Aardbeien plukken

Aardbeien plukken In de zomermaanden loopt het storm op bijbaantjes als aardbeien plukken, en niet voor niets. Je kunt er een aardig zakcentje mee verdienen, vooral als je niet lang op vakantie gaat. Werken bij de boer is al mogelijk wanneer je dertien jaar oud bent, dus als je nog geen kranten mag bezorgen of in een supermarkt mag werken, is dit een goed alternatief. Het grootste voordeel van deze bijbaan is dat je er meestal maar een halve dag mee bezig bent: meestal van 7 tot 12 uur. Hierdoor houd je ook nog tijd over voor leuke dingen. Naar mijn eigen ervaring is het een prima bijbaan, maar wellicht niet voor iedereen weggelegd. Harde werkers kunnen op deze manier wel aardig wat geld verdienen.

Aanmelden

Om aardbeien te kunnen plukken moet je je eerst aanmelden bij een aardbeienboer. Ga daarom eens rondkijken in je directe omgeving om vast te stellen of er boeren zijn die behoefte hebben aan plukkers. Het vinden van potentiële werkgevers zal waarschijnlijk geen groot probleem zijn mits je niet in een zeer stedelijk gebied woont. De manier waarop je moet aanmelden kan verschillen. Meestal kun je dit doen via een papieren formulier dat je moet ophalen bij de boer, maar soms ook via internet. Bedenk dus wel dat niet bij alle boeren aanmelden via het internet mogelijk is! Op het formulier moet je verschillende dingen invullen:
  • Je voor- en achternaam
  • Je geboortedatum
  • Het nummer van de Kinderbijslag
  • Je Burgerservicenummer
  • Je Sofinummer (dat is het nummer dat achterop je ID-kaart staat)
  • Je adres en woonplaats
  • Je school en/of opleidingsniveau
  • Of je al eerder ervaring hebt gehad met aardbeien plukken of andere bijbaantjes
  • Van wanneer tot wanneer je beschikbaar ben voor aardbeien plukken (Meestal is dit minimaal voor twee weken, dus houd daar rekening mee).
  • Je telefoonnummer en/of e-mail adres
  • Ook moet je over het algemeen een kopie van je ID-kaart of paspoort meenemen.

Aardbeien plukken

Als je je hebt aangemeld, moet je wachten tot je een reactie krijgt van de aardbeienboer, dit gebeurt via de telefoon, e-mail of soms zelfs per post. Het is verstandig je vroeg aan te melden, want ook hier geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt! Als je bent uitgekozen om te plukken krijg je te horen wanneer je kan beginnen, hoe laat je aanwezig moet zijn op die dag, hoe lang je werkt en op welke dag(en) je vrij bent. Als het bijvoorbeeld regent kunnen je werktijden verschuiven, of het werk kan volledig worden afgelast. Je hebt over het algemeen één pauze, gedurende je wat kan eten en drinken. Of je dit zelf mee moet nemen verschilt per aardbeienboer. Doe ook altijd laarzen/oude schoenen en oude kleren aan voor het plukken, want je zit de hele dag in het veld!

Wat verdien je met deze bijbaan?

Jouw inzet bepaald de inkomsten, het ligt dus echt aan jezelf. Je krijgt meestal per kilo, per krat of per bakje betaald; bijna nooit per uur. Wat je verdient heb je dan wel zelf in de hand, maar je inkomsten liggen meestal wel net hoger dan het minimum jeugdloon, en dat is voor 15-jarigen 2,98 euro per uur (in 2017). Stel dat je 5 uur werkt, dan verdien je dus meer dan 10 euro per dag. Deze inkomsten kunnen echter afwijken. De hoogte van je inkomsten wordt onder andere bepaald door de weersomstandigheden, de huidige aardbeienprijs en hoe vaak het veld al geplukt is.
© 2012 - 2020 Boeimeer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met een bijbaanGeld verdienen met een bijbaanJongeren kunnen geld verdienen met een bijbaan. Er zijn talloze bijbanen te vinden en deze kunnen toch voor een leuk ext…
Aardbeien drankjesAardbeien drankjesAls je dol bent op aardbeien dan zul je blij zijn te lezen dat je er meer mee kan doen dan ze alleen opeten. Hier kun je…
Bijbaan in de supermarkt: werken als caissière/vakkenvullerBijbaan in de supermarkt: werken als caissière/vakkenvullerVeel jongeren hebben een bijbaan in de supermarkt. Het gaat vooral om 15 en 16-jarigen, aangezien zij goedkope krachten…

Twee banen? Let op de belastingheffingTwee banen? Let op de belastingheffingIemand die inkomsten uit verschillende bronnen ontvangt, moet goed op de hoogte van de belastingheffing letten. Er besta…
Geld verdienen met thuiswerkGeld verdienen met thuiswerkKun je geld verdienen met thuiswerk of is al het thuiswerk onbetrouwbaar? Thuiswerk kan zeker een goede inkomstenbron zi…
Bronnen en referenties
  • Website 'minimumloon.nl' om het minimum jeugdloon op te zoeken
  • Aanmeldformulieren van aarbeienboeren

Reageer op het artikel "Aardbeien plukken"

Reacties

Kevin Joosten, 10-05-2017 00:27 #7
Hallo.

Ik ben geïnteresseerd en ik ben 14 jaar maar wat zijn de plekken?

Mayke & Britt, 04-06-2016 22:15 #6
Wij zijn op zoek naar een vakantiebaantje, en zijn benieuwd of we ergens iets kunnen doen in de omgeving van Schaijk. We hebben allebei geen vakantie plannen zijn flexibel in de werktijden, en kunnen goed werken.
Groetjes Mayke(16) & Britt(15)

Bas, 03-07-2015 11:51 #5
Waar is het, ergens in Enschede?

Tirza van der Lichte, 23-11-2014 15:48 #4
Hallo,
Graag zou ik aardbeien willen plukken als baantje ik ben 14 jaar en wil graag een zakcentje verdienen.
Weet iemand misschien waar ik een aardbeienboer kan vinden in Maassluis of omstreken?

Siham Hijjit, 23-07-2013 15:58 #3
Ik zou graag aardbeien willen plukken. Waar kan ik mij aanmelden? Ik zou begin augustus willen beginnen. Alvast bedankt

Kees Overhaart, 01-07-2013 12:31 #2
Ik zou van u ook graag willen horen waar kan ik mij aanmelden voor plukkers werk. maak mij niet uit waar, ik heb een auto, bedank al vast.

Danielle Bakker, 20-06-2013 10:24 #1
Ik kom uit geldrop, en wil graag ook aardbeien plukken maar waar vind ik een boer?

Infoteur: Boeimeer
Laatste update: 30-05-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 7
Schrijf mee!