InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Webwinkels krijgen nieuwe regels
nieuws uitgelicht

Webwinkels krijgen nieuwe regels

Webwinkels krijgen nieuwe regels Vanaf 2014 zijn de regels rond webwinkels veranderd. Regels, die klanten meer duidelijkheid moeten bieden over hun rechten, vooral in het geval dat producten teruggestuurd moeten worden. De beheerders van de betreffende webwinkels moeten de kopende klanten hierover informeren. Maar ook de klanten zelf krijgen met de nieuwe regels te maken.

Webwinkels

Steeds meer winkels starten, naast de fysiek toegankelijke winkel, ook een webshop. Soms is er niet eens een fysiek pand, maar vindt de hele handel via het web plaats. De website van de winkelier leidt je naar een webpagina, waar je producten kunt aanvinken en bestellen. Ook de betaling is in vele gevallen digitaal geregeld, bijvoorbeeld via IDEAL.

Onduidelijkheid

Niet alle webwinkels zijn altijd even duidelijk. Krijg je na het aanklikken van een product informatie, of heb je het al meteen besteld? Kun je de bestelling annuleren, of zit je er meteen aan vast? Hoe zit het met retourzendingen? Het bleek noodzakelijk duidelijke regels te stellen, zodat klanten, maar ook de webwinkeliers, zouden weten waar ze aan toe zijn.

Brussel

Het bereik van webwinkels is veel groter dan binnen de landsgrenzen past. Duidelijke regels moeten dan ook niet landgebonden zijn, maar internationaal worden afgesproken. In Europa worden dit soort regels afgesproken binnen de Europese Gemeenschap, dus 'in Brussel'. De nieuwe regels rond de webwinkels zijn inmiddels Europees geregeld, en moeten uiterlijk december 2013 in de Nederlandse wetgeving zijn terechtgekomen.

Duidelijkheid bij bestellen

Als klanten iets bestellen, dan gaan ze ook een betalingsverplichting aan. Winkeliers moeten dat op hun webshop duidelijk maken, bijvoorbeeld door op de bestelknop een tekst aan te brengen, zoals 'Bestelling met betalingsverplichting'.

Herroepingsrecht

Niet elke aankoop is een succes. Soms valt het gekochte product je tegen. In fysieke winkels is het meestal helder, je gaat met je aankoop binnen een bepaalde termijn terug en krijgt je geld terug. Soms, maar dat wordt dan in de winkel netjes aangegeven, krijg je een tegoedbon terug. Hoewel het aanschaffen van goederen via het internet lekker gemakkelijk is, zit er altijd het nadeel aan, dat je een product niet in het echt hebt kunnen beoordelen. Dat leidt soms tot teleurstelling. Gelukkig kunnen via webwinkels aangeschafte producten ook worden teruggestuurd. We spreken hier van het herroepingsrecht. In 2014 wordt de termijn waarin kan worden teruggestuurd veertien kalenderdagen vanaf het moment dat het bestelde product ontvangen wordt. Vóór 2014 was deze termijn slechts zeven werkdagen. Als een winkelier geen goede informatie geeft over het herroepingsrecht, dan is de termijn waarin de koper producten terug kan sturen, aanmerkelijk langer: tot één jaar.

Geen herroepingsrecht

Niet alles valt onder het herroepingsrecht. Op maat gemaakte producten, tijdschriften of bederfelijke waar vallen er niet onder, en dat is natuurlijk logisch. Na de termijn van veertien dagen kunnen dergelijke producten immers niet opnieuw worden aangeboden, de tijdschriften zijn dan verouderd en bederfelijke waar staat wellicht vol met schimmel. Op maat gemaakte producten kunnen ook niet opnieuw in de verkoop. Daarnaast vallen digitale goederen er niet onder, denk aan muziek, films of downloads.

Geld terug

Als je als klant een product terugstuurt binnen de juiste termijn, dan krijg je het volledige bedrag terug. Niet alleen de kosten van het product, maar ook de verzendkosten. Daar zit een beperking aan: heb je gekozen voor een snellere en duurdere verzendmethode, dan hoeft de winkelier in zo'n geval alleen de kosten van de standaard verzendmethode te vergoeden.

Invoering, uitvoering en bestraffing

De nieuwe regels zijn Europees vastgelegd en geregeld binnen de Nederlandse wet. Oplettende webwinkeliers zullen hun webshops van de juiste informatie hebben voorzien, maar de iets minder oplettende webwinkeliers lopen de kans een boete te krijgen. En dat er inderdaad bestraft wordt ondervonden een aantal webwinkels in 2016. In oktober 2016 werden vijf webwinkels beboet door ACM (Autoriteit Consument en Markt), omdat ze zich niet hielden aan de regels rond annuleren van een aankoop, ofwel niet duidelijk informeerden, ofwel verzuimden om bij retouren ook verzendkosten terug te betalen. Aan Coolcat, Bever, Hipvoordeheb, hoebaloo en Kiesdejuistesportbh.nl werden boetes opgelegd van 50.000 tot 220.000 euro.
Gerelateerde artikelen
Webshop keurmerken: welke is de juiste voor uw webwinkel?Webshop keurmerken: welke is de juiste voor uw webwinkel?Een webshop keurmerk kan iets zeggen over de service van een webwinkel. Een webwinkel zonder een keurmerk wordt door vee…
Herroepingsrecht: retourregels voor webshops en consumentenHerroepingsrecht: retourregels voor webshops en consumentenWebshops bieden de consument efficiëntie. Je hoeft tegenwoordig niet meer naar een winkel te gaan om iets te kopen. Je k…
De voor- en nadelen van online shoppenDe voor- en nadelen van online shoppenHet is in deze tijd niet meer weg te denken en we doen het steeds vaker: online shoppen. De webwinkels schieten de grond…
Noodzaak van veilige webwinkelsWil je iets aanschaffen dan hoef je daarvoor niet meer de deur uit. Het enige wat je nodig hebt is een pc of laptop en e…
Bronnen en referenties
  • Nieuwe regels voor webwinkels: De Zaak (sept. 2013)

Reageer op het artikel "Webwinkels krijgen nieuwe regels"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 21-11-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!