InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Eindhoven: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoop

Eindhoven: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoop

Eindhoven: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoop Eindhoven is de vijfde stad van Nederland en de grootste stad in het zuiden van het land. De stad is bekend vanwege de hightech bedrijven. Een groot deel van alle patenten komt uit de omgeving Eindhoven! Wanneer je houdt van winkelen kan je in Eindhoven uitstekend terecht. Onderstaand zijn tips weergegeven waarmee je een geslaagde dag kunt winkelen. Verder een overzicht van de openingstijden, wanneer het koopavond, koopzondag en uitverkoop is.

Inhoud

Dagje shoppen, hoe is de stad bereikbaar?

Eindhoven is gelegen in het zuiden des lands en daardoor ook zeer populair voor dagjesmensen uit België en Duitsland. Eindhoven is uitstekend bereikbaar via de trein. Je staat direct in het centrum van de stad wanneer je uitstapt op Eindhoven Centraal. Ook met de auto is de stad bereikbaar, maar je moet wel rekening houden met parkeerkosten. In Eindhoven moet je betaald parkeren in het centrum en de rondomgelegen buurten. De tarieven in het centrum variëren tussen de 2,2 en 3,0 euro per uur. Buiten het centrumgebied geldt een tarief van 1,20 euro per uur. In parkeergarages bedraagt het tarief 1 euro per 27 minuten met een maximum van 14 euro per etmaal.

Winkeltips voor kleding en schoenen

Kleding, schoenen, mode, alles kan je vinden. In het centrum van Eindhoven zijn alle grote winkelketens en warenhuizen te vinden. De bekende ketens liggen voornamelijk in het gebied rondom de bekende winkelstraat de Demer en de Markt (op de Markt kan je overigens heerlijk wat eten of drinken in de grand cafés). Overdekt winkelen in het centrum is mogelijk in de Piazza (onder andere H&M en Zara) en de Heuvelgalerie. Een leuke winkelbuurt die vlakbij ligt is de Bergen. In de straten de Kleine Berg, de Grote Berg en de Bergstraat vind je exclusievere winkels en boetiekjes. Wanneer je dus op zoek bent naar kleding, schoenen en mode die je minder snel bij een ander zult zien moet je hier zijn. In deze straat zitten ook diverse leuke restaurants en lunchrooms. Vanuit de Bergen kan je makkelijk de doorsteek maken naar de Willemstraat, waar je diverse boetiekjes en kunstgalerijen aantreft. Eindhoven heeft naast het centrum nog een grote winkeltroef in handen. In stadsdeel Woensel ligt het winkelcentrum WoensXL. Dit is één van de grootste winkelcentra van Nederland. Ook hier tref je bijna alle bekende winkels en mode aan.

Openingstijden winkels

De reguliere openingstijden van de kleding-, schoenen- en modewinkels in Eindhoven zijn als volgt:
  • maandag: 11.00 tot 18.00 uur
  • dinsdag, woensdag, donderdag: 09:30 uur tot 18:00 uur
  • vrijdag: 09:30 uur tot 21:00 uur (koopavond)
  • zaterdag: 09:30 uur tot 17:00 uur
  • zondag: 12:00 uur tot 17:00 uur

Shoppen tijdens de uitverkoop

Een dagje shoppen kost vaak veel geld. Om geld te besparen om je kleding en schoenen kan je tijdens de uitverkoop winkelen, ook wel sale genoemd. Tijdens de uitverkoop worden kleding en schoenen verkocht met flinke kortingen. Deze korting bedraagt al snel meerdere tientallen procenten. De winteruitverkoop vindt ongeveer plaats tijdens de maanden december en januari. De zomeruitverkoop ongeveer tijdens de maanden juli en augustus. Lees hier meer over de uitverkoop.

Bezienswaardigheden en evenementen

Wanneer je voldoende kleding, schoenen of andere mode accessoires hebt gekocht is er nog veel meer te beleven. Misschien is het een leuk idee om een dagje winkelen te combineren met één van de vele evenementen die jaarlijks plaatsvinden in Eindhoven. Een voorbeeld van een groot evenement is Koninginnedag. Een bekend ander evenement is de Dutch Design Week, een groot designfestival gekenmerkt door de vernieuwende stijl. Omdat Eindhoven bekend staat als de Lichtstad organiseert men ook enkele lichtgerelateerde festiviteiten. Het evenement Glow is een groot lichtspektakel. De omgeving wordt tot leven gebracht middels licht en geluid. Gebouwen lijken te bewegen en wat je ziet is surrealistisch. De Lichtjesroute is een kilometers lang parcours dwars door de stad met lampenbeeltenissen ter nagedachtenis aan de bevrijding van de stad in de Tweede Wereldoorlog. Wie eens lekker op stap wil kan het Stratumseind beleven, een stapstraat van 200 meter lang vol cafés, kroegen, enzovoorts. Overnachten in Eindhoven is geen probleem, er zijn meer dan genoeg (betaalbare) hotels.

Nog winkeltips?

Heb je nog tips voor een leuk dagje shoppen in Eindhoven? Geef je suggestie dan onderstaand door middels een reactie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TerriC, Pixabay
  • www.youropi.com

Reageer op het artikel "Eindhoven: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoop"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 06-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Special: Dagje shoppen
Schrijf mee!