InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Wat moet ik doen met mijn ontslagvergoeding?

Wat moet ik doen met mijn ontslagvergoeding?

Wat moet ik doen met mijn ontslagvergoeding? Het ontvangen van een ontslagvergoeding (gouden handdruk) is slechts een pleister op de financiële wonden. Door een eventueel recht op een WW-uitkering hebt u het bedrag mogelijk niet nodig. Wat moet u ermee gaan doen? Bij het horen van de term ontslagvergoeding wordt vaak gedacht aan honderdduizenden euro’s aan geld dat een werknemer meekrijgt bij ontslag. In de praktijk vallen de ontslagvergoedingen vaak tegen. In de meeste gevallen wordt de hoogte van het bedrag vastgesteld met de zogenaamde kantonrechterformule. Tot 2008 leidde deze formule tot een aanzienlijk hogere uitkering in vergelijking met de huidige formule. Uitgaande van een ontslagvergoeding van enkele tienduizenden euro’s hebt u een aantal mogelijkheden met het geld. Hieronder worden deze mogelijkheden kort toegelicht.

De ontslagvergoeding in één keer afrekenen met de Belastingdienst

U kunt ervoor kiezen om het compensatiebedrag in één keer gestort te krijgen op uw rekening. Fiscaal is dit vaak niet de slimste manier. De volledige ontslagvergoeding wordt dan namelijk bij uw inkomen opgesteld. Mogelijk moet u door deze wijze van uitkeren een hogere belasting afrekenen in vergelijking met de optie om het geld periodiek uit te gaan betalen. Het voordeel van in één keer uit laten betalen is dat u een netto besteedbaar bedrag gaat overhouden. U moet er wel rekening mee houden dat u over het geld ook vermogenrendementsheffing moet gaan betalen als u boven de vrijstelling komt.

De ontslagvergoeding in termijnen laten uitbetalen vanaf storting

U kunt de ontslagvergoeding ook laten storten bij een verzekeraar of bij een bank op een geblokkeerde rekening (gouden handdruk rekening). Op deze manier wordt de uitbetaling door de Belastingdienst nog niet gezien als het opnemen van het geld, maar ieder termijn die u uitgekeerd gaat krijgen zal belastingheffing over voldaan moeten worden. De minimale duur van de uitkeringsperiode is gekoppeld aan een fiscale regel. De kans dat u komt te overlijden gedurende de uitkeringsperiode moet minimaal één procent bedragen. Een 25-jarige man moet de uitkering minimaal voor een periode van 15 jaar ontvangen. Een man van 40 jaar moet minimaal kiezen voor een uitkeringsduur van zes jaar.

De uitkering nog voor een bepaalde periode uitstellen

Na ontslag bestaat er vaak recht op een WW-uitkering. Deze zekerheid zorgt er voor dat werknemers de ontslagvergoeding niet nodig hebben om de periode tot het vinden van een nieuwe baan te overbruggen. Door te kiezen voor een uitstelperiode kunt u het bedrag aan ontslagvergoeding laten groeien op een vaste rente of u kunt het bedrag gaan beleggen. Op deze manier kunt u het bedrag door laten groeien en mogelijk gebruiken om eerder te stoppen met werken.

U kunt ook een combinatie van bovenstaande mogelijkheden maken. U kunt bijvoorbeeld een deel van het bedrag in één keer laten uitkeren en de rest kunt u laten staan voor latere aanvullingen. U kunt handig gebruik maken van deze combinatie door rekening te houden met de belastingtarieven. U kunt het bedrag afstemmen op het lagere belastingtarief.

Bestaat er recht op een WW-uitkering bij het ontvangen van een ontslagvergoeding?

Onterecht wordt door veel werknemers gedacht dat de ontslagvergoeding gebruikt moet worden ter overbrugging van de periode van werkloosheid. Ondanks de ontslagvergoeding blijft u gewoon recht houden op een WW-uitkering. De uitkering is wel een lager bedrag in vergelijking met het loon. De gouden handdruk is uiteraard wel te gebruiken ter aanvulling op de werkloosheidsuitkering.
Gerelateerde artikelen
Banksparen met je gouden handdruk of ontslagvergoedingBanksparen is populairder dan ooit. Mensen zijn bang geworden voor koopsompolis en de lijfrente en kiezen massaal voor b…
Gouden handdruk of ontslagvergoedingGouden handdruk of ontslagvergoedingGouden handdruk, ontslagvergoeding, ontslag, op staande voet. Een gouden handdruk wordt ook wel een ontslagvergoeding ge…
Stamrecht banksparen: Ontslagvergoeding en stamrechtWanneer je wordt ontslagen, krijg je vaak een ontslagvergoeding of gouden handdruk mee ter compensatie. Voorheen konden…
Ontslag en gouden handdrukOntslag en gouden handdrukJaarlijks krijgen velen ongewild ontslag, al dan niet met gouden handdruk. Een 'baan voor het leven' is niet meer van de…
Meeste profijt van je gouden handdrukJe bent net ontslagen maar je krijgt een flinke zak geld mee. Hoe maak je het beste gebruik van deze gouden handdruk?
Bronnen en referenties
  • https://www.abnamro.nl/nl/prive/inkomen-voor-later/ontslagvergoeding/index.html?ext=google-paid_s|ontslagvergoeding|ontslagvergoeding|ontslagvergoeding%20-%20Mogelijkheden%20-%20breed

Reageer op het artikel "Wat moet ik doen met mijn ontslagvergoeding?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 07-11-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!