InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Concurrentiebeding na ontslag

Concurrentiebeding na ontslag

Concurrentiebeding na ontslag Veel mensen denken dat een concurrentiebeding na een ontslag niet meer geldig is. Niets is minder waar. Het is daarom belangrijk om bij ontslag met de werkgever uit te onderhandelen dat een concurrentiebeding niet meer geldig is of dat de termijn daarvan ingekort wordt. Een andere mogelijkheid is om het concurrentiebeding te laten omzetten in een relatiebeding. In sectoren en branches waar werknemers werken met gevoelige informatie worden vaak in arbeidscontracten afspraken gemaakt over een concurrentiebeding. De strekking daarvan is meestal dat een werknemer naar vertrek bij het betreffende bedrijf voor een bepaalde periode niet aan de slag mag gaan bij gelijksoortige bedrijven in diezelfde sector of bijvoorbeeld klanten. De lengte van die termijn loopt zeer uiteen per contract. Soms gaat het om enkele maanden, soms om een periode van jaren. Bedrijven maken die afspraken om niet benadeeld te worden ten opzichte van (mogelijke) concurrenten.

Wat is een concurrentiebeding?

Redenen waarom een bedrijf een concurrentiebeding vastlegt in een contract is al een medewerker bijvoorbeeld op de hoogte is van alle verkoopcijfers van het betreffende bedrijf of toekomstige strategieën. Die kennis zou hij bij zijn nieuwe werkgever kunnen gebruiken om zijn voormalige baas dwars te zitten. Een ander voorbeeld kan zijn iemand die overstapt van Coca Cola naar Pepsi Cola en het beroemde bereidingsgeheim met zich mee neemt. Onder kennis kunnen ook bepaalde klantcontacten worden verstaan. Het risico bestaat dan dat de klanten de overstap met de nieuwe werkgever maken naar het betreffende bedrijf.
Een werkgever die het concurrentie beding schend loopt het risico op een boete. De hoogte van deze boete is meestal ook vastgelegd in het contract. De hoogte van dat bedrag kan oplopen tot enkele jaarsalarissen. Dat is om de medewerker af te schrikken om daadwerkelijk de overstap te maken naar een concurrent.

Het concurrentiebeding bij ontslag

Veel mensen denken dat na een ontslag het concurrentiebeding niet meer geldig is. Ten onrechte wordt er gedacht dat dit zomaar komt te vervallen na een ontslag. Bij een ontslag kan er wel met de werkgever worden afgesproken dat het beding komt te vervallen of dat de termijn wordt ingekort. Dat moet altijd worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Het is wel belangrijk om dit uit te onderhandelen, want het beding komt niet automatisch te vervallen. Het is in dat geval dus mogelijk voor de werkgever om iemand aan zijn contract te houden. Vaak vindt een werkgever het vooral belangrijk dat hij zij klanten kan houden. In dat geval is het ook mogelijk om een concurrentiebeding om te zetten in een relatiebeding. In dat geval spreekt de werknemer af met zijn werkgever om geen contact te hebben met diens klanten.

Stap naar de rechter

Wanneer een werkgever echt wil vasthouden aan een concurrentiebeding is de weg naar de kantonrechter de enige mogelijkheid om het beding te laten vernietigen of de vergoeding af te zwakken. In het algemeen zijn rechters terughoudend met het afzwakken van een concurrentiebeding. Wel zal de rechter kijken naar wat redelijk een billijk is. Een voorbeeld van wat onredelijk is: een werknemer bij een verzekeringsdienst met een jaarcontract waarin opgenomen is dat hij drie jaar lang niet bij een andere verzekeringsmaatschappij mag werken. Juist met de toenemende flexibele arbeidsmarkt en de versoepeling van het ontslagrecht is het belangrijk om zo weinig mogelijk hindernissen in het systeem te bouwen voor werknemers om te switchen van baan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Concurrentiebeding na ontslag"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 23-10-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!