InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > De wettelijke regels van een vennootschap onder firma (VOF)

De wettelijke regels van een vennootschap onder firma (VOF)

De wettelijke regels van een vennootschap onder firma (VOF) Vennootschap onder firma is een samenwerkingsverband tussen 2 of meer personen om een bedrijf uit te oefenen. Het is een bepaalde rechtsvorm ook wel ondernemingsvorm genoemd. Een VOF heeft geen rechtspersoonlijkheid. Inschrijving in het handelsregister is verplicht als de VOF zijn bestaan wil aantonen aan derden. De vennoten zijn allemaal persoonlijk hoofdaansprakelijk. De VOF mag een afgescheiden vermogen hebben.

VOF

  • Vaak zelfstandige ondernemers die een bedrijf uitoefenen
  • Minimaal 2 personen
  • Moet sprake zijn van een gemeenschappelijke naam en een bedrijf

Oprichtingseisen

Kan mondeling worden opgericht een akte is geen bestaansvoorwaarde. Als de vennootschap haar bestaan aan derde wil aantonen moet er sprake zijn van een vennootschapsakte.

Vennoten moeten de vof inschrijven in het handelsregister, zolang de inschrijving niet heeft plaats gevonden word de VOF beschouwd als:
  • Aangegaan voor een onbepaalde tijd
  • aangegaan voor alle doeleinden
  • waarbij alle vennoten bevoegd zijn om de gezamenlijke vennoten te vertegenwoordigen.

Winst en verlies verdeling

Het is van belang dat elk van de vennoten deelgerechtigd zal zijn voor de winst en verlies. Winst en verlies kan op 2 manieren worden verdeeld.

  • Volgens een onderlinge afspraak
  • Volgens de wettelijke verdeelsleutel, verdeling naar verhouding inbreng
Wanneer een maat alleen arbeid inbrengt word deze gelijkgesteld aan de maat van de kleinste kapitaal inbreng met betrekking op winst en verlies.

  • Er kan niet 1 maat gerechtigd worden voor de winst
  • De winst verlies verdeling is nietig als het door 1 maat of derde word vastgesteld
  • Wel mag worden afgesproken dat 1 maat voor het verlies opdraait.

Vertegenwoordiging van vennoten

Elke vennoot is binnen het doel van de VOF vertegenwoordigingsbevoegd.

Kan worden afgeweken van deze regel door een overeenkomst dat de vennoten:
  • niet bevoegd is
  • Beperkt bevoegd
  • Niet zelfstandig bevoegd
Als een afwijkende regeling is afgesproken moet die in het handelsregister worden ingeschreven. Anders is elke vertegenwoordigingsbevoegd.

Als een vennoot onbevoegde handeling doet kan die worden bekrachtigd of wanneer er baattrekking is net als maatschap.

Aansprakelijkheid

Iedere vennoot is hoofdelijk aansprakelijk. Indien de vennoot een bevoegde handeling heeft verricht anders is alleen de persoon die gehandeld heeft aansprakelijk. De vennootschap heeft ook een afgescheiden vermogen dit vermogen word eerst verhaald door schuldeisers, als dit niet genoeg is worden de vennoten persoonlijk aangesproken.

Einde VOF

Beeindiging VOF:
  • verstrijken van tijd
  • het bereiken van het doel
  • opzegging van een maat
  • overlijden, curatele of faillissement van 1 van de maten.
  • Ontbinding door de rechter wegens gewichtige redenen.

Als alle crediteuren zijn voldaan dan kan het afgescheiden vermogen worden verdeeld. De crediteuren van de vennootschap gaan voor de privé crediteuren. Vennootschap kan failliet worden verklaart dit betekend faillissement voor alle vennoten.
© 2008 - 2019 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Personenvennootschap: openbare/stille personenvennootschapDe samenwerking van twee of meer mensen in een onderneming kan vorm krijgen door de oprichting van een personenvennootsc…
Rechtsvorm: de Vennootschap onder firma (vof)Een vennootschap onder firma is een rechtsvorm waarbij meerdere personen onder een gezamenlijke naam een bedrijf beheren…
Commanditaire Vennootschap (CV)Commanditaire Vennootschap (CV)De Commanditaire Vennootschap of CV -ook wel vennootschap bij wijze van geldschieting genoemd- is een vorm van vennootsc…
Rechtsvorm kiezenAls je start met een onderneming moet je een rechtsvorm kiezen voor het bedrijf. De meeste starters beginnen als zelfsta…
Juridische ondernemingsvormenJuridische ondernemingsvormenAls startende ondernemer kom je op het punt dat je je gaat afvragen voor welke juridische ondernemingvorm je gaat kiezen…

Reageer op het artikel "De wettelijke regels van een vennootschap onder firma (VOF)"

Reacties

Karin, 30-10-2015 11:19 #2
Goedemorgen,
Mag ik deze vraag neerleggen bij u? Kunnen individuele ondernemingen (=eenmanszaak) samenwerken in de vorm van een vof? Deze ondernemingen kunnen elkaar overlappen in de dienstverlening en zich gezamenlijk richten tot de doelgroep. Daardoor versterken en verbreden zij hun diensten.

Hartelijke groet, en dank, Karin

Hilde Brettschneider, 03-09-2013 09:16 #1
Ik zit voor de klus van het invullen van de definitieve aangifte van 2012. Mijn man en iik hebben een vof. We hebben vorig jaar behoorlijk verlies gedraaid. Daarnaast heeft mijn man inkomsten uit ander werk. Hoe kan ik het belastingtechnisch zo gunstig maken dat wat hij aan belasting moet betalen (ik draai dan op nul uit) dat hij ook een stuk verlies af gaat trekken van zijn inkomen. Ons verzamelinkomen voor de belasting geeft nu een te gunstig beeld, 65.000 euro omdat ik alle verlies eerst op mij had gezet. Waar vul je dat in op het belasting formulier? Bij zijn inkomsten?
Alvast dank voor uw antwoord,
met vriendelijke groet,
Hilde Brettschneider

Infoteur: Aron
Laatste update: 01-06-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 2
Schrijf mee!