InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Huis van bewaring en gevangenis

Huis van bewaring en gevangenis

Huis van bewaring en gevangenis Huis van bewaring, gevangenis, penitentiaire inrichting: Een huis van bewaring of een gevangenis: in beiden zitten mensen die straf verdienen. Maar wanneer kom je in het huis van bewaring en wanneer in een gevangenis terecht?

Celstraf

Celstraf krijg je wanneer je een misdaad hebt begaan. Dit kunnen uiteenlopende zaken zijn waar we hier verder niet op in zullen gaan. Celstraf zit je uit in een gevangenis of in een huis van bewaring. In Nederland wordt hechtenis gezien als tijdelijke gevangenisstraf of voorlopige straf. In ieder geval is een celstraf een verblijf in een veilig gesloten of half-open inrichting, waar je niet meer uit kan. (in de meeste gevallen dan)

Huis van bewaring

In een huis van bewaring wordt je "bewaard". Dit klinkt natuurlijk vreemd, maar het komt erop neer dat je hier meestal zit als je nog geen straf hebt gekregen van de rechter. Maar omdat het risico bestaat dat je in de tussentijd misschien wel wegloopt, wordt je wel al vastgezet in een huis van bewaring. Ook korte straffen kunnen in een huis van bewaring worden uitgezeten.

Wie denkt dat een huis van bewaring lichter is dan een gevangenis, vergist zich: de straf die je daar uitzit, is net zo zwaar. Mensen die dus wachten op hun straf zitten hier, maar ook mensen die nog overgeplaatst moeten worden naar een TBS-kliniek. Ook wanneer je een boete niet kan of wil betalen, kom je in een huis van bewaring terecht. Voor iedere dag die je hier uitzit, wordt er 25 euro van de openstaande boete afgetrokken. Een gevangenis of huis van bewaring wordt ook wel een Penitentiaire inrichting genoemd.

In Nederland is het onduidelijk hoeveel huizen van bewaring er precies zijn. In ieder rechtsgebied zou er minstens een moeten zitten, want het huis van bewaring moet zo dicht mogelijk bij de rechtbank zitten.

Gevangenis

In een gevangenis zitten de mensen die hun straf van de rechter hebben gekregen. Hier zitten ze de resterende straf uit. Eventueel voorarrest zoals voorlopige hechtenis in het huis van bewaring, wordt afgetrokken van de vrijheidsstraf (de echte straf dus). Dot houdt in dat wanneer iemand (het maximale) 106 dagen in het huis van bewaring heeft gezeten en naar de gevangenis moet voor 4 jaar, dat er dan 106 dagen vanaf getrokken worden en hij dus 3 jaar en 9 maanden nog moet zitten.

Een bekende gevangenis in Nederland is de Bijlmerbajes. Ook de Extra Beveiligde Inrichting van Nieuw Vosseveld in Vugfht is bekend. Hier zitten de mensen met een hoog ontsnappingsgevaar.

Overigens zijn de gevangenissen in Nederland vergeleken met andere landen een hotel waar je niet uit kan. Hier hebben ze eigen wc, bed, tv, radio, en ook mag de gevangene bellen, post en bezoek ontvangen. In andere landen worden vaak kleine ruimtes met meerdere personen gedeeld, net als de vieze toiletten. Tv en radio is er niet en bezoek mag er amper komen.

Voor je plezier in de gevangenis

In Almelo ligt het hotel "huis van bewaring". Hier kan je kennis maken met de gevangenis. De kamers zijn van binnen netjes en geven je niet het gevoel opgesloten te zitten, de buitenkant van de kamers doet sterk denken aan een gevangenis. Alles in het hotel heeft ook dit thema.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevangenis
  • http://www.gevangenismuseum.nl/

Reageer op het artikel "Huis van bewaring en gevangenis"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 16-12-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!