Maak promotie: 12 tips!
Bijna iedereen wil goed werk leveren en goed presteren in de ogen van hun baas. Het verdienen van respect is echter zeer lastig, om je te helpen indruk te maken op je baas en zo die fel begeerde promotie binnen te halen, vindt je hier 12 tips.
Houd echter wel in gedachten dat het gebruik van deze tips om te proberen vooruit te komen op je werk, niet datgene is waar het allemaal om gaat. Indien u de tips goed opvolgt, zult u een beter persoon kunnen worden en dat is meer waard dan welke promotie dan ook. Geen van deze tips is erg ingewikkeld. Ze zijn allemaal gemakkelijk te begrijpen, en iedereen kan direct beginnen met het gebruik ervan. Meestal vergt het echter wel wat aanpassingen.
Tip 1: Zorg voor andere mensen en wees geïnteresseerd.
Dit eerste advies vormt de basis voor alles wat er na komt. Interesse tonen en anderen helpen is een absolute noodzaak om respect af te dwingen. Zorg dat dit oprecht gebeurd. Als u het label onoprechtheid krijgt opgedrukt, zullen anderen er altijd vanuit gaan dat u handelt met enige bijbedoeling, zoals bijvoorbeeld altijd carrière willen maken over de rug van anderen. De enige manier om dit te voorkomen is oprecht geïnteresseerd te zijn in mensen en ze te helpen waar nodig.
Tip 2: Ben altijd eerlijk
Dit is het tweede fundamentele element op weg naar succes. Het vertrouwen van collega’s of andere personen is eenvoudiger te verliezen dan te winnen. Het vertellen van leugens of halve waarheden om jezelf beter over te laten komen in bepaalde situaties werkt alleen op de korte termijn. Op de lange termijn zul je altijd door de mand vallen, ben daarom altijd eerlijk. Het verlies van vertrouwen is het ergste wat je kan overkomen (zowel in het dagelijks leven als op je werk), omdat het alle andere dingen die je doet bijna waardeloos maakt in de ogen van anderen, je bent immers toch niet te vertrouwen.
Tip 3: Spreek je gedachten uit
Als je altijd eerlijk bent, zal het geen probleem zijn om veel te praten als de situatie dat rechtvaardigt. Dit betekent echter niet dat je de hele tijd maar moet praten. Maar je gedachten uitspreken kan getuigen van initiatief, dus je zult zelf moeten bepalen wanneer het belangrijk is om te spreken en wanneer het beter is je mond te houden.
Tip 4: Wees respectvol (tot op zekere hoogte)
Iedereen met respect behandelen is zeer belangrijk, zij het je baas, je partner, je vriend, of zelfs een vreemde. Dat is een gegeven waar vrijwel iedereen mee opgroeit. Maar je kunt je baas ook te veel respect geven en hem op een voetstuk plaatsen. Dit zogenaamde ‘hielen likken’ of ‘slijmen’ helpt je meestal niet om hogerop te komen. Hij is ook maar gewoon iemand die toevallig in een hogere positie zit dan jij. Sommige bazen zijn wel gevoelig voor hielen-likkerij en kunnen het belonen met een promotie. Dit zal je echter niet in dank afgenomen worden door je collega’s, en dus zal de sfeer op de werkvloer een zeer negatieve draai krijgen.
Tip 5: Vraag om hulp
Als je niet weet wat je moet doen in een bepaalde situatie, doe dan niet alsof je het wel weet. Geef aan dat je het niet weet en vraag om hulp van iemand die wel kennis van zaken heeft. Dit heeft twee voordelen:
- Ten eerste, zul je iets nieuws leren.
- Ten tweede, de ander zal zich belangrijk gaan voelen. Het feit dat deze persoon in staat was jou te helpen geeft hem of haar een goed gevoel over de eigen kennis en bovendien voelt het altijd goed iemand te kunnen helpen.
Wees dus nooit te trots om iets te leren van iemand anders in het bedrijf.
Tip 6: Gebruik je intuïtie
Wees voorbereid op onverwachte situaties. De meeste zaken zul je goed onder controle hebben, maar in de gevallen waarin dit niet het geval is, moet je kunnen vertrouwen op je intuïtie. Het is daarom aan te bevelen dit te trainen door niet voor alle projecten vooraf een strikte planning te maken, maar zo af en toe eens een project te doen door het volgen van je intuïtie.
Tip 7: Werk hard om anderen te helpen
Iedereen weet dat hard werken van ongelooflijke waarde is. Maar als je hard werkt om andere mensen te helpen, is deze waarde nog veel groter. Als je anderen helpt hun doelen te bereiken, zul je als een goede werknemer worden gezien, maar nog belangrijker, je zult ook worden gezien als iemand die om anderen geeft. Dit zal goed zijn voor je eigen houding en de persoonlijke voldoening, maar ook zorgen dat mensen eerst aan jou denken wanneer ze met iemand moeten samenwerken. Met andere woorden, je bouwt een positief netwerk op en dit zal je positie binnen het bedrijf sterk verstevigen.
Tip 8: Stel vragen en zoek zaken zelf op
Knik niet in vergaderingen alsof je begrijpt wat er gezegd wordt, doe dit alleen als je het ook echt begrijpt. Vraag anders gewoon om verduidelijking. In sommige gevallen zul je ‘bijgeschoold’ moeten worden, maar soms ligt het ook aan een onduidelijke presentatie o.i.d. en dan zul je de credits krijgen voor je moed om verheldering te vragen.
Verlaat een vergadering in ieder geval nooit zonder inzicht in het onderwerp of zonder enige aanknopingspunten om later zelf informatie te kunnen vinden.
Tip 9: Doe wat je niet moet doen
Dit klinkt onlogisch en je moet het ook niet te vaak doen, maar sommige regels kun je breken en er beter uitkomen. Het punt is dat je eigenlijk een regel moet breken om iemand anders te helpen. Hierdoor zul je erg opvallen en dat is juist wat je wilt. Een voorbeeld: Tijdens een presentatie voor een grote groep mensen wordt er geluncht, het is not-done om voor het presentatiescherm langs te lopen, maar om het laatste broodje te bemachtigen kun je niet anders. Jijzelf doet dit dan ook niet, maar je hoort van iemand in je buurt dat deze nog erg veel honger heeft maar het broodje niet durft te pakken. Als je op dat moment dat laatste broodje voor deze persoon haalt, zullen de mensen in je omgeving dit erg waarderen (je helpt deze persoon er immers mee en je stelt jezelf daarvoor kwetsbaar op). De rest van de groep, die niet weet waar het over gaat, zal in eerste instantie vreemd opkijken dat je de ongeschreven regels overtreed, maar zal dit waarschijnlijk ook snel weer vergeten als blijkt dat je het voor iemand anders deed. Resultaat: vooral positieve reacties.
Tip 10: Geef mensen meer dan ze verwachten
Dit is veel gemakkelijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Bijvoorbeeld, als iemand je vraagt bepaalde gegevens, kun je deze direct naar hun e-mailen o.i.d. Maar als je dan een aantal weblinks aan je document toevoegt met relevante informatie die de vraagsteller kan helpen bij zijn of haar project, zal deze je erg dankbaar zijn. En zelfs als het hen niet helpt, zullen ze beseffen dat je echt je best voor ze hebt gedaan. Het consequent produceren van kleine, positieve interacties met mensen zal wezenlijk bijdragen aan je imago.
Tip 11: Organiseer jezelf en je activiteiten
Hoe zou je mensen willen helpen als je niet goed georganiseerd bent? Er zijn vele manieren om dit te doen, en er is niet één enkele ‘juiste’ manier. Feit is echter dat je overzicht moet hebben om mensen van dienst te kunnen zijn, verder zal het je veel tijd schelen en zo zul je vaker tijd hebben om mensen te helpen en aan je imago te werken. Bovendien zul je efficiënter te werk kunnen gaan, wat sowieso positief is voor je imago.
Tip 12: Wat je ook doet, doe het met een vleugje van jezelf
Je bent wie je bent en dat kun je niet veranderen. Als je grappig bent, probeer dan niet te serieus over te komen. Ben je over het algemeen redelijk serieus, probeer dan ook vooral niet grappig te zijn. Dit zal simpelweg niet werken, en zorgt alleen maar voor pijnlijke momenten. Stel je zwakke punten vast en probeer deze te vermijden of iets te verbeteren, houdt echter in de gaten dat dit nooit je sterke punten zullen worden. Stel vervolgens je sterke punten vast, benadruk deze en speel hierop in. Het belangrijkste is dat je jezelf bent en op een positieve manier overkomt op mensen, dit zal je vooral lukken door te doen waar je goed in bent.
Tot slot
Dit artikel gaf een overzicht van snelle en eenvoudige manieren om je imago op je werk en in het dagelijks leven te verbeteren. Ik hoop dat het zal helpen, en als je nog meer ideeën hebt, of het ergens niet mee eens bent, laat het dan weten.