InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Rechtswinkel: voor iedereen is een advocaat mogelijk

Rechtswinkel: voor iedereen is een advocaat mogelijk

Rechtswinkel: voor iedereen is een advocaat mogelijk Wat is de rechtswinkel eigenlijk? Wie werkt er? Is het betrouwbaar? Worden de kosten echt grotendeels vergoed? Deze vragen zijn ontzettend belangrijk voor mensen die een advocaat nodig hebben, maar die niet kunnen betalen. Deze mensen kunnen naar de rechtswinkel gaan.

De Nationale rechtswinkel

De Nationale rechtswinkel helpt u bij een juridische probleem. Het is de eerste hulp bij juridische problemen. U kunt er met al uw juridische problemen heen. Het handige van deze rechtswinkel is dat u niet naar deze ‘winkel’ toe moet. Ook spreekuren horen tot de verleden tijd. U kunt gemakkelijk een e-mail sturen met uw vraag over uw eigen juridische probleem. U kunt, voordat u een mail stuurt, eerst zoeken op hun sites of u zelf ook al een antwoord kunt vinden op uw vraag. Is dat niet het geval dan kunt u altijd een specifieke vraag sturen aan een gespecialiseerd advocaat. Dit is geheel gratis. Ook kunt u, als dat nodig blijkt, een intake krijgen met een gespecialiseerd advocaat, die bij deze rechtswinkel werken.

De tweede stap

U kunt een mail hebben gestuurd naar de rechtswinkel, waarna u als antwoord krijgt dat de vraag te moeilijk te beantwoorden is voor in een mail. Dan kunt u een advocaat inschakelen. De prijzen schrikken mensen meestal af en daardoor verliezen mensen een rechtszaak. De rechtswinkel is dan de oplossing. Deze winkel is namelijk vooral gemaakt voor mensen die zich een advocaat niet kunnen veroorloven. Vaak komt u namelijk in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand. Daarbij krijgt u een subsidie voor rechtshulp, maar u moet altijd nog een kleine bijdrage betalen. Deze kan erg klein gemaakt worden. U moet zich niet laten afschrikken. De rechtswinkel kan u uitleggen dat rechtshulp in de meeste gevallen geld bespaart of oplevert.

Als u een rechtsbijstandsverzekering hebt, mag u niet zomaar een advocaat inschakelen. Uw verzekeraar kan dan weigeren de rekening te betalen. De verzekeraar laat een rechtsbijstandsjurist voor u aan de slag gaan.

Houd uw advocaat in de gaten

Ten eerste moet u het altijd even hebben over het uurtarief dat u betaalt aan de advocaat. Als advocaten merken dat u zeer weinig te besteden hebt, zullen zij in uurtarief snel dalen. Zeker als de advocaat standaard zaken moet uitvoeren, moet u het uurtarief proberen te verlagen.

Houd daarna alles in de gaten wat de advocaat uitvoert. U kunt zien hoeveel uur uw advocaat bezig is geweest. Als de resultaten in die tijd zeer laag zijn, moet u dit melden. Advocaten zijn altijd verplicht voor u uit te zoeken of u in aanmerking komt voor gefinancierde rechtsbijstand.

Als een advocaat een naar uw mening onjuiste factuur stuurt, kunt u de advocaat verplichten dit door Raad van Toezicht te laten controleren. De Raad van Toezicht is meestal erg kritisch aangezien steeds meer mensen niet tevreden zijn met de gang van zaken bij advocaten.

Rechtswinkel voor ondernemers

De rechtswinkel voor ondernemers werkt voor het grootste deel op dezelfde manier als de rechtswinkel voor particulieren. De juridische problemen verschillen natuurlijk enorm. Bij rechtswinkel voor particulieren kan het probleem gaan over het scheiden van uw partner. Bij de rechtswinkel voor ondernemers kan het gaan over het scheiden tussen de werkgever en de werknemer, oftewel ontslagen. Toch lijken deze problemen op het eerste gezicht ontzettend op elkaar, maar juridisch zitten daartussen enorme verschillen.

Ga dus voordat u een (particuliere) advocaat inschakelt eerst naar de rechtswinkel voor informatie. Dit bespaart enorm veel geld en voor mensen die geen zin en geen geld hebben voor een dure advocaat, is dit een zeer goede en betrouwbare oplossing.
© 2010 - 2019 Jokaz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis juridisch adviesGratis juridisch adviesEr hangt vaak een behoorlijk prijskaartje aan juridisch advies, maar gelukkig zijn er gratis alternatieven. Het inhuren…
Rechtsbijstand: voorwaarden en tipsMocht je onverhoopt in een rechtszaak verwikkeld raken of op een andere manier juridische hulp nodig hebben waar je niet…
Prepaid juridische hulp of rechtsbijstandsverzekering?Prepaid juridische hulp of rechtsbijstandsverzekering?De prepaid juridische hulp kan in 2019 een goed alternatief zijn voor de rechtsbijstandverzekering. Bij een rechtsbijsta…
Verzekeringen – rechtsbijstandsverzekeringVerzekeringen – rechtsbijstandsverzekeringIn een land waar het wemelt van de regeltjes, wetten, plichten en controles leven veel mensen in onzekerheid. Hoe goed j…
Rechtsbijstand in een rechtszaakRechtsbijstand in een rechtszaakEen rechtsbijstandsverzekering is tegenwoordig geen overbodige luxe. Er is sprake van steeds complexere regelgeving die…

Reageer op het artikel "Rechtswinkel: voor iedereen is een advocaat mogelijk"

Reacties

Adam, 07-03-2016 15:27 #3
Mijn situatie was: ik (man, Nederlandse nationaliteit) was gehuwd met mijn vrouw (Nederlandse nationaliteit). Tijdens dit huwelijk ben ik in Egypte gehuwd met een Marokkaanse vrouw. Uit dit huwelijk zijn vier kinderen geboren in Egypte.

Via de Nederlandse Ambassade in Caïro heb ik voor de oudste drie kinderen Nederlandse paspoorten verkregen. In 2013 heeft de Nederlandse Ambassade deze paspoorten ingetrokken, daar men geconstateerd had dat ik reeds eerder in Nederland gehuwd was en dat het huwelijk gesloten in Egypte door de Nederlandse Wet niet erkend werd. De drie eerder verkregen paspoorten zijn overhandigd aan de Nederlandse Ambassade in Caïro.

Ik wilde graag voor mijn vier kinderen in Egypte de Nederlandse nationaliteit aanvragen. De Nederlandse Ambassade adviseerde mij vorig jaar te gaan scheiden van mijn Nederlandse vrouw.

In februari 2016 ben ik officieel gescheiden van mijn Nederlandse vrouw. Alle originele documenten (bewijs echtscheiding, bewijs van mijn Nederlandse nationaliteit, huwelijksakte met Marokkaanse vrouw, geboorte akten van de vier kinderen) zijn naar Egypte gestuurd en door mijn Egyptische echtgenote naar de Nederlandse Ambassade in Caïro gebracht.

De Nederlandse Ambassade deelde mede dat het hele dossier naar Nederland was gestuurd en dat met toestemming van de vrouw (volmacht gemaakt in Egypte voor mij om Nederlandse Nationaliteit aan te vragen) wij contact moeten opnemen met een Nederlandse advocaat om de zaak verder te regelen.

Alle originele documenten die naar Egypte gestuurd waren plus de volmacht van mijn Egyptische echtgenote worden nu teruggestuurd naar mij.

Kunt u, gespecialiseerd als Advocaat in Familierecht,
- mij adviseren welke stappen er nu in Nederland genomen moeten worden om voor de vier kinderen de Nederlandse nationaliteit te verkrijgen.
- mij adviseren of ik (geen inkomen) in aanmerking kom voor Rechtsbijstand.

Ik dank u bij voorbaat en verblijf

met vriendelijke groet,
Dhr. Adam

Sonja, 12-08-2014 15:40 #2
In de grondwet staat dat voor iedereen recht bereikbaar moet zijn. Nou als middenstander kan je het dus vergeten. Ze kijken naar je inkomen en dan zit je er net boven en krijg je geen financiële bijstand voor een advocaat. En laat die nou net verplicht zijn om te nemen… Al negen jaar wacht ik op veranderingen in ons rechtssysteem, maar de overheid luistert niet naar het volk, alleen naar zakkenvullers. Naar inkomen kijken heeft weinig zin als je niet naar de te betalen rekeningen kijkt, ik hou in de maand niks over! Je kan wat het recht betreft beter arm zijn of rijk…

C. Ghannam, 17-12-2012 08:56 #1
Beste,

Mijn vraag is, ik ben zelfstandig ondernemer nu bijna 3 jaar (eenmanszaak). Ik heb nu een advocaat nodig voor het aanvechten tegen mijn ex voor een betere omgangsregeling, erkenning, alimentatie etc.

Nu weet ik niet hoe dat zit met de kosten, want ik zou zelf ook niet weten wat mijn precieze inkomen nou is en hoe dat berekend is. Misschien kunt u mij wat meer vertellen.

Mvg

C.Ghannam

Infoteur: Jokaz
Laatste update: 08-09-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 3
Schrijf mee!