mijn kijk op

Achtergrondmuziek winkel soms irritant en contraproductief

Achtergrondmuziek winkel soms irritant en contraproductief Achtergrondmuziek wordt in veel winkels ongevraagd over je heen gegooid. Blijkbaar denkt de winkelier dat je meer koopt met achtergrondherrie. In de op jongeren gerichte kledingbranche is dit ongetwijfeld waar. Maar wie zit er op storende muziek te wachten, als je in de Gamma of Praxis al je aandacht nodig hebt om dat lastige ophangsysteem uit te zoeken. En ook bij praatprogramma's op de TV worden we steeds vaker gehinderd door zinloze achtergrondmuziek. Uitsluitend omdat de programmamaker daar op kickt, want naar de mening van de kijker wordt niet gevraagd.

Achtergrondmuziek tijdens gesproken woord op TV

Programmamakers van de televisie en de radio, snappen niet dat hinderlijke achtergrondherrie tijdens het gesproken woord storend is. Vooral voor ouderen en mensen met gehoorproblemen, waardoor die de inhoud vaak amper kunnen volgen. Een ruime meerderheid van het publiek stoort zich aan jingles en muziekjes tijdens het gesproken woord. Bij programma's als "De wereld draait door" en "Wie is de mol" is de verstaanbaarheid vaak een problemen waardoor velen afhaken. Maar niet alleen mensen met een gehoorprobleem storen zich aan die zinloze mengeling van tekst en geluid die nergens toe dient, behalve misschien voor het ego van de programmamakers.

Geluidsterreur in Praxis en Gamma

Techniek verkopen met zinloze geluidsoverlast, een domme combinatie. Niemand die kan uitleggen wat het nuttige effect is van dat afleidende geluidsbehang. Juist in een winkel met veel technische, vaak ingewikkelde aankopen, waar je als koper alle aandacht nodig hebt voor het vergelijken, goed uitzoeken en nameten, is geluidsoverlast het allerlaatste waar je behoefte aanhebt. Niet erg handig van Gamma en Praxis. Dat doen ze bij de veel klantvriendelijker Multimate beter.

Of doen die Gamma en Praxis dat omdat het (doordeweeks) vaak erg rustig is met klanten, zodat ze met geluid camoufleren dat je de enige klant bent in zo'n grote winkel wat ongemakkelijk aanvoelt voor de koper. In dat geval is het wel te begrijpen dat de bedrijfsleiding tijdens de stille uren op laag volume een rustig achtergronddeuntje laat horen. Maar zet de herrie uit zodra er wat meer publiek in je winkel rond kijkt.

Supermarkt

Boodschappen, zoals aardappelen en brood heb je dagelijks nodig. De aanschaf daarvan wordt echt niet bepaald of we nu wel of niet Madonna of nog erger op de achtergrond horen.

Zaken voor jongeren

Als het gaat om op jongeren gerichte (kleding) zaken, zal het ongetwijfeld zo zijn, dat muziek een stimulerende factor op het koopgedrag kan zijn. Realiseer je als ondernemer echter goed dat de wat oudere klant liever een winkel uitzoekt, zonder herrie. Maar dat het is uiteraard een afweging van de winkelier op welk paard hij wedt.

Ouderen

Onderzoek heeft aangetoond dat achtergrond muziek in winkels vaak een averechts effect op het winkelend publiek heeft. De meestal op jongeren gerichte muziekkeuze is veel ouderen een doorn in het oog (oor), temeer daar het volume regelmatig ergerniswekkend is voor iedereen boven de 40 jaar.

Personeel

De uitwerking van de muziek op het personeel gaat vaak twee kanten op. Natuurlijk is het leuk om je eigen muziek te horen ter afleiding als er toch geen klanten in de winkel zijn. Maar je zult toch moeten snappen dat de muziek in de eerste plaats is bedoeld voor de kopers en onmiddellijk getemperd moet worden indien zich bezoekers melden. Anderzijds is het zo dat je als personeel op een gegeven moment de muziek niet meer hoort, wat echter niet wegneemt dat het geluid evengoed je hersens bereikt, waar het toch de nodige energie kost, die niet besteed kan worden aan het eigenlijke werk dat je moet doen.
Gerelateerde artikelen
Het keyboard; hoe werkt dit instrument?Het keyboard; hoe werkt dit instrument?Het keyboard is een erg veelzijdig instrument welke vele mogelijkheden biedt in de muziekwereld. Nu is de keuze welk ins…
GAMMA webshop: informatie en beoordelingDe GAMMA webshop is een grote en betrouwbare online bouwmarkt. Wat heeft de GAMMA webshop u eigenlijk te bieden? En hoe…
Sjaak en Freek-Willem commercials Gamma stoppenBouwmarkt Gamma had jarenlang de types Sjaak en Freek-Willem in hun reclames. Met de zin””Dat zeg ik. Gamma!” haalden ze…
Bouwmarkt: PraxisDe Praxis is een bouwmarkt, met heel veel vestigingen in Nederland, zodat er bijna altijd wel een bij u in de buurt is.…

Kooprecht; conformiteitsvereiste ook zonder garantieAls consument voel je je als snel machteloos wanneer je niet tevreden bent over wat je gekocht hebt. Je hebt bijvoorbeel…
Hoe verkoop je het?Hoe verkoop je het?Het thema 'verkoop' lijkt alleen van toepassing op de detaillist of (groot)handelaar. Maar of je nu een eigen zaak hebt…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Achtergrondmuziek winkel soms irritant en contraproductief"

Reacties

Rene, 27-02-2020 19:29 #4
Achtergrondmuziek in een winkel of winkelcentrum heeft bij mij een heel negatief effect. Ik wil dan zo snel mogelijk mijn boodschappen pakken en weer weg. In winkels waar de muziek hard staat, ga ik niet eens naar binnen, hoe aantrekkelijk de aanbiedingen ook zijn. Het irriteert mij mateloos. Wie heeft die winkeliers ooit wijsgemaakt dat het de verkoop bevordert? Hetzelfde geldt voor televisie. Overal zit een muziekje onder. Als ik muziek wil horen, bepaal ik dat zelf en niet een winkelcentrum of winkelier!

Bert, 07-02-2020 23:50 #3
Ik erger me soms mateloos aan de muziek in de supermarkt en aan de achtergrondmuziek bij sommige programma's op TV.
Ik heb een gehoorbeschadiging waardoor ik geluiden zoals de muziek in winkels slecht kan verdragen. Wanneer er meerdere geluidsbronnen zijn versta ik helemaal niets, zoals bij achtergrondmuziek in combinatie met gesproken woord op TV.

Klant, 17-06-2019 08:39 #2
Soms? Zou er eerder vaak van maken, dat refereert ook meer naar het artikel, bijna niks is positief wat betreft de houding naar winkel muziek toe.

Ik ben het overigens hier wel helemaal mee eens, tegenwoordig hebben we draagbare muziek spelers met koptelefoon dus waarom nu nog muziek in een winkel?

H. de Haas, 21-12-2010 16:25 #1
Helemaal mee eens. Winkeliers vragen zich wel eens af waarom klanten steeds meer naar internetshoppen uitwijken. Daarom dus.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 08-11-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Reacties: 4
Schrijf mee!