InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Studentenjobs in België: hoe zit dat nu?

Studentenjobs in België: hoe zit dat nu?

Met de zomervakantie in aantocht zijn veel jongeren op zoek naar een studentenjob of hebben er al een gevonden. Maar hoe zit dat wettelijk in elkaar in België en wat zijn de voorwaarden waaraan elke student moet voldoen?

Jobstudent of Werkstudent?

De termen jobstudent of werkstudent klinken bekend, maar wat houden ze in? Een student werkt altijd met een studentencontract, dit lijkt logisch, maar is belangrijk. Een jobstudent is een student die maximum 50 dagen per jaar werkt en dit aan een laag sociaal tarief. Een werkstudent kan zowel een student zijn die werk en studie combineert als een student zijn die voltijds studeert, maar meer dan 50 dagen per jaar werkt. Zij betalen de normale sociale zekerheid in plaats van het gunstige tarief voor studenten. Een uitzondering hierop zijn studenten die werken in de horeca, maar dit komt later aan bod.

Belastingen

Moet je als student belastingen betalen? Normaal gezien is dit niet het geval, behalve als je meer verdient dan het bedrag van €9251,72 per jaar. Als je veel werkt of verdient, hou dit dus zeker in het oog en spreek erover met je werkgever.

Maaltijdcheques

In België hebben werknemers soms recht op maaltijdcheques. Dit hang af van de sector waarin gewerkt wordt en ook van onderneming tot onderneming. De regel is dat jobstudenten (of werkstudenten) dezelfde voordelen krijgen als waar de gewone werknemers van kunnen genieten. Vraag dus zeker na bij jouw werkgever of dit het geval is, zodat je er eventueel naar kan vragen als je ze niet zou ontvangen. Hetzelfde geldt voor ecocheques, je hebt dezelfde rechten als een standaard werknemer, dus vraag dit zeker na.

Vakantie en vakantiegeld

Als jobstudent heb je geen recht op vakantiedagen als je minder dan 50 dagen per jaar werkt. Je hebt namelijk enkel recht op vakantie en vakantiegeld als je een sociale bijdrage betaalt. Als je meer dan 50 dagen werkt heb je er dus wel recht op.
Op de wettelijke feestdagen (Kerstmis, Nieuwjaar, etc.) heb je als student wel recht. Je hebt er zeker recht op als ze tijdens de duur van het contract vallen, maar ook als ze na de duur van je contract vallen, al zijn die regels iets complexer. Of je al dan niet betaald wordt, hangt namelijk af van de lengte van je contract. Als je minder dan 15 dagen bij je werkgever gewerkt hebt, dient hij je niet uit te betalen voor de daaropvolgende feestdagen. Als je tussen de 15 en 30 dagen bij een werkgever hebt gewerkt, dient deze je uit te betalen voor de feestdagen die vallen in de eerstvolgende 14 dagen na afloop van je contact. Als je meer dan 30 dagen bij eenzelfde werkgever hebt gewerkt, dient deze je de feestdagen, die vallen in de volgende maand, uit te betalen.

Kinderbijslag

Normaal gezien ontvangen ouders van studenten nog steeds kinderbijslag. Dit is een maandelijks bedrag door hen ontvangen omdat de student “ten laste” is en zelf niet in staat is de kosten op zich te nemen. Als je als jobstudent werkt, kan je in principe je kinderbijslag niet verliezen. Je verliest het recht op kinderbijslag als je meer dan 240 uur werkt per kwartaal (buiten de zomervakantie). Als je dus meer dan 50 dagen werkt, doe je er goed aan dit bij te houden, zodat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan. Als je de kinderbijslag verliest, verlies je hem namelijk voor dat volledige kwartaal.

Jobstudenten in de Horeca

De horeca kan genieten een extra gunstige maatregel, aangezien zij vaak in de vakantiemaanden tijdelijk personeel nodig hebben. Als student in de horeca mag je naast de oorspronkelijke 50 dagen nog 50 dagen extra werken, maar aan een lager forfaitair bedrag. Je betaalt dus wel sociale bijdrage, maar die liggen lager dan de bedragen betaald door een standaard werknemer. Voor deze dagen heb je dus wel recht op vakantiegeld, al zal dit lager liggen dan het vakantiegeld van een standaard werknemer.

Ik woon niet in België, maar wil er wel werken

Als je als student in een ander land van de Europese Unie bent ingeschreven (zoals Nederland, Frankrijk, etc.) of in België studeert, maar officieel woont in een ander EU-land, kan je in principe in België werken aan dezelfde voorwaarden als de Belgen zelf. Als je voordelen krijgt van de staat (zoals een studiebeurs of dergelijke) doe je er wel goed aan eerst informatie in te winnen in je thuisland, zodat je die niet zou verliezen.

Nog vragen, waar kan ik dan heen?

Als je met nog vragen zit, kan je altijd even aankloppen bij interimkantoren (vb: Randstad, Konvert, etc.), sociale secretariaten (vb: Acerta, Securex) of bij de jeugdafdeling van de vakbonden (vb: ABVV, ACV). Zij kunnen gerichte vragen gedetailleerd beantwoorden.
© 2014 - 2019 Katyads, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nummerplaat aanvragenVanaf 15 november 2010 is Belgiё overgestapt naar de nieuwe Europese nummerplaat. Daarmee volgt Belgiё het v…
Minimumloon 2020 & minimumjeugdloon tot 1 juli 2020Minimumloon 2020 & minimumjeugdloon tot 1 juli 2020Het wettelijk minimumloon 2020 en minimumjeugdloon per januari 2020 zijn bekend en gelden tot 1 juli 2020. Daarmee weten…
Wettelijk minimumloon juli 2018- 2019: leeftijd gaat omlaagWettelijk minimumloon juli 2018- 2019: leeftijd gaat omlaagWie 21 jaar of ouder is heeft vanaf 1 juli 2019 recht op het volledige wettelijk minimumloon. De leeftijd van het wettel…
Het bombardement op RotterdamHet bombardement op RotterdamSlechts dertien minuten duurde het bombardement op Rotterdam op 14 mei 1940. In die tijd gooiden Duitse bommenwerpers 97…
Bronnen en referenties
  • http://www.vdab.be/
  • https://www.mysocialsecurity.be/student/nl/

Reageer op het artikel "Studentenjobs in België: hoe zit dat nu?"

Reactie

Ed, 22-11-2015 11:51 #1
Hallo,
Ik ben een thuis wonende student in NL bij mijn ouders.
Heel recent werk ik via een uitzend bureau ( gevestigd in Maastricht) In België in de horeca branche.
Mijn werkgever zegt dat ik geen belasting hoef te betalen.

Ik heb een studiebeurs, hoe zit dit nu echt want ik ben bang dat ik achteraf toch belasting moet gaan betalen, ik lees op de site dat ik 50 dagen belasting vrij mag werken in b.v. België en tot een bedrag van €9251,72 per jaar.

Hoe zit dit nu precies.

Infoteur: Katyads
Gepubliceerd: 05-06-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!