InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Is een arbodienst verplicht?

Is een arbodienst verplicht?

Is een arbodienst verplicht? Als werknemer heeft u recht op een veilige en een gezonde werkplek. Het risico van tijdelijke arbeidsongeschiktheid is de verantwoordelijkheid van de werkgever. Arbodiensten kunnen hierin van toegevoegde waarde zijn. In de Arbowet is vastgelegd waar arbeidsomstandigheden aan moeten voldoen. De medewerkers moeten hun werk kunnen verrichten zonder geestelijke of lichamelijke problemen op te lopen. In de Arbowet zijn de handvaten van een goed beleid vastgelegd. Bij ziekte wordt verantwoordelijkheid van het herstelproces neergelegd bij de werkgever.

Verplichtingen van de werkgever

De werkgever is verplicht om bij ziekte de werknemer minimaal 70% van het salaris door te betalen. Ook wordt van de werkgever verwacht dat hij alles in het werk stelt om de werknemer te begeleiden om terug te keren in het arbeidsproces. Er moet gekeken worden naar de mogelijkheden om eventueel met begeleiding weer aan het werk te gaan.

De toegevoegde waarde van een arbodienst

Een arbodienst kan zorgen voor ondersteuning voor de werkgever. Hierbij moet u niet alleen denken aan het begeleiden van de medewerkers, maar de werkgever wordt ook geholpen om te voldoen aan de verplichtingen. De arbodienst kan samen met de werkgever ervoor zorgen dat zieke medewerkers snel weer kunnen re-integreren. De arbowetgeving legt de werkgever ook de verplichting op om deskundige hulp in te schakelen als dat het herstelproces verbetert.

Is een arbodienst verplicht?

Nee, werkgevers zijn niet verplicht om zich aan te sluiten bij een arbodienst. De werkgever is wel verplicht om te zorgen voor deskundige ondersteuning gericht op het arbo- en verzuimbeleid. Als werkgever kunt u ook zelf een arbodeskundige of en zelfstandige bedrijfsarts in de arm nemen. U moet er wel rekening mee houden dat de kosten dan hoger uit kunnen komen in vergelijking met een arbodienst. Tot 2005 was een arbodienst verplicht. Deze verplichting is geschrapt.

Wat doet de arbodienst bij ziekte?

Het begeleiden van zieke medewerkers vraagt om een professionele begeleiding. Om als werkgevers aan de verlichtingen te voldoen moet er veel aandacht worden geschonken aan de begeleiding van de zieke werknemer. Naast de werkzaamheden van de arbodienst blijven er een aantal taken bij de werkgever liggen. Wat de arbodienst doet en wat de werkgever zelf moet doen, is afhankelijk van de afspraken die onderling gemaakt zijn. De ene arbodienst gaat verder in de serviceverlening dan de andere arbodienst. Een intensievere begeleiding van de arbodienst zal ook duurder zijn in vergelijking met een uitgekleed pakket.

Wat houdt de Wet Verbetering Poortwachter in?

De Wet Verbetering Poortwachter is op 1 april 2002 van kracht geworden. De doelstelling was toen om de instroom in de WAO (voorganger van de WIA) te beperken. De werkgever staat dicht bij de werknemer. Om deze reden is de verantwoordelijkheid voor de zieke werknemer ook neergelegd bij de werkgever. In het geval de werkgever niet of onvoldoende begeleiding geeft, volgen er financiële sancties. Door de verantwoordelijkheid van de werkgever is het van groot belang om de regels goed na te leven. Er moet een strikt tijdsschema aangehouden worden.

De Wet Verbetering Poortwachter zorgt er voor dat de werkgever veel tijd moet investeren in het proces om ziekte werknemers weer aan het werk te krijgen. Dit is mogelijk zonder de begeleiding van een arbodienst, maar toch is het voor de meeste werkgevers wel verstandig om de hulp in te schakelen van een arbodienst.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.mkbservicedesk.nl/404/langdurig-zieke-werknemer.htm
  • http://www.mkbservicedesk.nl/117/wat-doen-bij-zieke-werknemer.htm

Reageer op het artikel "Is een arbodienst verplicht?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 25-01-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!