Maak promotie: 12 tips!
Bijna iedereen wil goed werk leveren en goed presteren in de ogen van hun baas. Het verdienen van respect is echter zeer lastig, om je te helpen indruk te maken op je baas en zo die fel begeerde promotie binnen te halen, vindt je hier 12 tips.Houd echter wel in gedachten dat het gebruik van deze tips om te proberen vooruit te komen op je werk, niet datgene is waar het allemaal om gaat. Indien u de tips goed opvolgt, zult u een beter persoon kunnen worden en dat is meer waard dan welke promotie dan ook. Geen van deze tips is erg ingewikkeld. Ze zijn allemaal gemakkelijk te begrijpen, en iedereen kan direct beginnen met het gebruik ervan. Meestal vergt het echter wel wat aanpassingen.
Tip 1: Zorg voor andere mensen en wees geïnteresseerd.
Dit eerste advies vormt de basis voor alles wat er na komt. Interesse tonen en anderen helpen is een absolute noodzaak om respect af te dwingen. Zorg dat dit oprecht gebeurd. Als u het label onoprechtheid krijgt opgedrukt, zullen anderen er altijd vanuit gaan dat u handelt met enige bijbedoeling, zoals bijvoorbeeld altijd carrière willen maken over de rug van anderen. De enige manier om dit te voorkomen is oprecht geïnteresseerd te zijn in mensen en ze te helpen waar nodig.Tip 2: Ben altijd eerlijk
Dit is het tweede fundamentele element op weg naar succes. Het vertrouwen van collega’s of andere personen is eenvoudiger te verliezen dan te winnen. Het vertellen van leugens of halve waarheden om jezelf beter over te laten komen in bepaalde situaties werkt alleen op de korte termijn. Op de lange termijn zul je altijd door de mand vallen, ben daarom altijd eerlijk. Het verlies van vertrouwen is het ergste wat je kan overkomen (zowel in het dagelijks leven als op je werk), omdat het alle andere dingen die je doet bijna waardeloos maakt in de ogen van anderen, je bent immers toch niet te vertrouwen.Tip 3: Spreek je gedachten uit
Als je altijd eerlijk bent, zal het geen probleem zijn om veel te praten als de situatie dat rechtvaardigt. Dit betekent echter niet dat je de hele tijd maar moet praten. Maar je gedachten uitspreken kan getuigen van initiatief, dus je zult zelf moeten bepalen wanneer het belangrijk is om te spreken en wanneer het beter is je mond te houden.Tip 4: Wees respectvol (tot op zekere hoogte)
Iedereen met respect behandelen is zeer belangrijk, zij het je baas, je partner, je vriend, of zelfs een vreemde. Dat is een gegeven waar vrijwel iedereen mee opgroeit. Maar je kunt je baas ook te veel respect geven en hem op een voetstuk plaatsen. Dit zogenaamde ‘hielen likken’ of ‘slijmen’ helpt je meestal niet om hogerop te komen. Hij is ook maar gewoon iemand die toevallig in een hogere positie zit dan jij. Sommige bazen zijn wel gevoelig voor hielen-likkerij en kunnen het belonen met een promotie. Dit zal je echter niet in dank afgenomen worden door je collega’s, en dus zal de sfeer op de werkvloer een zeer negatieve draai krijgen.Tip 5: Vraag om hulp
Als je niet weet wat je moet doen in een bepaalde situatie, doe dan niet alsof je het wel weet. Geef aan dat je het niet weet en vraag om hulp van iemand die wel kennis van zaken heeft. Dit heeft twee voordelen:- Ten eerste, zul je iets nieuws leren.
- Ten tweede, de ander zal zich belangrijk gaan voelen. Het feit dat deze persoon in staat was jou te helpen geeft hem of haar een goed gevoel over de eigen kennis en bovendien voelt het altijd goed iemand te kunnen helpen.
Wees dus nooit te trots om iets te leren van iemand anders in het bedrijf.
Tip 6: Gebruik je intuïtie
Wees voorbereid op onverwachte situaties. De meeste zaken zul je goed onder controle hebben, maar in de gevallen waarin dit niet het geval is, moet je kunnen vertrouwen op je intuïtie. Het is daarom aan te bevelen dit te trainen door niet voor alle projecten vooraf een strikte planning te maken, maar zo af en toe eens een project te doen door het volgen van je intuïtie.Tip 7: Werk hard om anderen te helpen
Iedereen weet dat hard werken van ongelooflijke waarde is. Maar als je hard werkt om andere mensen te helpen, is deze waarde nog veel groter. Als je anderen helpt hun doelen te bereiken, zul je als een goede werknemer worden gezien, maar nog belangrijker, je zult ook worden gezien als iemand die om anderen geeft. Dit zal goed zijn voor je eigen houding en de persoonlijke voldoening, maar ook zorgen dat mensen eerst aan jou denken wanneer ze met iemand moeten samenwerken. Met andere woorden, je bouwt een positief netwerk op en dit zal je positie binnen het bedrijf sterk verstevigen.Tip 8: Stel vragen en zoek zaken zelf op
Knik niet in vergaderingen alsof je begrijpt wat er gezegd wordt, doe dit alleen als je het ook echt begrijpt. Vraag anders gewoon om verduidelijking. In sommige gevallen zul je ‘bijgeschoold’ moeten worden, maar soms ligt het ook aan een onduidelijke presentatie o.i.d. en dan zul je de credits krijgen voor je moed om verheldering te vragen.Verlaat een vergadering in ieder geval nooit zonder inzicht in het onderwerp of zonder enige aanknopingspunten om later zelf informatie te kunnen vinden.