InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Verschil tussen deurwaarder en incassobureau?

Verschil tussen deurwaarder en incassobureau?

Verschil tussen deurwaarder en incassobureau? Ten onrechte wordt vaak gedacht dat het inschakelen van een incassobureau hetzelfde is als het inschakelen van een gerechtelijke deurwaarder. Het zijn echter twee verschillende manieren van incasseren van schulden. Wat doet een incassobureau?
Een incassobureau is een commercieel bedrijf die zich richt op het incasseren van achterstallige vorderingen. Zij worden ingeschakeld door de schuldeiser, op het moment dat ze geen mogelijkheden meer zien om het zelf te innen. In Nederland zijn er ongeveer 600 incassobureaus actief. Zij gaan proberen het bedrag te incasseren zonder juridische stappen te ondernemen. Dit doen zij door dreigende brieven te sturen, met een verzoek om binnen een aantal dagen de openstaande vordering te betalen. De extra bedragen die de schuldenaar moet betalen aan kosten is vaak een reden om de vordering snel te voldoen. Het incassobureau heeft geen juridische mogelijkheden om te incasseren.

Kwaliteit van incassobureaus

Iedere Nederlander kan een incassobureau beginnen. Het heeft namelijk geen wettelijke status. Enkele van deze ondernemingen kunnen zelfs gezien worden als malafide bedrijven. Ook de tarieven kunnen sterk uiteen lopen. De meeste incassobureaus houden als richtlijn een percentage van 15 procent kosten aan, die schuldenaren moeten gaan betalen.

Wat doet een gerechtsdeurwaarder?

Een gerechtsdeurwaarder heeft in tegenstelling tot de incassobureaus juridische mogelijkheden tot zijn beschikking om het openstaande bedragen te incasseren. Hij is een openbare ambtenaar die taken toegewezen krijgt die u de wet voortvloeien. Hieronder wordt onder andere verstaan het dagvaarden van schuldenaren, het uitvoeren van een rechtelijke uitspraak en het leggen van loonbeslagen. Een gerechtsdeurwaarder zorgt dat de wet wordt toegepast. Is iemand volgens een rechtelijke uitspraak verplicht om iets te betalen en hij doet dat niet, dan gaat de gerechtsdeurwaarder er voor zorgen dat het recht zegeviert.

Incassokosten

Zowel de gerechtelijke deurwaarder als de incassobureaus zouden incassokosten in rekening kunnen brengen. Zodra blijkt dat de gelden niet geïncasseerd zullen worden met het schrijven van brieven, moeten er andere maatregelen worden getroffen. De schuldenaren worden in dat geval vaak gedagvaard. Voor de verdere procedure zullen incassobureaus over het algemeen een gerechtelijke deurwaarder moeten inschakelen.

Gerechtelijke kosten

De gerechtelijke deurwaarder zal juridische kosten in rekening brengen, indien deze worden gemaakt. Deze zogenaamde kosten voor het verrichten van ambtshandelingen, bevatten onder andere kosten die betrekking hebben op:
  • Een dagvaarding
  • Beslag op roerende zaken
  • Executoriale openbare verkoop van roerende zaken
  • Gedwongen ontruiming van onroerende zaken

Volgorde incasso

In eerste instantie zal de schuldeiser zelf veel moeite doen om het bedrag in incasseren, Indien dit niet lukt, of als de verwachting is dat het niet gaat lukken, zullen ze een incassobureau inschakelen. Deze zal op diverse manieren proberen het geld te incasseren. Dit doen zij onder andere door brieven te sturen, te bellen en betalingsregelingen aan te bieden. De schuld zal door incassokosten in deze fase oplopen. Indien blijkt dat het niet gaat lukken om het bedrag te incasseren kan er besloten worden om juridische stappen te ondernemen. Vaak zullen schuldeisers dit alleen doen voor substantiële vorderingen, gezien de kosten die hier mee gemoeid zijn. Het incasso wordt vervolgens eventueel overgedragen aan de gerechtelijke deurwaarder.
Gerelateerde artikelen
Incassobureaus en deurwaardersIncassobureaus en deurwaarders. We hopen allemaal dat we er nooit mee te maken krijgen, maar steeds meer mensen komen in…
Wat doen een incassobureau en een deurwaarder?Wat doen een incassobureau en een deurwaarder?Mensen halen de instanties die zich bezig houden met het innen van geld nogal eens door elkaar. Want een incassobureau d…
Kosten incassobureau of gerechtsdeurwaarder betalenKosten incassobureau of gerechtsdeurwaarder betalenDe kosten van een incassobureau of gerechtsdeurwaarder en deurwaarder kunnen ook in 2019 te hoog zijn. Bovendien kan de…
Maatregelen bij schulden: van brief tot ontruimingMaatregelen bij schulden: van brief tot ontruimingAls een schuld niet op het afgesproken tijdstip wordt terugbetaald, zal de schuldeiser maatregelen treffen om het geldbe…
Incassobureaus en gerechtsdeurwaardersIncassobureaus en gerechtsdeurwaardersWie niet (op tijd) betaalt, kan te maken krijgen met een incassobureau. Incassobureaus innen openstaande vorderingen maa…

Reageer op het artikel "Verschil tussen deurwaarder en incassobureau?"

Reacties

Moes, 26-02-2015 17:23 #2
Mijn ervaring is met incasso bureaus met rechtmatige vorderingen dat het alleen maar bij een beetje boze brieven versturen betreft en verder niets. Uiteindelijk moet de ondernemer voor een onbetaalde factuur van zeg 2000 euro ca 600 euro gaan investeren in een rechtszaak en ook als stelt de rechter de ondernemer in het gelijk en de klant betaald vervolgens weer niet, sta je alsnog met lege handen maar dan 2600 euro armer ipv 2000 euro. De rechter veroordeelt de klant tot betalen maar doet niets ten aanzien van de incasso.

F. Vermeeren, 12-07-2010 19:45 #1
Dag lezer,
Van Incassobureau's heb ik de indruk dat zij blindelings een vordering van een bedrijf op een klant
overnemen wanneer zij hiertoe worden verzocht. Is het werkelijk zo dat een incassobedrijf zich niet
in de al of niet rechtmatigheid van de vordering verdiept? En derhalve vaak als een even grote halve
gare als het betreffende bedrijf, achter de belachelijke vordering aan gaat zitten? De klant voelt
zich dan bedreigd door een héle gare, en wordt nóg bozer.
Met vriendelijke groet,
Frits Vermeeren

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 29-06-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!