Vakantiepark: eindschoonmaak en borg
De meeste vakantieparken stellen een eindschoonmaak verplicht: na afloop van de vakantie regelt de verhuurder het schoonmaken van het gehuurde vakantiehuisje/bungalow of stacaravan. In de meeste gevallen wordt de eindschoonmaak vooraf betaald, plus een borg. Soms kan er ook gekozen worden om de vakantiewoning zelf te poetsen en hoeft er geen schoonmaakkosten te worden betaald. Hoe zit het juridisch als de borg niet wordt terugbetaald?
Eindschoonmaak: zelf doen of laten doen?
De eindschoonmaak is een verplichte schoonmaak voor iedere vakantiewoning. De gasten die na u de woning huren, willen ook graag in een schone vakantiewoning verblijven. In de meeste gevallen wordt de eindschoonmaak verplicht gesteld: de verhuurder zorgt voor de schoonmakers en de huurder betaalt de schoonmaakkosten. Voor de meeste vakantiegasten is het fijn dat de eindschoonmaak geregeld wordt: de meeste mensen zijn al moe van het inpakken van alle spullen en hebben geen behoefte om de woning ook nog eens te moeten poetsen. Wel wordt vaak gevraagd de woning bezemschoon achter te laten. Dit houdt in dat er geen afval meer rond mag slingeren en de woning in redelijk staat wordt achtergelaten.
Wie op de kosten voor de eindschoonmaak wil besparen, kan soms ook ervoor kiezen zelf de schoonmaak voor zijn rekening te nemen. De vakantiewoning moet dan netjes gepoetst worden, en dat is meer dan alleen maar bezemschoon. De keuken mag geen vlekken bevatten, de badkamer moet schoon zijn alsmede het toilet, de koelkast leeg en schoon, bedden afgehaald, vloeren geveegd of gezogen, stof verwijderd etc. Wie dit goed doet, zal meestal achteraf geen rekening meer ontvangen. In veel gevallen zal er een medewerker van het vakantiepark de woning komen controleren. Wanneer deze het goedkeurt, hoeft de huurder niks meer te doen.
Borg betalen en terugbetalen
Borg wordt door de verhuurder gevraagd om zich zeker te stellen van eventuele extra kosten die betaald moeten worden door de verhuurder. De hoogte van het bedrag kan variëren maar zal in de meeste gevallen rond de 100 euro bedragen. De verhuurder mag schade of extra kosten op de borg inhouden. Het resterende bedrag wordt door de verhuurder binnen een bepaalde termijn aan de huurder overgemaakt. Het vakantiepark is verplicht vooraf aan te geven voor welke zaken men extra kosten in rekening kan brengen. Veelal zijn dit de volgende zaken:
- Schade of verdwijnen van inventaris of opzettelijk veroorzaakte schade aan de woning zelf.
- Een niet leeggemaakte koelkast.
- Afwas die er nog staat.
- Een niet leeggemaakte open haard.
- Vuilnis dat zich in de woning bevindt.
- Aanwezigheid van huisdieren dat niet vooraf is gemeld.
- Vlooien of andere parasieten veroorzaakt door huisdieren.
- Meubilair dat verplaatst is.
- Niet afgehaalde beddengoed.
Om te voorkomen dat de borg niet wordt terugbetaald of slechts gedeeltelijk, is het belangrijk om de woning netjes achter te laten en alle zaken nog eens te checken. Ook is het verstandig om de inventaris direct bij binnenkomst te controleren op schade en aanwezigheid. ontbreken er voorwerpen of is er iets kapot, meldt dit dan zo spoedig mogelijk bij de receptie. Ook wanneer er tussendoor iets kapot gaat, is het belangrijk dit te melden. Het vakantiepark zal meestal snel voor vervangende goederen zorgen.
Juridisch: borg wordt niet terugbetaald
Wanneer het vakantiepark de borg niet terug betaald, moet het duidelijk en schriftelijk vermelden waarom dit niet wordt gedaan. Extra schoonmaakkosten mogen redelijkerwijs worden afgetrokken van de borg. Ook schade of kwijtgeraakte inventaris mag ingehouden worden op de borg. Het vakantiepark moet vóór het vertrek van de huurder in diens aanwezigheid de vakantiewoning controleren op inventaris. Wanneer het vakantiepark nalaat dit te doen, wordt het moeilijk voor de verhuurder om de vakantiegast aansprakelijk te stellen voor schade of verdwenen goederen. De schade of het kwijtraken van goederen kan immers ook nadien zijn voorgevallen, bijvoorbeeld door een medewerker of een onbevoegde.
Wanneer er geen eindcontrole is uitgevoerd door het vakantiepark, moet de verhuurder moet in geval van schade of anders waarbij hij extra kosten verwacht, de huurder direct schriftelijk hiervan op de hoogte stellen. De huurder kan ervoor kiezen ermee akkoord te gaan wanneer hij van mening is dat schade of verdwijning ook daadwerkelijk aan hem te wijten zijn. Wanneer de huurder echter van mening is dat dit niet geval is, kan deze weigeren de schade te betalen. Een bedrag buiten de borg om kan geweigerd worden, maar ook kan de borg teruggeëist worden.
In beginsel kan geprobeerd worden dit probleem onderling op te lossen door een aangetekende brief te versturen naar het vakantiepark / verhuurder van de vakantiewoning. De verhuurder moet een redelijke termijn worden voorgesteld om het bedrag alsnog terug te storten. Redelijk is binnen twee tot drie weken. Wanneer de verhuurder niet reageert of akkoord gaat, kan een incassobureau worden ingeschakeld door de huurder/ vakantiegast. Deze kan de zaak uit handen geven. Een incassobureau op basis van 'no cure no pay' brengt geen kosten voor de verhuurder in rekening. Degene die moet betalen betaald ook de kosten voor het incassobureau. Soms is het nodig een jurist in te schakelen. Een oud gezegde luidt: 'wie procedeert om een koe, doet er een toe'. Dit betekent dat procederen veel kost, zelfs wanneer de tegenpartij de proceskosten moet betalen. Procedeer daarom niet om een kleinigheid. Soms is het dan ook beter de zaak te laten rusten wanneer het om een klein bedrag gaat en dit vakantiepark links te laten liggen.