InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > De natte, electronische en digitale handtekening

De natte, electronische en digitale handtekening

De natte, electronische en digitale handtekening Toen er nog geen computers bestonden moest elk document met de hand ondertekend worden, de zogenoemde natte handtekening. Tegenwoordig worden veel overeenkomsten op de computer ondertekend, hiervoor zijn elektronische handtekeningen nodig zoals een pincode, vingerafdruk of een digitale handtekening. Deze laatste is de veiligste vorm van elektronische handtekening omdat hierbij de identiteit van de ondertekenaar kan worden bevestigd en geen wijzigingen kunnen worden doorgevoerd nadat de handtekening is gezet.

Handtekening

Een handtekening is een naam of teken dat iemand onderaan een document schrijft. Dit heeft twee doelen: de identiteit van de lezer wordt ermee vastgesteld en het laat zien dat de lezer het eens is met wat er in het document staat. De handtekening bestaat meestal uit de naam van diegene die het document ondertekent. Handtekeningen zijn voornamelijk van belang bij juridische kwesties, wanneer iemand iets heeft ondertekend betekent het dat diegene het eens is met wat er in het document staat en dat er een overeenkomst is gesloten. Het is ook mogelijk om een document te ondertekenen zonder het eens te zijn met wat er in staat, het document kan dan gemarkeerd worden met 'gelezen', 'gezien' of 'niet akkoord'. Vroeger moesten papieren documenten vaak getekend worden, maar steeds vaker zijn er ook elektronische handtekeningen nodig zodat ook online overeenkomsten gesloten kunnen worden.

De natte handtekening

De natte handtekening is de oudste vorm. Deze handtekening wordt fysiek door de persoon onder een document gezet. De natte handtekening wordt zo genoemd omdat deze meestal met inkt of was wordt gezet. Daarnaast staat 'nat' voor het feit dat de handtekening vers gezet is en de inkt nog niet opgedroogd is.

De droge handtekening

De term 'droge handtekening' kan voor twee termen worden gebruikt. Ten eerste wordt de term gebruikt als de natte handtekening opgedroogd is. Ten tweede wordt de term gebruikt voor alle handtekeningen die niet nat zijn zoals de elektronische en digitale handtekeningen. Het voordeel van een niet-natte handtekening is vaak dat het veel tijd scheelt, brieven hoeven niet meer via de post verstuurd te worden maar kunnen gewoon online ondertekend worden. In sommige gevallen is er een natte handtekening nodig en voldoet een droge handtekening niet.

Een elektronische handtekening

Tegenwoordig worden steeds meer activiteiten uitgevoerd op het internet en wordt online communicatie steeds belangrijker. Het is daarbij regelmatig nodig dat deze berichten ondertekend moeten worden zonder dat daar een natte handtekening aan te pas komt. Een elektronische handtekening is dan nodig. De elektronische handtekening is een heel breed begrip en omvat eigenlijk alles met betrekking tot het ondertekenen van iets met de computer. Hierbij kan gedacht worden aan een pincode, een vingerafdruk of irisscan, een digitale handtekening of het schrijven van een handtekening met een tablet onder een document. Iemand mag bijvoorbeeld ook een document printen, ondertekenen en dan terug faxen of scannen als bewijs dat het is ondertekend. Een elektronische handtekening is gekoppeld aan elektronische gegevens en kan worden gebruikt om de identiteit van de de ondertekenaar vast te stellen. De elektronische handtekening is niet 100% veilig omdat er geen controle is of diegene die de handtekening gebruikt de identiteit heeft die er bij hoort, daarna kan de handtekening niet goed op echtheid worden gecontroleerd.

Een digitale of cryptografische handtekening

Een digitale of cryptische handtekening is een speciale soort elektronische handtekening en wordt gezien als de meest veilige soort, hierbij komt een gekwalificeerd certificaat bij het document. Bij de digitale handtekening wordt er een soort slot op het document gezet als het is ondertekend. Hierna kunnen geen wijzigingen meer worden aangebracht of worden deze gemarkeerd, de handtekening is dan niet meer geldig. Daarnaast kan met een digitale handtekening door middel van een algoritme de identiteit van de zetter van de handtekening worden bepaald, dit kan gecontroleerd worden aan de hand van het certificaat. Het certificaat kan geopend worden door een geschikt programma (zoals Acrobat Reader), deze software controleert dan of de handtekening te vertrouwen is, hiervan krijgt u een melding.

Elektronische handtekeningen en de wet

De termen elektronische en digitale handtekening worden vaak door elkaar gebruikt, maar de meeste elektronische handtekeningen zijn niet zo veilig als een digitale handtekening. In Europa is het voor lidstaten sinds 1999 verplicht om de digitale handtekening rechtsgeldig te laten zijn.

Sinds 2003 is de wet Elektronische Handtekening in werking getreden, hierin staat:
'Een elektronische handtekening heeft dezelfde rechtsgevolgen als een handgeschreven handtekening, indien de methode die daarbij is gebruikt voor authentificatie voldoende betrouwbaar is, gelet op het doel waarvoor de elektronische gegevens werden gebruikt en op alle overige omstandigheden van het geval.'

Waarbij de elektronische handtekening is omgeschreven is als:
'Onder elektronische handtekening wordt een handtekening verstaan die bestaat uit elektronische gegevens die zijn vastgehecht aan of logisch geassocieerd zijn met andere elektronische gegevens en die worden gebruikt als middel voor authentificatie.'

De digitale en natte handtekening zijn in Nederland dus aan elkaar gelijkgestemd en dus beiden rechtsgeldig, mits de digitale handtekening met een gewaarmerkt certificaat is gezet.
© 2016 - 2019 Sanj, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Polissen digitaal versturen aan de klantPolissen digitaal versturen aan de klantSinds 1 juli 2010 is het niet meer noodzakelijk om de verzekerde een polis te verstrekken op papier. Hiermee is het elek…
DigiD, de meest gestelde vragen?DigiD, de meest gestelde vragen?Voor het insturen van uw belastingaangifte moet u gebruik maken van de DigiD. Dit is een persoonlijke code die wordt gez…
Contract per email is ook rechtsgeldigContract per email is ook rechtsgeldigEen contract afsluiten doen we steeds vaker via het internet met elektronische handtekening, per email. De vraag is nu o…
Digitale certificatenIn veel van onze huidige communicatie maken we gebruik van moderne cryptografie, vaak dagelijks en vaak zonder erbij sti…
Elektronisch pesten: welkom in de 21e eeuw!Iedereen is natuurlijk heel erg blij met de komst van internet en mobiele telefonie. Helaas is met de komst van internet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Edar, Pixabay
  • https://www.laserfiche.com/ecmblog/whats-the-difference-between-wet-digital-and-electronic-signatures/
  • https://unmitigatedrisk.com/?p=504
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/digitale-overheid/vraag-en-antwoord/wat-is-een-elektronische-handtekening
  • http://www.papierloos.nl/elektronische-handtekening/wetgeving-elektronische-handtekening/

Reageer op het artikel "De natte, electronische en digitale handtekening"

Infoteur: Sanj
Laatste update: 05-04-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!