InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Speech schrijven

Speech schrijven

Speech schrijven Een speech vergt een goede voorbereiding. Je kunt inspiratie opdoen door te brainstormen, voor je daadwerkelijk begint met het schrijven van de speech. Een goede opbouw en een logische structuur zijn een vereiste. Een anekdote trekt de aandacht van de lezer. En zo zijn er meer trucs en tips om een aantrekkelijke speech te schrijven.

Voorbereiding

Het schrijven van een speech kost al snel een paar dagen tijd. Begin daarom ruim van tevoren met de voorbereiding. Als de speech eenmaal op papier staat, is het ook het beste om de speech enkele dagen te laten “rijpen”. Soms komt er zomaar een ingeving.

Brainstormen

Ga brainstormen over de inhoud van je speech. Als je een speech geeft op een bruiloft, noteer dan wat in je opkomt als je aan het bruidspaar denkt, zoals anekdotes en persoonlijke ervaringen. Het is belangrijk dat de inhoud van je speech positief is.

Als de trefwoorden genoteerd zijn, is het tijd om je te focussen op de onderwerpen. Houd rekening met het publiek. Stem het taalgebruik en de formulering af, maar ook de inhoud van de speech.

Speech schrijven

Na het brainstormen heb je, als het goed is, voldoende inspiratie opgedaan om de speech te schrijven. Een gouden tip is om de speech in spreektaal te schrijven, niet in schrijftaal. Vermijd dure of moeilijke woorden en lange zinnen. Stel voordat je begint met schrijven de structuur vast, zodat er wel een rode draad in je verhaal zit, die gemakkelijk te volgen is.

Beeldspraak kan een goede manier zijn om je boodschap te brengen: visuele prikkels stimuleren de hersenen. Maar overdaad schaadt, omdat teveel beeldspraak ten koste kan gaan van de geloofwaardigheid.

Inhoud en opbouw speech

Een goede speech bestaat uit het begin, waarin je de gasten en toehoorders verwelkomt, een midden, waarin je je toespitst op degene die je toespreekt, en een slotwoord.

Opening

Je richt je tot het hele publiek, benoemt de aanleiding tot de speech en heet de gasten welkom.

Midden

Begin met een pakkende openingszin, zoals een grappige anekdote om de aandacht van het publiek te trekken. Gebruik geen jargon of formeel taalgebruik, maar spreektaal. Vermijd het geven van kritiek, ook niet in de vorm van een grapje.

Tips speech schrijven

  • Stem de stijl en woordkeuze van de speech af op het publiek
  • Laat kritiek achterwege in de speech. Echter: teveel lofuitingen werken averechts
  • Zeg niets wat je niet meent
  • Laat de speech niet langer dan een kwartier duren. Mensen hebben slechts een beperkt concentratievermogen.
  • Als je klaar bent met het schrijven van de speech, lees deze dan kritisch door
  • Oefen de speech, liefst met een of enkele toehoorders
Gerelateerde artikelen
Een speech schrijven voor een begrafenis of crematieEen speech schrijven voor een begrafenis of crematieNadat iemand is overleden, moet er een begrafenis of crematie worden geregeld. Vaak wordt er tijdens deze plechtigheid d…
De essentie van de toespraakVroeg of laat gebeurt het wel eens dat je een (kleine) toespraak moet houden. Hoe begin je eraan en hoe bouw je dat op?…
Tekstschrijven een boeiende bezigheid of beroepTeksten schrijven is een wisselende en zeer boeiende activiteit. Zeer velen houden zich er dagelijks mee bezig; zowel ho…
Spreken voor een publiek: hoe en waarom?Spreken voor een publiek: hoe en waarom?Toespraken zijn belangrijk, maar niet makkelijk. Je moet met veel zaken rekening houden wanneer je spreekt voor een groo…
recensieSchrijfboek: Stephen King – Over leven en schrijven`Over leven en schrijven' is het schrijfboek van Stephen King. In dit boek geeft hij tips voor mensen die ook graag boek…
Bronnen en referenties
  • www.hoedoe.nl
  • www.schrijft.be

Reageer op het artikel "Speech schrijven"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 08-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!