InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Vingerplant luchtzuiverende bureauplant

Vingerplant luchtzuiverende bureauplant

Een vingerplant is een plant uit de klimopfamilie die in Europa vooral als kamerplant wordt gehouden maar ook buiten als kuipplant groeit of zelfs op een beschutte plek in de tuin omdat hij winterhard is. De plant komt oorspronkelijk uit het zuiden van Japan. Hij heeft een hoog luchtzuiverende werking. De plant staat ook bekend als bureauplant omdat hij vaak een plaats krijgt op een bureau of in een kantoor. Naast de luchtzuiverende werking worden ook andere gunstige eigenschappen aan de plant toegeschreven.

Plant van paradijselijke oorden en exotische stranden

De officiële naam van de plant is Fatsia Japonica waarbij Japonica verwijst naar Japan en Fatsia een oude benaming is voor het getal acht. De grote donkergroene bladeren van de plant hebben namelijk acht lobben. De vorm van de bladeren kunnen met vingers worden geassocieerd waarvandaan de naam vingerplant. De leerachtige bladeren van twintig tot dertig centimeter zitten aan lange stelen. Het glimmende blad met dikke nerven doet denken aan paradijselijke oorden en exotische stranden. De vingerplant is niet erg veeleisend maar af en toe kan een sproeibeurt worden gegeven en een beetje kamerplantenmest. Een koele lichte plaats waarbij directe zonnestralen niet nodig zijn is al voldoende voor jaren plezier.

Vingerplant ook buiten

In een kuip kan de vingerplant een hoogte van vier meter bereiken. Verstandig is om de stengel van grote planten te ondersteunen door bijvoorbeeld vast te binden aan een bamboestok. In de volle grond in de tuin kan hij tot zes meter doorgroeien. Wel kan er dan bladschade ontstaan in een strenge winter waardoor het verstandig is de plant bijvoorbeeld met een rietmat af te dekken.

Geen groene vingers nodig voor luchtzuiverende bureauplant

Naast het veelvuldig voorkomen als kamerplant is de plant ook uitermate geschikt voor een werkplek zoals bureaus, kantoren of andere ruimten. Groen op de werkplek zuivert de lucht en bevordert het goede humeur van de werknemers. Vingerplanten hebben voor de werkplek het grote voordeel dat ze weinig verzorging nodig hebben. De plant groeit dus zonder dat er een werknemer met groene vingers dagelijks zijn zorgen aan besteedt.

Onderzoeken naar gunstig effect van planten

In het verleden is reeds diverse malen onderzocht of planten in de werksituatie een gunstige invloed kunnen hebben op de gezondheid, het welbevinden en de productiviteit van werknemers. Volgens Japanse onderzoeken van Shibata & Suzuki (2001,2022 en 2004) zou er sprake zijn van een verbetering van de productiviteit bij de uitvoering van creatieve taken. Volgens het onderzoek herstellen werknemers na vermoeidheid eerder en worden zij sowieso minder vermoeid door planten op het werk. TNO (Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek) heeft een veldexperiment gehouden in opdracht van het Productschap Tuinbouw om de invloed van planten op de productiviteit en het ziekteverzuim vast te stellen. Bij het veldexperiment is gebleken dat er sprake is van een gunstige invloed van planten zoals dat vaak in de literatuur gerapporteerd is.

Vingerplant tegen werkstress

Volgens TNO zouden werknemers die dagelijks vier uur of meer aan een beeldscherm werken zich prettiger voelen bij meer groen op de werkplek. Door het plaatsen van planten verminderen verkoudheidklachten en griepklachten. Nederlandse werknemers zouden voor 34 procent vaak of altijd last hebben van werkstress. Vooral voor hen is de aanwezigheid van planten gunstig en voor de overige lijkt het op zijn minst een plezierig effect op te leveren. Onderzoeken hebben aangetoond dat het aan te raden is om minstens één plant per medewerker of één tot twee planten per twaalf vierkante meter te plaatsen. Een positief oordeel van werknemers over de vingerplant is dikwijls gebaseerd op de frisse groene kleur en de mooie glanzende bladeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vingerplant luchtzuiverende bureauplant"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 03-04-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Ademhalen
Schrijf mee!