InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Jouw marktkraam: een eigen winkelschap voor 25 euro per week

Jouw marktkraam: een eigen winkelschap voor 25 euro per week

Jouw marktkraam: een eigen winkelschap voor 25 euro per week Tweedehands kleding, servies, camera’s, speelgoed, zelfgemaakte creaties …. Het is allemaal te koop in het winkelconcept van ‘Jouw marktkraam’. Als particuliere verkoper kun je in deze nieuwe winkels je eigen winkelschap (marktkraam) inrichten en je spullen een tweede leven geven. Consumenten vinden in deze conceptstores een wekelijks wisselend en gevarieerd aanbod.

Spullen verkopen

Iedereen heeft regelmatig te volle kasten met overbodige spullen die voor anderen nog waardevol zijn. Je kunt deze spullen online op marktplaats.nl aanbieden, waarbij je per product een advertentie aanmaakt en zelf de verkoopcontacten onderhoudt. Een alternatief voor kleding zijn tweedehands kledingwinkels, waar de opbrengst vaak wordt verdeeld tussen de winkelier en de aanbieder. Op zich een goed concept, maar soms is er in deze winkels geen ruimte meer voor je kleding op het moment dat je er eindelijk aan toe komt om je kast op te ruimen.

'Jouw marktkraam' biedt een alternatief. Als particuliere verkoper kun je in winkels van ‘Jouw marktkraam’ een schap huren van 1 meter bij 60 centimeter voor 25 euro per week of zo’n 75 euro per maand. Daar stal je je koopwaar zo aantrekkelijk mogelijk uit. Er zijn ook schappen beschikbaar met hangrekken voor kleding. En het is mogelijk om meerdere schappen te huren. Zo kun je je eigen winkel gemakkelijk uitbreiden, als de zaken goed gaan.
Je bepaalt zelf de prijs van je producten en prijst je spullen met stickers met een persoonlijke barcode. De ondernemer die de winkel beheert, verkoopt vervolgens jouw spullen.

Kassa-informatie via app

‘Jouw marktkraam’ biedt haar leveranciers een app aan waarmee ze hun verkoopactiviteiten op afstand kunnen volgen. Via deze app word je actueel op de hoogte gehouden van de verkoop van je spullen en de opbrengst. Als je schap leeg dreigt te raken, kun je de huur opzeggen of je voorraad even aanvullen. De app maakt gebruik van de barcodes op je prijsstickers. Zodra deze bij de verkoop worden ingescand, krijg je via de app informatie over je omzet. De app is te downloaden in de appstore van Google Play of de Apple Store.

Ruim 25 winkels

Eind 2015 zijn er ruim 25 winkels, verspreid over heel Nederland. Ze zijn gevestigd in steden als Rotterdam, Enschede, Arnhem, Leeuwarden, Alkmaar en Almere. Maar ook in kleinere plaatsen en dorpen schieten de vestigingen sinds begin 2014 als paddenstoelen uit de grond. Zo kun je ook je eigen schap of kraam huren in Klazienaveen, Huizen of Oss. Kijk voor een compleet en actueel overzicht op jouwmarktkraam.nl.

Franchiseformule

De winkels zijn gebaseerd op een franchiseformule. Deze formule biedt ondernemers die een vestiging van 'Jouw marktkraam' willen openen een compleet concept met kassasysteem, website, reclame, app en dergelijke. Als verkoper kun je bij alle vestigingen rekenen op dezelfde service. Zo wordt er reclame gemaakt voor je kraam op Facebook. De winkelbeheerder houdt ook je kraam op orde en vult deze tijdens je vakantie voor je aan vanuit je voorraadplek in het magazijn.

Naar Fins voorbeeld

Dit in Nederland nog nieuwe Kringloopconcept is overgewaaid uit Finland, waar het al ruim twintig jaar bestaat. Daar heet het ‘itsepalvelukirpputori’, hetgeen ‘zelfbedieningsvrijmarkt’ betekent. In Duitsland is deze vorm van verkopen te vinden in de Piggy Bank. In Nederland bestaan er verschillende initiatieven. Zo is er naast ‘Jouw marktkraam’ een keten met de naam Mijn Tafel en zijn er nog enkele kleinere initiatieven. 'Jouw marktkraam' heeft de meeste vestigingen.
© 2015 - 2019 Veelzijdig, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tweedehands spullen scheelt u de helftU kunt veel geld besparen door niet nieuw te kopen. Op deze manier kunt u eenvoudig de helft besparen op het aankoopbedr…
Veel geld verdienen met tweedehands spullenEr wordt vaak niet bij stil gestaan dat bepaalde tweedehands producten nog een grote waarde kunnen vertegenwoordigen. Op…
Voordelen van tweedehands spullenVoordelen van tweedehands spullenDoor tal van oorzaken ben je niet bereid de volle mep voor een aantal zaken te betalen. Tweedehands kopen bespaart je ni…
Hoe kun je geld verdienen in Hay Day?Hoe kun je geld verdienen in Hay Day?Over de hele wereld zijn er miljoenen mensen die Hay Day spelen. Je onderhoudt als speler je eigen boerderij met dieren…
Camper huren of kopen? Nieuw of tweedehands?Camper huren of kopen? Nieuw of tweedehands?Met een camper op vakantie. Een camper huren of kopen, voor velen is het al jaren een droom om ooit eens met een camper…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jouw marktkraam, (bewerkt)
  • http://www.jouwmarktkraam.nl/huurders, bezocht op 3 november 2015

Reageer op het artikel "Jouw marktkraam: een eigen winkelschap voor 25 euro per week"

Infoteur: Veelzijdig
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!