InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Kind erkennen: ook voor lesbische stellen

Kind erkennen: ook voor lesbische stellen

Kind erkennen: ook voor lesbische stellen Voor veel mensen is het belangrijk dat hun kind erkend wordt door beide ouders. Tot 1 april 2014 kon dat niet bij een lesbisch stel. Per 1 april 2014 is er een aantal wetswijzigingen doorgevoerd over wat meemoeders genoemd worden en de gelijkstelling van huwelijk en geregistreerd partnerschap. Maar wat betekent die gelijkstelling van huwelijk en geregistreerd partnerschap?

Kinderen erkennen: nu ook voor lesbische stellen

Op dinsdag 1 april 2014 is een aantal wetswijzigingen over meemoeders en de gelijkstelling van huwelijk en geregistreerd partnerschap in werking getreden. Dit betekent onder andere dat twee vrouwen die samen een kind hebben nu ook beide officieel de ouder kunnen worden van dat kind. Maar ook voor mannen veranderen er zaken.

Geregistreerd partnerschap

Als gevolg van de wetswijzigingen van 1 april 2014 worden mannen die in een geregistreerd partnerschap zitten nu automatisch vader van een kind dat uit die relatie wordt geboren. Dat is dus dan net zo als binnen een huwelijk.

Twee vrouwen met een kind: wie is de moeder

Twee vrouwen die getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben kunnen vanaf 1 april 2014 nu ook samen moeder van een kind worden. Zij moeten daar wel wat voor doen. Bij de geboorteaangifte moeten zij een verklaring overleggen van de stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting.

Moeders die het kind van een andere vrouw erkennen

Vanaf 1 april kunnen vrouwen nu ook het kind van een andere vrouw erkennen. Een stel dat samen een kind heeft gekregen kon dat tot voorheen niet. Nu kan dat wel, mits er in de geboorteakte van het kind niet al twee ouders staan geregistreerd.

Getrouwde man, maar een kind van een andere moeder

Getrouwde mannen kunnen nu ook een kind van een andere vrouw dan de vrouw waarmee zij getrouwd zijn erkennen. Zij moesten daarvoor eerst naar de rechtbank, maar dat hoeft nu niet meer. Ook weer op voorwaarde dat er in de geboorteakte van het kind nog geen twee ouders staan geregistreerd.

Veel gebruik van gelijkstelling huwelijk en geregistreerd partnerschap gemaakt

Van de nieuwe regeling werd direct in april 2014 al flink gebruik gemaakt. Vooral veel vrouwen lieten hun kinderen erkennen door hun vrouwelijke partner.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Gemeente Lelystad
  • Gemeente De Friese Meren

Reageer op het artikel "Kind erkennen: ook voor lesbische stellen"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 05-04-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!