InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Gerechtelijke vaststelling van het vaderschap

Gerechtelijke vaststelling van het vaderschap

Als biologisch vader ben je niet direct juridisch vader. Toch brengt slechts dit laatste rechten met zich mee. Lees de artikel en voorkom dat u rechteloos achterblijft!

Gerechtelijke vaststelling in de wet

Gerechtelijke vaststelling van het vaderschap vinden we in artikel 199 sub d boek 1 en artikel 207 boek 1 BW. Het is een uitspraak van de rechter, die de erkenning die de verwekker (of de man die als verwekker kan worden aangemerkt) had moeten doen, vervangt. Dit moet worden gezien als het laatste redmiddel om een kind van familierechtelijke betrekking met een vader te voorzien. In gevallen van gerechtelijke vaststelling heeft doorgaans de verwekker geweigerd te erkennen, of niet tijdig erkend .

Ongehuwde levensgezel

Maar ook in geval van een ongehuwde levensgezel kan gerechtelijke vaststelling een uitkomst bieden. De levensgezel van de vrouw, die instemming heeft gegeven met de daad die de verwekking tot gevolg had, niet gehuwd was met de vrouw en het kind ook niet heeft erkend, kan hierdoor tóch nog als juridisch vader worden aangemerkt. Het kind (en/of de moeder) kan dan een verzoek tot vaststelling van het vaderschap indienen.

Gevolgen

Gerechtelijke vaststelling mag niet plaatsnemen indien het kind reeds 2 ouders had, of al erkend is . Er zijn ook uitzonderingen, met name als de man die gerechtelijk wil vaststellen het kind reeds heeft erkend, omdat vaststelling i.t.t. erkenning wél overname van nationaliteit met zich meebrengt.

Indienen van een verzoek

Eenieder valt direct de eenzijdigheid van dit artikel op. Alhoewel de vaststelling het zgn. laatste redmiddel is voor de instemmende levensgezel, om toch nog als juridisch vader aangemerkt te worden, mag hijzelf geen verzoek indienen tot gerechtelijke vaststelling. Dit is slechts gereserveerd voor de moeder en het kind.

Rol van de moeder

We zien dan dat de moeder een grote rol speelt bij het vaststellen van het juridisch vaderschap, indien zij niet met de instemmende levensgezel is getrouwd. Zij kan naast de erkenning een halt toeroepen tevens de gerechtelijke vaststelling niet in werking doen treden, waardoor de instemmende levensgezel min of meer rechteloos achterblijft. Het niet van toepassing zijn van artikel 199 sub a en b boek 1 BW, levert daardoor meteen een enorm zwakke positie op voor de instemmende levensgezel, en dat terwijl hij (bij gerechtelijke vaststelling) toch aangemerkt wordt als de verwekker, zijnde de man die instemming heeft gegeven met de daad die de verwekking tot gevolg had.

Hier wordt de man echter wel een beetje beschermd. De moeder mag de toestemming niet ‘zomaar’ weigeren. Indien de man kan aantonen dat de vrouw zonder aannemelijk bezwaar of belang weigert, wordt zij geacht misbruik te maken van haar bevoegdheid en is vervangende toestemming mogelijk.

Gerechtelijke vaststelling van de verwekker

Op grond van artikel 207 boek 1 BW kan er een gerechtelijke vaststelling plaatsvinden als het gaat om de verwekker of om de partner die toestemming heeft gegeven voor de verwekking. Bij KID gaat het om een donor. De donor is wel de biologische vader, maar komt niet in aanmerking voor een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap, hij is immers geen verwekker, noch partner. Bij KIE kan er volgens artikel 207 boek 1 BW wel gerechtelijk vastgesteld worden dat de man het vaderschap heeft over het kind, aangezien de echtgenoot tevens de instemmende levensgezel is. Bij gerechtelijke vaststelling wordt de instemmende levensgezel qua rechten en plichten gelijk met de verwekker gesteld.

Lees verder

© 2008 - 2019 Taxie8888, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wettig of onwettig: Wanneer is een kind wettig of onwettig?Wettig of onwettig: Wanneer is een kind wettig of onwettig?Het is en blijft een raar woord: een onwettig kind. Toch bestaat het nog steeds voor de wet. Maar wanneer is een kind nu…
Juridische gevolgen van vaderschapAls biologisch vader ben je niet direct juridisch vader. Toch brengt slechts dit laatste rechten met zich mee. Lees de a…
Afstamming en vaderschap van een kind begrijpenAfstamming en vaderschap van een kind begrijpenVoor een kind zijn afstamming en vaderschap moeilijke begrippen. Als je ermee te maken krijgt kom je in gerechtelijke pr…
Erkenning van het vaderschapAls biologisch vader ben je niet direct juridisch vader. Toch brengt slechts dit laatste rechten met zich mee. Lees de a…
AfstammingsrechtAfstammingsrechtHet afstammingsrecht regelt de familierechtelijke betrekkingen van een persoon. Wie is in juridisch opzicht de moeder va…

Reageer op het artikel "Gerechtelijke vaststelling van het vaderschap"

Reacties

Nathalie, 28-08-2014 13:41 #7
Mijn expartner die niet de biologische vader is van mijn dochter heeft haar erkent en heeft t gezag samen met mij. Als de biologische vader aan komt kloppen om de erkenning en gezag te willen over mijn dochter. Gaat het gezag en erkenning bij mijn ex partner die niet de biologische vader is dan weg? Kan de biologische vader dit overnemen? 

Nan, 31-08-2011 13:05 #6
Beste mensen ik wil de vader van mijn kind dingen voor een gerechtelijke vaderschap test maar weet iemand waar ik dat verzoek kan indienen ik woon in amsterdam en heb 7jaar lang een relatie met hem gehad maar na het geboorte van het kind heeft hij ons verlaten en ontkent hij dat hij de vader is en wilt totaal niet mee werken aan een vaderschap test ik heb nog aangeboden om alles te vergoeden zodat hij niks hoef te betalen voor de test en als nog komt hij niet opdagen vandaar dat ik nu deze stap wil ondernemen

Priscilla, 18-03-2011 14:05 #5
Hallo ik heb even een vraag als je een rechtsgeldige dna af wilt dwingen in de rechtbank bij de vader, en de vader vraagt in zijn verweer of de dna test afgewezen kan worden, kan een rechter dat afwijzen of is een vader altijd verplicht zijn dna af te staan, en ontkomt hij daar niet aan!

Taxie8888 (infoteur), 30-01-2010 19:51 #4
Beste lezers,

Sorry voor mijn late reactie. Gezien de complexiteit van deze zaken, raad ik jullie aan jullie persoonlijke situatie uit te leggen en de vraag te stellen via www.rechtopjerecht.nl. Dit is een gratis juridische rechtshulp via de mail. Ik ben aan deze stichting verbonden. Uw vraag zal naar een van onze teamleden worden verstuurd, die zo volledig mogelijk antwoord zal geven op uw vraag. Er kan daar meer aandacht worden besteedt aan uw persoonlijke situatie dan ik hier uiteen kan zetten.

Marc van Lent, 17-09-2009 21:54 #3
Kan een met de daad verwekkende biologische vader alle vaderlijke rechten en plichten aan een Bewust Alleenstande Moeder afstaan?

Hieke, 08-05-2009 10:13 #2
Mijn man heeft 7 jaar geleden korte relatie gehad? meisje is op een dag met de noorderzon vertrokken nu na 7 jaar duid ze hem aan als biologische vader van haar kind blijkbaar was ze toen zwanger en heeft hem al die jaren in onwetenheid gelaten nu eist ze allimentatie HOE KAN DIT? hier zou een wet moeten voor komen hi mag alleen maar dokken ma rechten heeft hij niet

Jessica, 22-04-2009 12:19 #1
Ik vind dat die wet aangepast mag worden.
Als een vader gedurend de bevalling vrijwillig afwezig is en later het kind erkend, maar niet gezag aanvraagd geen gelijke rechten moet hebben als de moeder!
Geen gezag geen recht!
In Nederland tel je als moeder niet mee (ook al worden de vrouwen wat anders wijs gemaakt) en daarin moet verandering in komen.
Vraag je als vader binnen een jaar na de geboorte geen gezag aan (al dan niet via het gerecht), dan heb je voor de rechtbank ook geen rechten.
Want het is erg dat vader meer rechten en eisen mag hebben dan de moeder.

Infoteur: Taxie8888
Gepubliceerd: 25-09-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Vaderschap
Reacties: 7
Schrijf mee!