10 regels van productpresentatie in een levensmiddelenwinkel
Producten worden niet zomaar willekeurig in een supermarkt, of biologische winkel geplaatst. Ieder product heeft zijn eigen plaats. De manier waarop een product op de plank is geplaatst is onderwerp van marketingonderzoek. Daarom is het goed dat winkelmanagers en hun werknemers op de hoogte zijn van basale regels van het tonen van een product. In de praktijk is het opvolgen van de regels niet haalbaar omdat als het goed is de klanten te snel producten kopen. In een kleine, relatief rustige winkel zijn de regels makkelijker uitvoerbaar.
Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.Inhoud:
We zijn verzamelaars
Een winkel is als een bos. Mensen gingen vroeger het bos in om voedsel en medicijnen te vergaren. Na een paar wandelingen door het bos beginnen mensen te weten waar een bepaalde benodigde plant of boom is. Dat is belangrijk om in gedachten te houden omdat dezelfde psychologie kan worden toegepast om klanten die een winkel binnen gaan. Een winkel is een klein bos waar alle benodigde producten op één plaats verzameld zijn. Denk bijvoorbeeld hieraan: als je in het wild iets verzamelt, pluk je dan niet alleen het mooiste fruit? Schoonheid en herkenbaarheid zijn belangrijke marketinginstrumenten.
1. Houd de producten op dezelfde plaats
Het is belangrijk dat de klant weet waar hij een product kan vinden. Om deze reden gaat een winkelmedewerker niet zelf op zoek naar een nieuwe plek om een product uit te stallen. Het belang van de herkenbaarheid gaat zelfs zo ver dat dat wanneer om goede redenen producten in een winkel herplaatst worden, de manager een briefje bij de ingang van de winkel ophangt waar hij zich verontschuldigt voor het feit dat de producten op andere plek te vinden zijn. Uiteraard zal in deze korte aankondiging staan dat de winkelmedewerkers te allen tijde de cliënt kunnen inlichten over waar een product staat.
2. Vermeng producten niet
Sommige producten lijken op elkaar. Als een cliënt een product oppakt en bekijkt maar het niet besluit te kopen, wordt het soms op de verkeerde plaats terug gezet. Dit zal zeker een nieuwe cliënt in verwarring brengen. Daarom is de winkelmedewerker ervoor verantwoordelijk dat ieder product op de juiste plek staat.
3. Plaats alle producten vooraan
Als een cliënt een product koopt, ontstaat er een leeg gat op de plank. Het is de verantwoordelijkheid van de winkelmedewerker om te zorgen dat producten vanuit de tweede en derde rij naar voren opschuiven zodat de eerste rij weer is gevuld. Op deze manier wordt de totale indruk van de winkel netter en schoner. Als alle producten op de eerste rij staan creëer je een beeld van overvloed. Deze overvloed aan producten kan de klant triggeren om te delen in de overvloed en overvloedig veel producten te kopen.
4. Plaats alle producten op een rij
Als je bovenstaande regel opvolgt, kom je er snel achter dat het belangrijk is om alle producten in een rij te plaatsen. De producten in de tweede, derde en vierde rij dienen eveneens het etiket naar voren te hebben. Op deze manier is het gemakkelijker om de producten naar voren te schuiven na iedere aankoop in de winkel.
5. Prijsjes op dezelfde plaats
Wees heel voorzichtig met het plaatsen van een prijsje op een product. In het geval van een product met een etiket is het belangrijk om niet over letters van het etiket het prijsje te plakken want dat bemoeilijkt de wens van de klant om informatie te vergaren over een product. Als je een prijsje op een fles of potje plakt kun je het beste op het glas zelf plakken en niet op het etiket. Ieder product heeft een ideale plek voor een prijskaartje. Houd in het achterhoofd dat alle prijsje op een product op dezelfde plaats staan. Dat geeft het totale beeld van de winkel een betere en ritmische indruk. Als prijskaartjes op elk product op een andere plek staat komt dat chaotisch over.
6. Houd de schappen schoon
Ongelukjes kunnen gebeuren. Dat is niet ernstig; het is een normale gang van zaken. In een winkel moeten we het feit overwegen dat klanten niet de voorkeur geven om te kopen op een vieze locatie. Daarom houden de winkelmedewerkers het interieur zo schoon mogelijk. Dat de vloer en allerlei glaswerk schoon wordt gehouden spreekt vanzelf maar het is erg belangrijk dat ook de schappen schoon zijn. Klanten mogen nooit worden geconfronteerd met zaken als flessen die aan de bodem blijven plakken of los poeder van een product veroorzaakt door een ongelukje.
7. Houd de producten schoon
Nog belangrijker dan de schappen schoon houden is het schoonhouden van producten,. Dat mag misschien logisch lijken maar je zult het verrassend vinden hoeveel vieze producten er in een winkel staan. Wie heeft er niet eens een potje
honing in een winkel opgetild om erachter te komen dat de buitenkant net zo kleverig was als de binnenkant? Het behoeft geen uitleg dat het zeer waarschijnlijk is dat vieze producten onverkocht blijven. Sommige klanten gaan met een vies product naar de kassamedewerker en vragen om een korting. In welk recht zij staan! Maar jij als winkelmedewerker of manager moet deze beschamende situatie voorkomen want iedereen weet dat winkelproducten dezelfde niet onderhandelbare prijs hebben.
8. Houd dezelfde afstand tussen producten
Sommige producten staan dicht tegen elkaar aan en andere producten worden geplaatst met een kleine tussenruimte. Om het ritmische, oogstrelende effect te behouden zouden alle producten met dezelfde tussenruimte moeten worden neergezet. Hiervoor heb je geen meetlat nodig; dat kan gewoon op het oog gebeuren.
In de praktijk kunnen de regels niet allemaal worden opgevolgd aangezien klanten continue producten bekijken en kopen maar het is wel belangrijk om de regels na te streven.
9. Houdt details in het oog
Producten worden continue opgetild en teruggezet. Sommige cliënten zijn zeer precies in het terugzetten van een producten en draaien zelfs het label naar de voorkant. Dat is echter een uitzondering. De medewerker blijft de plaatsing van producten aanpassen door potjes te draaien zodat het label leesbaar wordt en de tussenruimte tussen producten gelijk blijft, los van het feit dat alle producten zo ver mogelijk naar voren worden geplaatst, wat al is genoemd onder punt 4. Het is belangrijk op al deze details te letten omdat ze de totale beleving en aanblik verbeteren. Deze winkelervaring dient optimaal te zijn zodat de klanten de winkel gaan liefhebben en vaak willen terugkomen.
10. Altijd verbeteren
Een goede winkel houdt nooit op te verbeteren. Als een medewerker die verantwoordelijk is voor het tonen van de producten zijn werk voor een langere tijd op onberispelijke manier heeft uitgevoerd kan hij of zijn manieren ontdekken om de productpresentatie te verbeteren. Sommige mensen voelen de noodzaak tot continue verbetering. Toch is het niet zijn of haar verantwoordelijkheid om de productpresentatie te veranderen maar het is verzekerd dat de manager of assistent-manager blij zullen zijn als ze zich realiseren dat de werknemer meedenkt en -praat over manier om het totale voorkomen van de winkel te verbeteren. Een goede manager luistert hiernaar en als de adviezen van de werkvloer bijdragen aan een optimaal voorkomen van de winkel, worden de adviezen overgenomen. Mochten de adviezen niet passen in het totaalplaatje dan bedankt de manager voor het helpen helpen om te verbeteren en hij of zij geeft argumenten waarom de adviezen niet worden overgenomen.