Misleiding door energiebedrijven
In het verleden waren marketingacties via de telefoon of via mailingen vaak gericht op verzekeringen. De verdiensten op het sluiten van polissen is lager geworden. De hoge verdiensten liggen nu in de telecom en in de energiecontracten.
Het sluiten van een contract met een energiebedrijf is zeer eenvoudig, maar het kan een lange nasleep krijgen. In bepaalde gevallen worden de consumenten misleid en onder onjuiste voorstelling van zaken worden er contracten afgesloten. De consument heeft een verkeerd beeld of het energiebedrijf geeft niet de juiste informatie. In bepaalde gevallen zou het contract niet zijn gesloten bij een juiste voorstelling van zaken.
De financiële voordelen ten opzichte van het oude energiebedrijf zijn in de werkelijkheid vaak kleiner dan vooraf werd voorgespiegeld.
Contract is gesloten op basis van foute informatie
Overeenkomsten die zijn gesloten op basis van onjuiste informatie, kunnen worden ontbonden op basis van dwaling. De verkopers moeten zich houden aan de regelgeving in de Wet oneerlijke handelspraktijken. Hierin staat omschreven wat de verkoper wel en niet mag doen om zijn producten aan de man te brengen.
Wat moet u doen bij een contract gesloten op basis van onjuiste informatie?
In eerste instantie moet u proberen om eruit te komen met het energiebedrijf. In het geval u er niet uit komt met het energiebedrijf, moet u een aangetekend brief gaan sturen met uw bezwaren. In deze brief moet u benadrukken en aantonen dat u onjuiste informatie hebt gekregen. In het geval de informatie voorziening wel juist was geweest zou u het contract niet hebben afgesloten.
In uw brief moet u aangeven dat u de overeenkomst wenst te vernietigen. Vervolgens moet u het energiebedrijf verzoeken om te reageren op de brief binnen een redelijke termijn, bijvoorbeeld twee weken. Dit is ook het moment om uw rechtsbijstandverzekering aan te schakelen. Op het internet (bijvoorbeeld ConsuWijzer.nl) kunt u geschikte voorbeeldbrieven vinden.
Verschil van mening uitvechten in de rechtbank of voor een geschillencommissie
Na het sturen van de brief zal het energiebedrijf mogelijk nog steeds niet komen met een passende oplossing. Vervolgens staat de weg open naar de geschillencommissie. De meeste energiebedrijven zijn aangesloten bij de Geschillencommissie Energie en Water. Deze commissie is onafhankelijk en zal proberen om de geschillen op te lossen.
Na dit traject staat de weg naar de rechter nog open, maar dit is een kostbare en tijdrovende mogelijkheid. Indien u een rechtsbijstandsverzekering hebt, draagt deze de kosten.
Een energiecontract afsluiten aan de deur
Energiebedrijven proberen ook colportage om contracten aan de man te brengen. Voor colportage gelden extra regels waar de verkopers zich aan moeten houden. Hij of zij moet bijvoorbeeld direct duidelijk maken dat hij u iets wenst te verkopen. Hierbij moet hij duidelijk informatie geven over het bedrijf waar hij voor werkt. Op het moment dat de consument iets ondertekent, moet daar gelijk een kopie van verstrekt worden aan de koper.
Standaard moet er een bedenktijd van acht dagen worden aangehouden bij colportage. In deze periode kan de consument het contract zonder opgave van reden weer beëindigen. In het contract moet vermeld staan hoe het contract binnen deze acht dagen weer kan worden beëindigd.
Voorwaarden telefonische verkoop
Ook aan de telefoon moet gelijk duidelijk worden gemaakt dat de beller iets gaat proberen te verkopen. Ze mogen geen contract afsluiten met iemand waarvan het niet duidelijk is of de wederpartij het begrijpt. De verkoper moet de koper informeren over de mogelijkheid om het contract weer te ontbinden binnen zeven werkdagen.