InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > DigiD, de meest gestelde vragen?

DigiD, de meest gestelde vragen?

DigiD, de meest gestelde vragen? Voor het insturen van uw belastingaangifte moet u gebruik maken van de DigiD. Dit is een persoonlijke code die wordt gezien als een handtekening. De DigiD moet u tegenwoordig ook gebruiken om andere zaken te regelen bij de overheid. Om zaken te regelen met betrekking tot uitkeringen, maar ook voor het aanvragen van een uittreksel uit het bevolkingsregister, kunt u zich legitimeren met de DigiD code. Steeds meer diensten worden aangeboden via het internet. Dit heeft de komst van een veilige manier om te legitimeren noodzakelijk gemaakt. In de toekomst zullen steeds meer diensten van de overheid en de gemeente via het internet moeten worden aangevraagd. De DigiD bestaat uit een wachtwoord en een unieke gebruikersnaam. Om het geheel nog veiliger te maken kan het nog worden aangevuld met een sms-code.

Wat is DigiD?

De volledige naam van dit systeem is: Digitale Identiteit. Dit is een systeem om de werkelijke identiteit van iemand vast te stellen. Het is te vergelijken met een paspoort waarover uitsluitend de eigenaar beschikt. De code moet u gebruiken voor diensten van overheidsinstellingen via het internet. Met de DigiD kunt u op dit moment al terecht bij onder andere de Sociale Verzekeringsbank, de Belastingdienst en de Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). Sinds 2006 moet u bij de elektronische belastingaangifte gebruik maken van deze code. In sommige gevallen kunt u nog de jaarlijkse aangifte doen zonder de DigiD-code. Dit geldt bijvoorbeeld voor de aangifte via een diskette en een aangifte via een belastingadviseur.

Hoe vraag ik DigiD aan?

U kunt uw DigiD aanvragen op digid.nl. Hier moet u uw persoonlijke gegevens invullen en een gebruikersnaam kiezen. Schriftelijk ontvangt u vervolgens een activeringscode. Met deze code en uw gebruikersnaam kunt u de aanvraagprocedure verder volgen. U activeert de DigiD door op de site gebruik te maken van de code en gebruikersnaam. Na het volgen van de standaard aanmeldprocedure, hebt u nog de mogelijkheid om de sms-functie te gebruiken. Door een code via sms te ontvangen kunnen de diensten nog beter beveiligd worden. Voor bepaalde overheidsdiensten maken ze gebruik van deze sms-functie. U moet dan naast de gebruikersnaam en code ook een code invoeren die zij u sms-en.

Is het systeem van DigiD wel veilig?

De overheid maakt al veelvuldig gebruik van dit systeem en zij garanderen de veiligheid. De DigiD kent voor verschillende diensten verschillende beveiligingsniveau’s. Voor de eenvoudigste diensten maken zij gebruik van het “basis zekerheidsniveau”. Dat wil zeggen dat u uw gebruikersnaam en wachtwoord moet gebruiken. Dit zal bijvoorbeeld het geval zijn bij het aanvragen van een uittreksel. Voor meer privacygevoelige informatie, wordt er gebruik gemaakt van het “midden zekerheidsniveau”. In dit geval moet u naast uw gebruikersnaam en wachtwoord ook een code gebruiken die u ontvangt via een sms. Het “hoog zekerheidsniveau” is nog niet actief, maar zal in de toekomst gebruikt gaan worden met een zogenaamde: elektronische Nederlandse Identiteitskaart (eNIK).

Waar kan ik terecht met mijn DigiD?

Er zijn verschillende overheidsinstellingen en bedrijven waar u de code al kunt gebruiken. U kunt onder andere terecht bij:
  • Gemeenten en Provincies
  • Politie
  • UWV,
  • Informatie Beheergroep
  • Zorgverzekeraars

Hoe lang is mijn DigiD geldig?

Na activering blijft de code maximaal 1,5 jaar geldig. De geldigheid wordt met een jaar verlengd zodra u de code hebt gebruikt.
Gerelateerde artikelen
Je eigen DigiD aanvragenTegenwoordig kan je heel veel zaken met overheidsinstellingen, zoals het UWV en de Belastingdienst, heel gemakkelijk via…
Stappenplan DigiD aanvragenStappenplan DigiD aanvragenWeg met de (blauwe) envelop! Overheidsinstellingen zoals het UWV, de Belastingdienst en gemeenten maken de overstap naar…
DigiD voor Nederlanders wonend in het buitenlandDigiD voor Nederlanders wonend in het buitenlandIn 2019 een DigiD buitenland aanvragen is mogelijk via de balie-uitgifte of als u AOW ontvangt via de SVB. Hoe werkt dat…
DigiD machtiging belastingaangifte 2019 inkomstenbelastingDigiD machtiging belastingaangifte 2019 inkomstenbelastingGaat u ook digitaal belastingaangifte voorjaar 2020 over het jaar 2019? Sinds de belastingaangifte 2010 kunt u met DigiD…
Belastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2018 en 2019? Let op de…
Bronnen en referenties
  • Digid.nl

Reageer op het artikel "DigiD, de meest gestelde vragen?"

Reacties

Firma J. Braam En Zn, 28-12-2015 17:50 #5
Hoe kom ik aan een zakelijk digid.? Hoe kom ik als firma aan BSN?

Jimmy Senden, 07-01-2014 15:13 #4
Ik ben mijn activeringscode kwijt hoe kan ik die vinden?

D. Kalkman, 06-03-2013 16:17 #3
Ik wil u de volgende vraag stellen. Van u heb ik een brief ontvangen met een activeringscode. Nu wil mijn DigiD activeren en wil hiervoor een nieuw wachtwoord invoeren. Geef mij advies hierover. Reactie infoteur, 07-03-2013
Deze vraag kunt het beste stellen bij de Belastingdienst. Wij kunnen u hiermee niet verder helpen.

B. de Beer, 27-08-2012 08:36 #2
Kan bij aangifte vennootschapbelasting voor een stichting de particuliere inloggegevens gebruikt worden of moet voor de stichting een eigen digid wachtwoord en gebruikersnaam worden aangevraagd?

F. Schuurman, 01-02-2012 08:16 #1
Is het ook al gebruikelijk, dat je de DigiD gebruikt bij bijvoorbeeld de bank Reaal? Maar bij het toepassen van de DigiD code bij Reaal, wordt aangegeven dat je code niet correct is en dat je opnieuw moet proberen. Echter bij gebruik bij een overheidsdienst werkte mijn DigiD code wel. Reaal geeft nu de indruk, dat jouw DigiD code onjuist is.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 03-10-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Schrijf mee!