InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Twee banen? Let op de belastingheffing

Twee banen? Let op de belastingheffing

Twee banen? Let op de belastingheffing Iemand die inkomsten uit verschillende bronnen ontvangt, moet goed op de hoogte van de belastingheffing letten. Er bestaat namelijk een grote kans dat er te weinig belasting wordt ingehouden. Iemand met een fulltime baan en verder geen extra inkomsten of aftrekposten naast de eigen woning, heeft een relatief eenvoudige jaarlijkse aangifte. De loonheffing die door de werkgever wordt ingehouden op het inkomen is ook gelijk de eindheffing. Het enige verschil is mogelijk de betaalde (aftrekbare) hypotheekrente. In de loonheffing wordt al rekening gehouden met de belastingtarieven en de heffingskortingen. Bij het hebben van twee verschillende inkomstenbronnen, kunnen er problemen ontstaan.

Meerdere werkgevers nemen de heffingskortingen mee in de berekening

Indien u een tweede baan neemt naast de huidige functie, moet u de loonadministratie van de nieuwe functie verzoeken om geen rekening te houden met loonheffingskortingen. Doet u dat niet? Dan zijn er twee werkgevers die een korting op de belastingheffing incalculeren waar u maar één keer recht op hebt. Waarschijnlijk komt dit pas aan het licht bij de jaarlijkse aangifte over het betreffende belastingjaar. Het tekort aan belastingheffing kan dan inmiddels in de duizenden euro’s lopen. Zeker als u ook onderstaande situatie hierin meeneemt.

De verschillende werkgevers houden te weinig loonheffing in

In Nederland kennen wij een progressieve belastingheffing. Dat wil zeggen dat u meer belasting moet betalen naarmate het inkomen stijgt. De belastingheffing over €10.000 bedraagt 33,1 procent, terwijl u over het meerdere boven de €57.000 maar liefst 52 procent aan inkomstenbelasting moet betalen. Een werknemer kan hierdoor in een situatie terecht komen dat er slechts 33,1 procent aan belastingheffing wordt ingehouden, terwijl over een deel 41,95 procent aan belastingheffing moet worden voldaan. Ook in dit soort gevallen komt het tekort pas aan het licht bij de jaarlijkse belastingaangifte.

Hoe kan ik voorkomen dat de werkgever te weinig belasting inhoudt?

Indien u twee werkgevers hebt, moet u controleren of ze beide rekening houden met de heffingskortingen. Dit kunt u navragen bij de loonadministratie van uw werkgever. Mocht dit inderdaad het geval zijn, zorg dan dat u het gelijk gaat aanpassen. Vervolgens kunt u beter ook contact opnemen met de Belastingdienst om de situatie te bespreken.

Het feit dat de werkgever te weinig loonheffing inhoudt, kunt u weinig in aanpassen. Uw werkgever (loonadministratie) heeft over het algemeen niet de mogelijkheid om extra in te houden op het inkomen. In dat geval zou u contact met de Belastingdienst moeten opnemen. U kunt zelf ook een deel van het nettobedrag reserveren om de naheffing van te kunnen betalen. Het is echter lastig in te schatten hoeveel de werkgever te weinig inhoudt. U kunt het wel inschatten. Stel, u bent over een deel van het loon 33,1 procent verschuldigd, terwijl het 41,95 zou moeten zijn. Aan de hand van de belastingschijven kunt u ruwweg inschatten hoeveel u bij zou moeten betalen aan de Belastingdienst.

Bovenstaande situatie kan bijvoorbeeld ook ontstaan als u een gedeeltelijke uitkering ontvangt en daarnaast nog een inkomen uit dienstverband (bijvoorbeeld in de WIA).
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Twee banen? Let op de belastingheffing"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 22-06-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!