InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > De best betaalde banen bij de overheid

De best betaalde banen bij de overheid

De best betaalde banen bij de overheid Het ene beroep levert meer salaris op dan het andere. Maar wat zijn eigenlijk de beste betaalde banen bij de overheid? Hoe hoog liggen de salarissen van bijvoorbeeld een burgemeester of president bij de hoge raad? Het uiteindelijke salaris is in veel gevallen afhankelijk van de opleiding die iemand heeft gedaan. Verder telt werkervaring ook mee. Een starter verdient aanzienlijk minder dan iemand met 10 jaar ervaring binnen een bepaalde functie. De salarissen van de hogere functies bij de overheid zijn redelijk hoog.

Burgemeester

Een burgemeester is onderdeel van het bestuursorgaan van een gemeente. Een burgemeester is voorzitter van het College van Burgemeester en Wethouders en voorzitter van de gemeenteraad, samen besturen zij dus de gemeente. Het salaris van een burgemeester is afhankelijk van het aantal inwoners van de desbetreffende gemeente. Het kan variëren van 5800 per maand in een zeer kleine gemeente, met minder dan 8000 inwoners, tot 10.000 per maand in een gemeente die meer dan 375.000 inwoners telt. Er is geen specifieke opleiding tot burgemeester. Het is vooral belangrijk om veel politieke ervaring te hebben. Wel is het van belang dat een burgemeester een Universitaire opleiding heeft gevolgd. Opleidingen die goed bij dit beroep aansluiten zijn politicologie of bestuurskunde.

Minister

Een minister maakt onderdeel uit van de regering van een land. Iedere minister heeft zijn eigen beleid waarin hij gespecialiseerd is, bijvoorbeeld financiën of onderwijs. Om minister te worden is geen specifieke vooropleiding nodig. Wel is het erg belangrijk dat je veel politieke ervaring hebt, en veel kennis hebt van het beleid waarvoor je staat. Zo zou een minister van financiën, ook een opleiding moeten hebben gevolgd op dit gebied. Veel Ministers zijn begonnen als beleidsmedewerker bij een politieke partij, en vervolgens minister geworden. Een minister verdient ongeveer 12.000 bruto per maand. En daarnaast heeft de minister zeer gunstige arbeidsvoorwaarden, zoals een eindejaarsuitkering en onkostenvergoeding

Staatssecretaris

Een staatssecretaris is de rechterhand van de minister. Hij ondersteunt de minister in zijn dagelijkse werkzaamheden en beslissingen. Er is niet één bepaalde opleiding voor staatssecretaris. Het ligt eraan welke minister door de staatssecretaris wordt ondersteunt. Wanneer dit bijvoorbeeld de minister van financiën betreft, dient de staatssecretaris ook een opleiding in deze richting te hebben afgerond. Een staatssecretaris verdient rond de 11.000 bruto per maand.

Politicus

Een politicus vervult een bestuurlijke functie in de politiek. Hierbij kun je denken aan het Europees Parlement, landelijke parlementen, provinciale staten, of de gemeenteraad. Opleidingen die het meest aansluiten bij het beroep politicus zijn HBO bestuurskunde en overheidsmanagement, of Universitaire opleidingen sociale wetenschappen en politicologie. Een politicus dient over een aantal vaardigheden te beschikken, zoals betrokkenheid, en durven spreken in het openbaar. Het minimumsalaris voor een politicus ligt op 1500 bruto per maand. Dit betreft echter een assistent, en niet iemand die grote beslissingen neemt. Iemand die een hoge functie heeft binnen de politiek kan tot wel 10.500 per maand verdienen.

President van de Hoge Raad

De president van de Hoge Raad, is leidinggevende aan de Hoge Raad. Dit is de hoogste rechterlijke instantie van Nederland. De president van de Hoge Raad wordt benoemd voor een periode van 6 jaar. Om president van de Hoge Raad te worden, is een Universitaire opleiding rechten nodig, vervolgens is er ontzettend veel ervaring nodig om benoemd te kunnen worden tot president van de Hoge Raad. De president van de Hoge Raad verdient rond de 11.000 bruto per maand, en heeft een goede onkostenvergoeding binnen zijn arbeidsvoorwaarden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nationaleberoepengids.nl

Reageer op het artikel "De best betaalde banen bij de overheid"

Infoteur: Denn
Laatste update: 23-02-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!