Culturele verschillen in de zakenwereld binnen Europa
Globalisatie en internationalisering biedt heel wat zakelijke opportuniteiten aan een bedrijf maar is tegelijkertijd ook een enorme uitdaging. Een van de belangrijkste uitdagingen hierin is het erkennen en respecteren van de waarde van andere culturele gebruiken. Zelfs binnen Europa kunnen de waarden en normen verschillen van land tot land op het vlak van begroeting, cadeaus, kledingvoorschriften en zakelijke cultuur. Een overzicht van de zakelijke gebruiken van onze buurlanden.
Zakelijke gebruiken in Nederland
Wanneer mensen elkaar ontmoeten binnen een zakelijk kader worden de handen geschud van elk individu in de ruimte, zowel bij aankomst als bij vertrek.
Punctualiteit en stiptheid voor zakelijke bijeenkomsten worden erg gewaardeerd. Wanneer iemand toch niet tijdig aanwezig kan zijn wordt een telefoontje en de reden van de vertraging erg op prijs gesteld. Wanneer de gesprekken en onderhandelingen aanvatten zijn Nederlanders heel direct en zullen ze snel over gaan tot het maken van een beslissing. Nederlanders trachten tijdens de onderhandelingen altijd te streven naar een compromis, een situatie die beide partijen ten goede komt.
Over het algemeen kleden Nederlanders zich vrij conservatief in een zakelijke omgeving. Te opvallende kleding wordt dan ook niet warm onthaald. Mannen dragen doorgaans een pak en vrouwen een maatpak of jurk. Op kantoor zullen deze personen zich meestal ontdoen van hun blazer.
Het is niet gebruikelijk om geschenken aan te bieden tijdens een zakelijke bespreking. Dit gebeurt enkel wanneer een persoonlijke relatie tot stand is gekomen. Wanneer iemand echter in de woning van een andere persoon is uitgenodigd vereist de beleefdheid een klein geschenk voor de gastvrouw of gastheer. Meestal bestaat deze uit bloemen, chocolade of wijn.
Zakelijke gebruiken in Frankrijk
In Frankrijk schudden alle personen in de ruimte elkaar eveneens de handen bij aankomst en vertrek op een zakelijke bijeenkomst. Van vrouwen wordt verwacht dat het handdrukken niet zelf starten maar wachten tot de man zijn hand aanreikt. In een meer ontspannen en sociale omgeving zullen de aanwezigen elkaar kussen op beide wangen.
Ook in Frankrijk is stiptheid cruciaal. Daarnaast zullen de zakenlui zich uiterst professioneel en formeel gedragen. Het is dan ook uitgesloten om andere personen aan te spreken met de voornaam. De hiërarchie wordt strikt gevolgd waarbij de hoogste in rang het laatste woord en het gezag bezit. Wanneer visitekaartjes worden uitgewisseld ontvangt eenieder een exemplaar welke voorzien is van functie en referenties. Hoewel de Fransen doorgaans vrij snel overgaan tot de stand van zaken zal het nemen van een beslissing langer uitblijven dan in Nederland. Tenslotte worden vergaderingen nooit gepland in augustus of tijdens feestdagen daar de Fransen die periode met vakantie zijn.
Op het vlak van zakelijke kleding houden Fransen nog meer vast aan een conservatieve en professionele look dan in Nederland. In tegenstelling tot Nederlanders dragen Fransen hun blazer gedurende de hele vergadering.
Wanneer iemand wordt uitgenodigd in de woning van iemand anders wordt een kleine attentie voor de gastvrouw of gastheer erg gewaardeerd.
Zakelijke gebruiken in Duitsland
Ook Duitse zakenlui zullen de handen schudden van iedereen die zich in de kamer bevindt bij aankomst en vertrek. Hierbij dienen de aanwezigen zich voor te stellen met voor- en achternaam maar zonder titel.
In Duitsland is het belangrijk dat mensen zich houden een de afgesproken tijdstippen bij elke gelegenheid. Te laat komen wordt niet geapprecieerd. De eerste vergaderingen dienen eerder ter kennismaking en hebben als doel om het vertrouwen te winnen van de andere partijen. Pas later zullen beslissingen worden genomen op basis van een grondige analyse van de feiten. Duitse bedrijven hebben een strikt verticale hiërarchie. Deze heeft de vorm van een piramide waarbij slechts enkele personen de leiding hebben. Tenslotte wordt er niet over zaken gepraat tijdens de lunch, tenzij een Duitse collega hierin het initiatief neemt.
Op het vlak van zakelijke kleding staan Duitsers op gelijke hoogte met de Fransen. Een conservatief, professioneel en onberispelijk voorkomen is de norm.
Geschenken worden doorgaans niet uitgewisseld tijdens zakelijke bijeenkomsten. Slechts bij een uitnodiging in een meer ontspannen sfeer kunnen boeken, sterke drank of streekproducten dienst doen als kleine attentie voor gastvrouw of gastheer.
Zakelijke gebruiken in het Verenigd Koninkrijk
Wanneer mensen elkaar ontmoeten in een zakelijk kader worden de handen licht geschud van alle aanwezigen, zowel bij aankomst als bij vertrek. Hierbij worden mensen ook aangesproken met hun achternaam en hun titel.
Iedereen dient tijdig aanwezig te zijn voor de bijeenkomst. Wanneer deze start zullen de Britten meteen ter zaken komen en overgaan tot de doelstellingen en agendapunten waarvoor de bijeenkomst werd georganiseerd. Het Verenigd Koninkrijk is zeer conservatief op het vlak van kleding. Mannen worden dan ook geacht in onberispelijk maatpak te verschijnen net zoals de vrouwen. Tijdens het werk wordt er geen blazer gedragen, deze wordt zelfs beschouwd als weekend kleding.
Geschenken worden enkel uitgewisseld op privé-aangelegenheden waar mogelijk geschenken kunnen bestaan uit bloemen, chocola, wijn of champagne.
Britten zijn erg gevoelig voor bepaalde gespreksonderwerpen. Zo is het belangrijk om de termen “Verenigd Koninkrijk”, “Groot-Brittanië” en “Engeland” in zijn juist context te gebruiken. Daarnaast is praten over het privé-leven van de Koninklijke familie volledig uit den boze.
Zakelijke gebruiken in Spanje
Wanneer mensen elkaar ontmoeten binnen een zakelijk kader worden de handen geschud van elk individu in de ruimte, zowel bij aankomst als bij vertrek. Tijdens minder formele aangelegenheden omhelzen de mannen elkaar of geven een klopje op de rug. Vrouwen daarentegen kussen beide wangen van zowel mannen als vrouwen.
Spanjaarden nemen stiptheid niet zo nauw maar waarderen wel dat deelnemers van een vergadering op tijd komen. Wanneer iemand te laat komt wordt een telefoontje en de reden van de vertraging ook op prijs gesteld. Ook zullen ze niet gauw overgaan tot de agendapunten daar ze overal hun tijd voor nemen. Spanjaarden praten doorgaans Spaans en Engels maar toch wordt aangeraden om vooraf na te gaan of een tolk noodzakelijk kan zijn. Een onderbreking tijdens een redevoering is gebruikelijk en hoeft dus niet negatief worden opgepakt.
Spaanse zakenlui kleden zich conservatief en elegant. Voor de mannen betekent dit pak en das, voor de vrouwen een jurk of blouse met rok. Schoenen zijn erg belangrijk en dienen dus grondig worden opgeblonken.
Het geven van geschenken is niet gebruikelijk maar een kleine attentie is niet uitgesloten. Bij een privé-aangelegenheid zijn bloemen en snoep mogelijke geschenken voor de gastvrouw of gastheer.
Zakelijke gebruiken in Italië
In Italië schudden alle personen in de ruimte elkaar eveneens de handen bij aankomst en vertrek op een zakelijke bijeenkomst. Van vrouwen wordt verwacht dat het handdrukken niet zelf starten maar wachten tot de man zijn hand aanreikt. In een meer ontspannen en sociale omgeving zullen de aanwezigen elkaar kussen op beide wangen.
Punctualiteit op zakelijke bijeenkomsten wordt zeer serieus genomen. Voorzie steeds visitekaartjes bij een eerste ontmoeting. Ontvangen visitekaartjes dienen zorgvuldig worden bekeken en veilig worden opgeborgen. De onderhandelingen tijdens de vergadering nemen enige tijd in beslag hoewel deze enkel zullen starten wanneer er reeds een vertrouwensband is ontstaan. Over het algemeen verlopen vergaderingen vrij informeel en ongestructureerd. Belangrijke beslissingen worden dan ook niet gemaakt tijdens de vergadering maar in een privé-gesprek. Tijdens een gesprek zal een Italiaan altijd oogcontact bewaren en verwacht dit dan ook van de luisteraar.
Ook de Italiaanse zakenlui kleden zich conservatief en elegant. Mannen dragen een pak en das terwijl vrouwen zich heel vrouwelijk dienen te kleden met rokpak, broekpak of jurk.
Het is niet gebruikelijk om geschenken uit te wisselen tijdens zakelijke bijeenkomsten maar wanneer er toch iets wordt gegeven bestaat deze meestal uit dure drank of handige bureau-accessoires. Een gekregen geschenk dient meteen geopend te worden in het bijzijn van diegene die het geschenk heeft gegeven.
Flirten is normaal voor Italianen waardoor vrouwen zelfs bevoordeeld zijn tijdens het zaken doen.