InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Ontslagen worden tijdens ziekte

Ontslagen worden tijdens ziekte

Ontslagen worden tijdens ziekte Veel mensen denken dat zij tijdens ziekte niet ontslagen kunnen worden. Dat is een misvatting. De hoofdregel over ontslag bij ziekte is: ontslag tijdens ziekte is toegestaan, ontslag vanwege een ziekte niet. De wet heeft bepaald dat een werkgever iemand in het eerste jaar tijdens ziekte en arbeidsongeschiktheid niet ontslagen mag worden. Deze bescherming geldt echter niet als iemand weigert mee te werken aan zijn re-integratie of als een werkgever iemand wil ontslaan omdat een bepaald deel van het bedrijf dicht gaat. Lees er alles over in dit artikel. Er worden steeds meer mensen ontslagen in Nederland. Bij veel bedrijven vinden reorganisaties plaats en maken werknemers zich ongerust. Een bepaalde groep werknemers is geneigd in eerste instantie zich niet heel druk te maken. Vreemd genoeg zijn dat de zieke werknemers. Veel van de mensen die langdurig ziek thuis zitten leven in de veronderstelling dat zij vanwege hun ziekte op korte termijn niet kunnen worden ontslagen. Dat is echter niet per se waar. De hoofdregel over ontslag bij ziekte luidt als volgt: ontslag tijdens de ziekte is toegestaan, ontslag vanwege een ziekte niet. Er zijn verschillende reden waarom een werkgever een ziek persoon toch zal kunnen ontslaan. De meeste werkgevers zullen van die mogelijkheden ook gebruiken als de kans zich voordoet. Een zieke werknemer levert hun namelijk niks op, terwijl ze wel het salaris moeten doorbetalen. Zeker voor kleine bedrijven kan dat een grote aanslag zijn op de beschikbare budgetten.

Bescherming van ontslag tijdens ziekte

Een zieke werknemer heeft de meeste bescherming in de eerste twee jaar dat hij thuis zit. In die periode kan hij niet zomer worden ontslagen. Er is sprake van een zogenaamd opzegverbod. In het Burgerlijk Wetboek is bepaald dat een werkgever de arbeidsovereenkomst van een werknemer gedurende dat eerste twee jaar niet mag opzeggen vanwege arbeidsongeschiktheid of ziekte. Na twee jaar geldt die procedure dus niet meer. Voor een werkgever heeft het dus weinig zin om een ontslagvergunning aan te vragen bij het UWV Werkbedrijf, maar kan zelfs bij ontvangst die vergunning niet gebruiken. Ook een aanvraag bij de kantonrechter zal weinig zin hebben, want als de rechter zelfs maar een licht vermoeden heeft dat de aanvraag verband houdt met de ziekte, dan zal hij deze afwijzen.

Wanneer mag een werknemer tijdens ziekte wel worden ontslagen?

Er zijn wel andere factoren waaronder een zieke werknemer mag worden ontslagen. Dan geldt die bescherming niet. Een belangrijke reden wanneer een werkgever een zieke werknemer wel mag ontslaan is als een deel van het bedrijf gaat verhuizen of als een deel van de onderneming gaat verhuizen. In dat geval kan van de werkgever niet verwacht worden dat hij blijft opdraaien voor de kosten van zijn zieke werknemer, omdat deze anders ook zou zijn ontslagen. Een tweede reden wanneer iemand toch kan worden ontslagen is als iemand weigert mee te werken aan de redelijke instructies van zijn werkgever of de bedrijfsarts die gericht zijn op de re-integratie. Vaak is dat lastig in te schatten. Zorg zelf ook dat u een dossier bij houdt van elke geschreven correspondentie tussen u en uw werkgever, zodat u bewijsstukken bij de rechter heeft. Een bedrijf zal niet altijd direct naar dit middel kiezen, omdat het ook een slepende weg is die vaak lang duurt en waarbij niet per se succes verzekerd is. Soms is het voor het bedrijf verstandig met de werknemer om tafel te gaan zitten en een ontslagvergoeding te bieden.

Het weigeren van passende arbeid

Een laatste reden waarom u kunt worden ontslagen is als u weigert om passende arbeid te verrichten. Soms heeft de ziekte iemand niet geheel verlamd en is iemand prima in staat bepaalde handelingen wel te verrichten. Ook hier geldt dat het vaak juridisch heel moeilijk te bepalen is of iemand terecht bepaald weigert te doen.
Gerelateerde artikelen
Opzegverboden arbeidsovereenkomst, opzegverboden ontslagOpzegverboden arbeidsovereenkomst, opzegverboden ontslagBij opzegverboden gaat het om een aantal omstandigheden waaronder de werkgever de arbeidsovereenkomst niet mag beëdigen.
Uw loon bij ziekteUw loon bij ziekteRondom ziekte en arbeidsovereenkomst bestaan veel misverstanden. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat ze in de ziektewet…
Loondoorbetalingsplicht bij ziekte betekent geen ontslagLoondoorbetalingsplicht bij ziekte betekent geen ontslagZit je ziek thuis dan kun je niet ontslagen worden omdat je ziek bent. De Wet Loondoorbetalingsplicht bij Ziekte legt va…
Proeftijd en ontslagProeftijd en ontslagWerkgevers en werknemers kunnen een proeftijd met elkaar afspreken bij het aangaan van een arbeidscontract. In die proef…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.ontslag.nl/werknemers/ontslagreden/arbeidsongeschiktheid/artikel/34/ontslag-tijdens-ziekte-

Reageer op het artikel "Ontslagen worden tijdens ziekte"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-10-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!