over het onderhouden van contacten van zakenrelaties van de oude werkgever. Als je over stap naar een nieuwe werkgever dan zou je de zakenrelaties mee kunnen nemen. Om dat te voorkomen kan een werkgever een relatiebeding opstellen. Ook wordt er wel een combinatie opgesteld van een concurrentiebeding en een relatiebeding.

Wat gebeurt er bij schending van het beding?

Als een concurrentiebeding of een relatiebeding in werking treedt na het beëindigen van de arbeidsovereenkomst bij je werkgever dan ben je hier aan gebonden. Als je het beding schendt dan kan de ex-werkgever naar de rechter stappen om een schadevergoeding te eisen. De hoogte van de schadevergoeding wordt door de rechter bepaald en hangt sterk af van de belangen die spelen. In sommige gevallen is het mogelijk dat de rechter delen van, of het gehele beding buiten werking stelt.

Concurrentiebeding geldt niet

Er zijn bepaalde situaties waarin het concurrentiebeding niet geldt. Als er wel is voldaan aan de voorwaarden dat het beding schriftelijk moet zijn vastgelegd en dat de werknemer meerderjarig is, kunnen er toch situaties zijn waarin het beding ongeldig is. Deze situaties kunnen zijn:
  • onterecht ontslag
  • incompleet beding
  • ondeugdelijke inhoud
  • gewijzigde omstandigheden

Onterecht ontslag

Als je wordt ontslagen door je werkgever zonder een rechtsgeldige reden dan vervalt het concurrentiebeding of het relatiebeding. De voorwaarde is wel dat er geen sprake is van een rechtsgeldig ontslag.

Incompleet beding

Als er iets mist in het totaalpakket van het concurrentiebeding of het relatiebeding dan kom je er onderuit. Zijn alle onderdelen goed gedocumenteerd? Mist er niet een vel? Pas als het gehele beding in orde is geldt deze. Is dat niet het geval dan kan de werkgever geen boete eisen van je wanneer je het beding zou schenden.

Ondeugdelijke inhoud

Alles moet qua inhoud met elkaar in één lijn liggen. Soms worden een relatiebeding en een concurrentiebeding door elkaar gehaald. Beide termen worden dan door elkaar gebruikt. Ook moet er heel nauwkeurig zijn omschreven aan welke regels je verplicht bent je te houden, en hoe lang de beperking geldt. Als het beding qua inhoud niet 100% in orde is, dan heb je een mogelijkheid om er onderuit te komen.

Gewijzigde omstandigheden

Door bepaalde wijzigingen, zoals een fusie van je werkgever of een contractwijziging, kan het zijn dat het concurrentiebeding of relatiebeding niet meer geldt. Dit is een grijs gebied waarover lastig uitspraken zijn te doen. Meestal worden dit soort situaties voorgelegd aan een rechter voor een uitspraak.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Concurrentiebeding of relatiebeding, help!"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 06-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!