InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Een huis verhuren zelf regelen of via bemiddelingsbureau

Een huis verhuren zelf regelen of via bemiddelingsbureau

Een huis verhuren  zelf regelen of via bemiddelingsbureau De huizenmarkt staat al een tijd lang stil en verwacht wordt dat dit nog een tijdje blijft aanhouden met de huidige economische crisis. Huizen staan erg lange tijd te koop, soms wel een jaar of meer. Om in de tussentijd extra en hogere kosten te vermijden besluiten steeds meer mensen om hun leegstaande huis of kamer te verhuren.

Redenen om te verhuren

Bovenstaande is een van de voornaamste redenen om een huis te willen verhuren. De maandelijkse kosten zijn voor veel mensen teveel, anderen zien er een kans in om extra inkomen te genereren. Ook wanneer je vaak in het buitenland zit en je geen dubbele huisvestingskosten wilt betalen kun je je huis voor tijdelijke perioden verhuren. Heb je een extra kamer in je woning die je zou willen verhuren? Vooral studenten maken vaak gebruik van deze verhuur optie.

Wat valt er te regelen?

Om een huis of kamer te verhuren zul je een aantal zaken moeten uitzoeken en regelen.

Voordat je besluit te verhuren

  • Is het volgens je hypotheekakte wettelijk toegestaan om te verhuren of onderverhuren?
  • Hoe zit het met het belastingtechnische gedeelte?
  • Wanneer je besluit te verhuren zul je aan een soort van marketing moeten doen om huurders aan te trekken. Dit kan door bijvoorbeeld een advertentie in de supermarkt op te hangen of een briefje bij een school of universiteit om studenten aan te trekken.

Tijdens het verhuren

  • Stel een overeenkomst op voor de verhuur waar je het nodige inzet over het huurbedrag, naam van huurder, duur van het huren, welke faciliteiten gebruikt kunnen worden en hoe het huis weer achtergelaten dient te worden.
  • Zorg ervoor dat de nodige faciliteiten aanwezig zijn zoals een bed, keuken, badkamer, tv en eventueel internet.
  • Mocht er iets kapot gaan in de huurwoning, ben jij als verhuurder nog altijd verantwoordelijk om de nodige reparaties en aanpassingen te verrichten.
  • Spreek af met de huurder(s) hoe de huur afgerekend wordt en houd je aan de afspraken (contant/rekening/per maand/per week,etc.).

Na het verhuren

Het beste is om de woning na te kijken/controleren op reparaties/schoonmaak voordat de huurders de woning verlaten. Zo kun je eventuele nalatigheid op ze verhalen, mocht dit nodig zijn.

Een verhuur-bemiddelingsbureau

Mocht je dit allemaal teveel werk en energie vinden, dan kun je ook een bemiddelingsbureau inhuren. Desondanks moet je nog steeds je hypotheekakte bekijken en de belastingtechnische regels erop naslaan. Een bemiddelingsbureau regelt het volgende voor je:
  • Adviseren over de mogelijkheden op het gebied van huren (wat kan wel en niet).
  • Een foto-reportage en woning profiel maken om je woning of kamer te kunnen promoten voor huurders.
  • Zoeken van een huurder.
  • Het plannen van een bezichtiging van je huis/kamer.
  • Opstellen van een verhuurovereenkomst en deze regelen/laten tekenen door de huurder(s)
  • Het regelen van de huurbetaling (richting de huurder en jou).
  • Klachtenafhandeling/reparaties verrichten (deze dient dan wel weer door jou als verhuurder betaald te worden mocht de reparatie niet de schuld zijn van de huurder).
  • Nazorg zoals controle op aanpassingen/schoonmaak.
Gerelateerde artikelen
Woning tijdelijk verhurenWoning tijdelijk verhurenHet tijdelijk verhuren van een koopwoning om dubbele hypotheeklasten te compenseren, is niet zo eenvoudig als het lijkt.…
Huis nog niet verkocht? Verhuur uw huisHuis nog niet verkocht? Verhuur uw huisEen huis die in de verkoop wordt gezet is nog niet gelijk verkocht. De verkoop kan zeer snel gaan, maar uw huis kan ook…
Huis verkopen  huis leeg of bewoond in de verkoop?Huis verkopen huis leeg of bewoond in de verkoop?Is het eenvoudiger om een gemeubileerd huis te verkopen? Of moet u juist het huis leeg maken om het geheel groter te lat…
Huis huren van oudersHuis huren van oudersEen huis kopen is niet eenvoudig en voor het huren van een woning bestaat vaak een hele wachtlijst. Maar een kind kan oo…
Huurder voor uw huis zoekenHuurder voor uw huis zoekenNa toestemming van uw hypotheekbank mag u het te koop staande huis gaan verhuren. U moet echter nog wel geïnteresseerde…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: STVIOD, Pixabay
  • www.verhuursnel.nl
  • www.wikipedia.org/huren

Reageer op het artikel "Een huis verhuren zelf regelen of via bemiddelingsbureau"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 25-01-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!