Studentenjobs in België: hoe zit dat nu?
Met de zomervakantie in aantocht zijn veel jongeren op zoek naar een studentenjob of hebben er al een gevonden. Maar hoe zit dat wettelijk in elkaar in België en wat zijn de voorwaarden waaraan elke student moet voldoen?Jobstudent of Werkstudent?
De termen jobstudent of werkstudent klinken bekend, maar wat houden ze in? Een student werkt altijd met een studentencontract, dit lijkt logisch, maar is belangrijk. Een jobstudent is een student die maximum 50 dagen per jaar werkt en dit aan een laag sociaal tarief. Een werkstudent kan zowel een student zijn die werk en studie combineert als een student zijn die voltijds studeert, maar meer dan 50 dagen per jaar werkt. Zij betalen de normale sociale zekerheid in plaats van het gunstige tarief voor studenten. Een uitzondering hierop zijn studenten die werken in de horeca, maar dit komt later aan bod.Belastingen
Moet je als student belastingen betalen? Normaal gezien is dit niet het geval, behalve als je meer verdient dan het bedrag van €9251,72 per jaar. Als je veel werkt of verdient, hou dit dus zeker in het oog en spreek erover met je werkgever.Maaltijdcheques
In België hebben werknemers soms recht op maaltijdcheques. Dit hang af van de sector waarin gewerkt wordt en ook van onderneming tot onderneming. De regel is dat jobstudenten (of werkstudenten) dezelfde voordelen krijgen als waar de gewone werknemers van kunnen genieten. Vraag dus zeker na bij jouw werkgever of dit het geval is, zodat je er eventueel naar kan vragen als je ze niet zou ontvangen. Hetzelfde geldt voor ecocheques, je hebt dezelfde rechten als een standaard werknemer, dus vraag dit zeker na.Vakantie en vakantiegeld
Als jobstudent heb je geen recht op vakantiedagen als je minder dan 50 dagen per jaar werkt. Je hebt namelijk enkel recht op vakantie en vakantiegeld als je een sociale bijdrage betaalt. Als je meer dan 50 dagen werkt heb je er dus wel recht op.Op de wettelijke feestdagen (Kerstmis, Nieuwjaar, etc.) heb je als student wel recht. Je hebt er zeker recht op als ze tijdens de duur van het contract vallen, maar ook als ze na de duur van je contract vallen, al zijn die regels iets complexer. Of je al dan niet betaald wordt, hangt namelijk af van de lengte van je contract. Als je minder dan 15 dagen bij je werkgever gewerkt hebt, dient hij je niet uit te betalen voor de daaropvolgende feestdagen. Als je tussen de 15 en 30 dagen bij een werkgever hebt gewerkt, dient deze je uit te betalen voor de feestdagen die vallen in de eerstvolgende 14 dagen na afloop van je contact. Als je meer dan 30 dagen bij eenzelfde werkgever hebt gewerkt, dient deze je de feestdagen, die vallen in de volgende maand, uit te betalen.