Stagevergoeding MBO, HBO & WO

Stagevergoeding MBO, HBO & WO Studenten of scholieren die stage lopen in het kader van hun MBO-, HBO- of WO-opleiding, kunnen vaak een stagevergoeding krijgen. Het stagebedrijf is echter niet verplicht een stagevergoeding te geven. In dit artikel wordt de stagevergoeding behandeld. De hoogte van de stagevergoeding voor MBO, HBO en WO kan tevens als richtlijnen dienen voor bedrijven die een stagiaire aannemen. Over de stagevergoeding moet inkomstenbelasting worden betaald.

Wat is stagevergoeding?

Een stagevergoeding is een financiële vergoeding die de student ontvangt over de periode waarin hij stageloopt. Een onkostenvergoeding of reiskostenvergoeding valt hier niet onder.

Meeloopstage of meewerkstage

Als je een meeloopstage doet, is de kans groot dat je geen stagevergoeding ontvangt. Je neemt dan alleen een kijkje in de keuken van het vakgebied waarin je later werkzaam wilt zijn. Doe je een meewerkstage, dan draai je (volledig) mee met de werkzaamheden.

Is stagevergoeding verplicht?

Een bedrijf of organisatie is niet verplicht een stagevergoeding te geven, tenzij de vergoeding in de CAO is geregeld. Er zijn bedrijven die alleen een reiskosten-, onkosten- of kilometervergoeding verstrekken. De student is er om te leren en het kost tijd, geld en energie om hem goed te begeleiden. Stagevergoeding is dus geen vanzelfsprekendheid.

Studiefinanciering

Als je geld verdient, kan dit gevolgen hebben voor de studiefinanciering. Je mag circa € 13.000 bijverdienen per jaar. Als je meer bijverdient, moet je een gedeelte van de studiefinanciering terugbetalen. Voor scholieren geldt dat hun ouders gekort kunnen worden op de kinderbijslag als de scholier teveel bijverdient.

Stagevergoeding & belasting

Als je een stagevergoeding ontvangt, moet je daar belasting over betalen, omdat het een vorm van inkomen is. Het kan zijn dat je teveel belasting betaalt. Die belasting kun je dan later terugvragen via een P-formulier (voorheen T-biljet). Er is een speciale regeling voor scholieren. Afhankelijk van het bedrag dat je verdient (in dit geval de stagevergoeding) kan je werkgever de Belastingdienst verzoeken om de kwartaaltabel voor loonheffing toe te passen, zodat je geen loonbelasting betaalt.

Stagevergoeding & Wajong

Als je een Wajong-uitkering ontvangt en een stagevergoeding krijgt, moet je hiervan melding doen bij het UWV. Een mogelijk gevolg is een herziening van de uitkering. In ieder geval zal de stagevergoeding waarschijnlijk in mindering worden gebracht op de uitkering, tenzij je onder de “nieuwe Wajong” (Wajong vanaf 1 januari 2010) valt; dan gelden er andere regels.

Hoogte stagevergoeding MBO, HBO en WO

Hoe hoger de opleiding, des te hoger de stagevergoeding, geldt over het algemeen. De hoogte van de stagevergoeding hangt ook af van de soort organisatie waar je stageloopt. Als je stagiaire bent bij een advocatenkantoor, zul je waarschijnlijk een hogere stagevergoeding ontvangen dan wanneer je koksleerling bent bent.

Richtlijnen stagevergoeding MBO, HBO en WO

Er zijn grote verschillen in stagevergoedingen voor MBO, HBO en WO. Factoren die een rol spelen, zijn het opleidingsniveau, het studiejaar, de soort werkzaamheden, de organisatie en eventuele relevante werkervaring.

MBO

Een MBO-scholier die 4 dagen per week stage loopt, kan uitgaan van een stagevergoeding van gemiddeld € 182 per maand en bij 5 dagen per week van € 227 bruto per maand.

HBO

De gemiddelde HBO stagevergoeding ligt tussen de € 250 en € 350 bruto per maand. Deze vergoedingen hebben betrekking op een stage in het tweede of derde jaar van de opleiding. Voor een afstudeerstage is het gemiddelde € 270 tot € 400 per maand.

WO

Een WO-stagiair ontvangt een stagevergoeding van gemiddeld € 300 tot € 450 per maand.
Gerelateerde artikelen
Belasting betalen over stagevergoedingBelasting betalen over stagevergoedingEen stagevergoeding betekent in veel gevallen belasting betalen. Als het bedrijf de stagiair of stagiaire betaalt, houdt…
Stages: Tips voor stage lopenStages: Tips voor stage lopenVaak komt het ergens tijdens je opleiding wel naar voren: je moet stage lopen. Voor jezelf én je opleiding is een stage…
Kinderbijslag en een vakantiebaan: hoeveel bijverdienen?Kinderbijslag en een vakantiebaan: hoeveel bijverdienen?Een vakantiebaan die niet meer dan 1250 euro oplevert heeft geen gevolgen voor de kinderbijslag, mits een kind niet meer…
Het zoeken van een stageplaatsEen stage kan zijn voor één keer in de week, 4 keer in de week of soms meerdere weken achter elkaar. Het vinden van een…

De markten van AmsterdamIn Amsterdam kun je gezellig winkelen op diverse markten, elk met hun eigen specialiteit. Amsterdam is een echte markten…
Leer beter presenteren met PowerpointLeer beter presenteren met PowerpointJe kent ze wel: de verschrikkelijk slechte presentaties in Powerpoint. Hoe maak je ze beter? Lees verder en jouw present…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LJ-, Pixabay
  • Stagetips.nl

Reageer op het artikel "Stagevergoeding MBO, HBO & WO"

Reacties

Heetje, 18-02-2013 21:50 #2
Een kennis van mij is met haar kinderen gevlucht uit Zuid-Afrika en zijn nog in afwachting van een verblijfsvergunning. Tot zolang kunnen zij geen aanspraak maken op de Nederlandse rechtstelsels. Haar kinderen volgen een MBO-opleiding met stageplaats. Het stagebedrijf wil geen stagevergoeding verstrekken omdat de kinderen nog geen BSN nummer hebben. Klopt dat?

Heetje

Edwin Lukovic, 28-11-2012 21:41 #1
Hoi mijn naam is Edwin lukovic, ik heb een vraag stage geld is dat ook voor studente die in België wonen, namelijk mijn beide ouders werken in Nederland kunnen zij dat aanvragen of is dat niet mogelijk.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 27-09-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!