InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Werk en carrière: hogerop komen

Werk en carrière: hogerop komen

Werk en carrière: hogerop komen Je hebt een fijne baan. Je hebt plezier in je werk. Je zou graag hogerop willen komen. Hoe doe je dat? Welke stappen zou je moeten ondernemen om meer invloed te krijgen? Hoe bevorder je de effectiviteit? Het zijn kleine subtiele aanpassingen die voor grote carrièrekansen kunnen zorgen! Een overzicht:

Blijf jezelf

Blijf altijd jezelf trouw. Beperk echter wel je openheid. Spreek niet teveel over persoonlijke zaken.

Rol spelen

Als je echt hogerop wil zal je moeten spelen dat hoe hoger je op de ladder komt te staan in je werkomgeving, dat je meer en meer een rol zal moeten gaan spelen. Een zakelijke rol.

Verkoop nooit je ziel

Zonder de gebruikelijke politieke spelletjes op de werkvloer, red je het niet om hogerop te komen. Verkoop echter nooit je ziel.

Samenwerken

Samenwerken is noodzakelijk, voor jou, voor je werk en voor het bedrijf. Je zal iedereen nodig hebben en je zal met iedereen moeten (leren) samenwerken!

Machtsspelletjes

Uitoefenen van macht en machtsspelletjes uitvoeren op de werkplaats zijn nodig om hogerop te komen. Macht uitoefenen en machtsspelletjes hoeven echter niet altijd negatief te zijn!

Machteloos zijn

Mensen hebben van nature de neiging invloed uit te oefenen op hun omgeving. Mensen, werknemers, op de werkvloer die geen enkele invloed kunnen uitoefenen op de werkvloer hebben veel sneller last van stress dan mensen die wel invloed hebben. Zij voelen zich letterlijk en figuurlijk machteloos. Zorg dat je invloed hebt!

Observeren

Voordat we daadwerkelijk stappen gaan ondernemen om hogerop te komen is het van uiterst belang dat je om je heen kijkt op de werkvloer. Je moet snappen hoe het werkt. Je moet begrijpen hoe alles in zijn werking gaat. Je moet het helemaal in je vingers krijgen. Dat doe je door alles en iedereen en elke werkwijze uitvoerig en rustig te observeren.

Een goed idee hebben

Heb je een goed idee? Kaart een goed idee aan bij je leidinggevende of bij diegene die de leiding heeft over het Project. Vermijd de vergadering waar iedereen gaar en afgetobd aan de vergadertafel zit!

Nieuwelingen

Nieuwelingen op de werkvloer hebben een groot handicap. Zij passen zich soms zo verbijsterend goed aan, dat ze totaal machteloos komen te staan. Ze kunnen geen invloed meer uitoefenen.

Effectiviteit

Iedereen die hogerop wil komen zou niet te veel in termen als “zwart-wit” en “goed-kwaad” moeten denken. Jij hoeft niet iedereen aardig te vinden, en zij hoeven jou niet aardig te vinden. Met “aardig” worden gevonden kom je er niet! Het aardig zijn blokkeert namelijk je effectiviteit. Effectiviteit heb je hard nodig om hogerop te komen!

Onaardig, onsympathiek

Iedereen die hogerop wil komen moet beseffen dat je iedereen op de werkvloer nodig hebt om je doel te bereiken. Ook diegene die onaardig en onsympathiek zijn! Juist deze mensen kunnen briljante ideeën hebben. Je kan van ze leren en je zal ze nodig hebben.

Macht

Voor heel veel mensen heeft het woord “macht” een behoorlijke negatieve bijklank. Met macht krijg je echter wel dingen gedaan. Met macht krijg je zaken voor elkaar. Je krijgt impact en invloed met macht. Zonder de invloed van macht kom je niet hogerop!

Geloofwaardig

De kunst is om de juiste balans te vinden. Treed niet altijd vooraan, eis niet altijd de aandacht op jezelf, wees subtiel! Als het bv om een nieuw project gaat, geef je collega´s ook een kans om te scoren! Dat stimuleert de algehele werkprestatie en je behoud je geloofwaardigheid. Maar houd altijd voor ogen wat je doel is, wat je missie is.

Reputatie

Alleen in je eentje kom je er niet als je hogerop wil komen. Netwerken is van groot belang. Je moet beseffen dat je anderen een reden moet geven voor hun steun aan jou. Claim de successen waar je recht op hebt. Bescheidenheid is een mooie deugd, maar niet altijd handig als je hogerop wil komen! Gaat echter een ander met de eer strijken van jouw idee, ontwerp, werk, laat dan o peen elegante manier blijken dat jij veel meer van het onderwerp af weet dan die persoon. Laat zien dat je niet bang bent om de credits op te eisen voor jouw eigen prestaties.

Bescheidenheid

Je te bescheiden opstellen werkt averechts als je hogerop wil komen. Vrouwen hebben hier nogal eens last van op de werkvloer. Je wekt namelijk de indruk dat je niet happig bent op het nemen van verantwoordelijkheid.

Schaakspel

Juist om hogerop te komen kan het soms een briljante zet van je zijn om iemand anders de credits te geven van jouw werk, idee, ontwerp, project (enz) zeker als deze persoon garant staat voor jouw toekomst!

Fouten maken

Niemand haalt de top zonder kleerscheuren. Besef dat je van je fouten leert. Een betere leerschool is er niet! Zulke leerervaringen zijn goud waard! Blijf echter niet te lang “hangen” in de gemaakte fout. Je hebt er van geleerd, het kan iedereen wel eens overkomen, zet het van je af en ga weer verder! Houd je doel en je missie voor ogen!

Blijf alert!

Als het ons te gemakkelijk af gaat om hogerop te komen, de ene promotie na de ander maken en je carrière zit werkelijk in de lift, kijk dan uit voor arrogantie! Door deze arrogantie pik je niet meer de juiste signalen op uit je werkomgeving. Blijf jezelf trouw. Een klein beetje openheid mag. Dat maakt je menselijk. Zeker tijdens belangrijke zakelijke afspraken en/of vergaderingen is het vermelden van af en toe een klein persoonlijk detail bevorderlijk voor het gesprek. Het gesprek zal ontspannen verlopen.
Gerelateerde artikelen
Coaching binnen het bedrijf of ondernemingCoaching binnen het bedrijf of ondernemingVoor wie is coaching geschikt binnen een bedrijf of onderneming? Is coaching geschikt voor medewerkers met burn-out en w…
Wat is netwerkbeheer?Wat is netwerkbeheer?Een computernetwerk kan een enorme last van de schouders van werknemers en werkgevens nemen, letterlijk en figuurlijk. H…
Werken op kantoorWerken op kantoorEr ligt zoveel werk op je te wachten dat je niet weet waar je mee moet beginnen. Je moet een deadline halen, maar je con…
Baasstress, te veel stress door je baas of leidinggevendeBaasstress, te veel stress door je baas of leidinggevendeHeb jij het gevoel dat je afhankelijk bent van de grillen van je baas, manager of leidinggevende? Neem jij teveel werk m…
Relatie met je partner stuk door verhouding met een collegaRelatie met je partner stuk door verhouding met een collegaOp de werkvloer ontstaat makkelijk intieme vriendschap tussen man en vrouw. Aan zo'n innige verhouding is niets fout ind…

Reageer op het artikel "Werk en carrière: hogerop komen"

Reacties

P. de Graaf, 18-01-2013 14:48 #2
Als ik dit lees krijg ik de kriebels. Misschien lees ik het verkeerd hoor, maar mijn gevoel zegt dat hier boven staat dat je op een oneerlijke manier omhoog moet klimmen.
Macht wordt heel vaak negatief gebruikt. Wat is er mis met eerlijk omhoog klimmen.
Maar ik weet dat gaat niet. Als je eerlijk werkt word je nog genaaid door iemand die dus met macht en schijnheiligheid omhoog wil klimmen en je kan daar niks tegen doen. Ik word misselijk van zulke spelletjes, en vriendjespolitiek. En mensen die op zo'n manier omhoog klimmen vinden nog dat ze het recht hebben dikke salarissen te verdienen en een auto van de zaak, blackberrys van de zaak. Het zal er nooit eerlijk aan toe gaan op de wereld bah

Gydo Kamst, 23-06-2011 19:12 #1
Leuk en interessant stuk.

Het enige wat ik mij afvraag, is in welke mate het in de moderne tijden moeilijker is om zich niet te bescheiden voor de doen, en waarom dit voor mannen makkelijker zou moeten zijn.

De rest van het artikel verdiept zich namelijk voornamelijk in het individu, en de waarde van het individu, en de verschillen in het individu, en als het op "te bescheiden zijn" aankomt, zijn het plots "voornamelijk vrouwen die hier last van hebben". Zijn vrouwen en mannen geen individuen op zichzelf?

Ik geloof dat vrouwen gelijke rechten hebben aan die van mannen, is het niet eens tijd om dit zelf ook zo te accepteren, en zodoende vrouwen niet langer over één kam te scheren omtrent bepaalde eigenschappen? Mijner inzichts "eer" je zo niet de individuele eigenschappen van een sterke vrouw, waar je dit toch wel zou willen, zeker als vrouwelijke auteur?

Infoteur: Roberta
Laatste update: 19-05-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!