Wat is een elevator pitch?
Een elevator pitch is een korte presentatie over jezelf of jouw bedrijf. Hierin vat je samen wie jij bent en wat jouw kwaliteiten zijn, of je geeft een beschrijving van jouw bedrijf. Een dergelijke korte presentatie kun je globaal voorbereiden zodat je een wervend verkooppraatje in je hoofd hebt waar alles in zit wat jij kwijt wilt.
De letterlijke vertaling van een elevator pitch is: een verkooppraatje in de lift. Daar willen ze eigenlijk mee zeggen dat je een stukje tekst paraat moet hebben die niet langer duurt dan één tot een paar minuten waarin jij jouw kwaliteiten naar voren brengt. Door het voor te bereiden kun je een enthousiast verhaal vertellen zonder stotteren en haperingen. Door enige voorbereiding kun je deze korte spreekbeurt goed brengen door vaste trefwoorden te onthouden. Een elevator pitch wordt vaak gebruikt om jouw bedrijf in een paar zinnen neer te kunnen zetten, maar dit is ook ideaal voor het netwerken voor bijvoorbeeld een andere baan. Je kunt de elevator pitch zelfs gebruiken om iets over jezelf te vertellen in een sollicitatie.
Waarom een elevator pitch maken
Het grootste voordeel van een elevator pitch is dat je altijd een korte en bondige beschrijving van jezelf paraat hebt. Dit voorkomt situaties waarin mensen vragen naar jouw arbeidsverleden en jij als antwoord geeft: “Ik doe iets in de administratie”, gevolgd door een onsamenhangend verhaal waarin je iets vertelt wat je niet had willen vertellen. Ook bij een sollicitatie is de elevator pitch te gebruiken om je voor te stellen aan de interviewer.
Hoe maak ik een eigen elevator pitch?
Een stuk tekst van een halve a4-tje moet je niet in gaan studeren. Dit is namelijk lastig om te onthouden, en vaak is het hoorbaar dat het een ingestudeerd kunstje is. Een ideale pitch duurt ongeveer één minuut en bevat ongeveer 200 woorden. Het maken van een dergelijk stukje tekst lijkt eenvoudiger dan het is. Het moet een goede beschrijving zijn van jezelf en van jouw vaardigheden. Zet het op papier en lees het vaak door en ga het ook oefenen voor de spiegel. Het is belangrijk dat je het enthousiast kunt vertellen, en dat de gesprekspartner een goed beeld van jou krijgt.
Welke onderdelen moet ik benoemen in mijn elevator pitch voor het netwerken?
Een goed stukje tekst is afhankelijk van het te bereiken doel. Onderstaande tips zijn gericht op een elevator pitch voor het netwerken voor een andere baan.
- Begin met een beschrijving van jezelf. De openingszin zal van situatie tot situatie verschillen, het moet namelijk goed passen binnen het gesprek. Een korte beschrijving van jezelf in een sollicitatiegesprek zal anders zijn dan een pitch in de supermarkt.
- Vertel is het kort de met succes afgeronde opleidingen, zonder daar diep op in te gaan. Ook voor starters op de arbeidsmarkt geldt dat de opleiding niet teveel aandacht moet hebben. Een afgeronde HBO opleiding is vaak voldoende informatie. Je kunt de resterende tijd beter vertellen over jouw stages en andere nevenactiviteiten.
- De werkervaring moet er ook in verwerkt worden, maar voorkom dat je een gehele carrière verloop gaat beschrijving. Een algemene omschrijving dekt vaak de lading, bijvoorbeeld: “Ik zit mijn hele carrière al in de zakelijke dienstverlening.”
- Verwerk jouw behaalde successen en jouw vaardigheden in het verhaal, en zorg voor een duidelijke beschrijving van jezelf. Door jouw grootste kwaliteiten erin te verwerken, krijgt de ontvanger van het verhaal een duidelijk beeld van jou.
- Geef een duidelijke beschrijving van jouw doel. Dit kan zijn dat jij aangeeft dat jij een andere baan zoekt. De ontvanger zal onbewust gelijk na gaan denken in hoeverre hij of zij een oplossing heeft voor jouw probleem. In een pitch in een sollicitatiegesprek moet je duidelijk naar voren laten komen waarom jij de juiste persoon bent voor de baan.