InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Psychische gezondheidsklachten op de werkvloer

Psychische gezondheidsklachten op de werkvloer

Psychische gezondheidsklachten op de werkvloer Dat stress niet goed is, is niets nieuws. We zijn dan ook volop bezig om de stress uit ons leven te bannen. Wat er wel eens tussendoor glipt, zijn de kleine ‘verstoringen’ op de werkvloer. En juist die verstoringen kunnen flinke gevolgen hebben (als je ze op laat lopen). Waar gaat het zoal over?

Een overload aan werk

Het “nee” kunnen zeggen is voor veel mensen een probleem en dat geeft vaak direct een vervolg in de hoeveelheid werk op het bureau. Daarnaast of in combinatie heb je ook nog de man of vrouw die een groot verantwoordelijkheidsgevoel heeft en werk vaak onbewust naar zich toe schuift of laat schuiven. Het “nee” zeggen is een kwestie van leren en over die barrière stappen om eens iets te doen wat niet dichtbij je ligt. Begin door niet te veel tekst en uitleg te geven als iemand vraagt iets over te nemen. Hoe meer je uitlegt over wat je allemaal al hebt liggen, hoe meer ruimte je de ander geeft om met oplossingen te komen. Oplossingen die leiden naar het gegeven dat jij toch dat werk gaat doen. Immers, de vrager vraagt het niet voor niets.

Daarnaast is het belangrijk om goed naar je eigen werk te kijken. Waar liggen je prioriteiten, je eigen verantwoordelijkheden. Zo stel je je eigen grenzen wat beter. Als bij je acceptatie van het extra werk ‘het aardig gevonden willen worden’ een rol speelt, kijk dan of je de persoon in kwestie op weg kunt helpen. Dit kan al door mee te denken in oplossingen, een alternatief voor het overnemen van het werk.

Social media heeft een grens

Voor sommige mensen gaat bovengenoemde kreet niet op. Social media overal en altijd! Maar als je niet wilt verdrinken in je werk of meer tijd aan je klussen kwijt zijn, door de afleiding van die social media, dan moet je echt actie nemen. Als je twitter, facebook, linkedin etc. altijd open hebt staan op je pc, dan is de kans veel groter dat je regelmatig kijkt of er iets leuks bij zit waar je op wilt reageren. Feitelijk is het hetzelfde met de e-mail. Als je e-mail altijd openstaat, en al helemaal als je het envelopje voor binnengekomen e-mail ziet staan, zijn veel mensen geneigd toch even te checken. Als je ergens mee bezig bent, haalt het je ten eerste uit je concentratie. Maar daarnaast kost het je ook meer tijd, want je moet je daarna opnieuw verdiepen in het punt waar je gebleven was.

Spreek met jezelf af dat je op vaste tijden je social media en e-mail controleert. Tussendoor bij een kopje koffie of thee, na de lunch of eind van de middag. Het moment maakt niet zoveel uit, zolang je je maar houdt aan vaste momenten. Op zich maakt het dan niet uit of je je beperkt tot een half uur of een uur, als het maar afspraken zijn die je ook nakomt. Als je jezelf niet aan de gemaakte afspraken weet te houden, blokkeer ze dan op je pc. Alleen is dat erg drastisch en ben je in zijn geheel verstoken van social media. En anders kan je altijd nog met een direct collega afspraken of deze je wilt helpen in dit proces.

Morgen weer een dag.

Vaak is zorgeloosheid goed voor je, maar je hebt nu eenmaal je verantwoordelijkheden en afspraken maak je om ze na te komen. Uitstellen is dus feitelijk geen optie en levert je vaak op het laatste moment nog een hoop stress op. Probeer eens in beeld te krijgen waar je tijd aan op gaat. Dat wil zeggen dat je gedurende een bepaalde periode je agenda heel consequent bij moet houden met enerzijds wat je gepland hebt en anderzijds, waar je tijd feitelijk aan opgegaan is. Zo krijg je in beeld waar het in het proces mogelijk fout gaat.

Een vervolgstap is een (grotere) opdracht in deelopdrachten op te knippen. Zo kan je beter plannen en is een stap in het aanvangen van de taak, gemakkelijker gezet. Spreek het vervolgens ook voor jezelf uit en leg klaar wat je sowieso vandaag af wilt hebben. Als je vervolgens jezelf ook nog niet zo goed kunt vertrouwen, immers zonder dat je het weet kan de dag voorbij zijn, dan is het goed om te beginnen met de meest vervelende taak. Zo’n deeltaak wordt dan niet iets wat je die dag gaat doen, maar het wordt de eerste taak die dag. Voor veel mensen geldt nu eenmaal dat het er tegenaan hikken al veel energie kost en de last wordt alleen maar groter. Beginnen dus met de taak (of een deel daarvan) wat je zo handig voor je uitschuift.

Concluderend

Strikt genomen zijn het allemaal zaken die je zelf kunt regelen en hebben stuk voor stuk te maken met je eigen gedrag. Als je er last van hebt of je vindt het gewoonweg vervelend, zet dan die eerste stap in de richting van gedragsverandering. Met wat hulpmiddeltjes erbij, kom je vaak al een heel eind.

Lees verder

© 2012 - 2017 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stress verminderen: De beste tips bij stress en burn-outStress is niet alleen vervelend maar kan met name op de langere termijn ook echt serieuze negatieve gevolgen hebben voor…
Het voorkomen van een burn-outHet voorkomen van een burn-outEen burn-out is gemakkelijk te voorkomen, er zijn vaak maar een aantal zaken nodig om er voor te zorgen dat je niet uitg…
Trimbos instituutTrimbos instituutWanneer je de term Trimbos instituut hoort gaat er mogelijk een belletje rinkelen. Mogelijk ook niet, de kans hierop is…
Gezonde of ongezonde stress?Gezonde of ongezonde stress?Voor meer balans in het dagelijkse leven is het van belang te weten in hoeverre stress, die u ervaart gezond of ongezond…
Hoe voorkom je stress die uitmondt in een burn-out?Hoe voorkom je stress die uitmondt in een burn-out?Door gezonde stress presteert u beter. Zodra de stress verdwijnt, daalt de spanningen kunnen lichaam en geest zich herst…

Reageer op het artikel "Psychische gezondheidsklachten op de werkvloer"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 17-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Human Resource Management
Schrijf mee!