Tips sollicitatiegesprek
Een sollicitatiegesprek kan best lastig zijn. Een optimale benutting van een sollicitatiegesprek is noodzakelijk om bij het bedrijf aan de slag te kunnen. De juiste ervaring en een stevige CV zijn van belang, maar een werkgever is op zoek naar iemand die in het bedrijf past. Zij willen weten of je genoeg sociale vaardigheden hebt om jezelf goed te presenteren. De onderstaande 8 tips kunnen je helpen om te stralen tijdens het gesprek.
Voorbereiding is alles
Je kunt je best niet doen, als je je niet goed hebt voorbereid. Begin met een zoektocht op internet: kijk op de website van het bedrijf, kijk naar hun ambities en probeer in het bezit te komen van het jaarverslag. Wat is de geschiedenis? Wat zijn de concurrenten? Is het bedrijf de afgelopen tijd positief of negatief in het nieuws geweest? Wie zijn de belangrijke mensen binnen het bedrijf? Bekijk de functieomschrijving en bekijk jouw CV. Welke ervaringen/ vaardigheden hebben geleid tot de uitnodiging? Benadruk deze punten nadrukkelijk in het gesprek. Ook vooraf oefenen hoort bij de voorbereiding. Heb je een vriend/ vriendin die een aantal lastige vragen kan stellen? Leer de antwoorden niet uit je hoofd, anders komt het te gemaakt over.
Aandacht voor details
Draag kleding die gepast is bij het soort werk waar je op hebt gesolliciteerd. Als je als man voor een kantoorbaan hebt gesolliciteerd, is een pak noodzakelijk. Vrouwen dragen bij een kantoorbaan een rok of een broekpak. Bij een niet-kantoor baan volstaat een nette broek en schone blouse. Doe niet teveel parfum en make-up op. Aankomst ongeveer 15 minuten van tevoren is goed, dit kan eventuele problemen voorkomen. Neem een pen, notitieblok en eventuele documenten mee. Neem ook samenvattingen van succesvolle projecten mee.
Eerste indrukken onderdrukken
Kom professioneel over. Dit wil zeggen: gebruik weinig tot geen humor, geef geen meningen over politieke of sociale kwesties. Probeer een positieve houding te hebben. Schud stevig zijn/haar hand. Ga daarna niet zitten totdat de man/vrouw jou heeft uitgenodigd. Probeer rechtop te zitten en probeer zoveel mogelijk hem/haar aan te kijken. Praat niet te veel en te snel. Het kan goed zijn om eerst een aantal vragen te stellen aan hem/haar, om zo jou belangstelling te tonen.
Vorige baan
Zorg ervoor dat je nooit over je vorige werk/bedrijf klaagt. Werkgevers willen geen ontevreden werknemers in hun bedrijf hebben. Ook het praten over ex-collega’s moet je niet doen.
Antwoorden op positieve en negatieve vragen
Zorg voor positieve en enthousiaste reacties op al hun vragen. Vaakvoorkomende positieve vragen zijn:
- Vertel eens iets over jezelf? (geef hierbij een duidelijke omschrijving van jezelf)
- Wat zijn je sterkste kanten? (gebruik hierbij de kanten waarvan jij denkt, waardoor je bent uitgenodigd op het gesprek)
- Waarom wil je hier werken? (geef iets aan als: ik zoek een nieuwe uitdaging)
Negatieve vragen kunnen erg lastig zijn. Vaakvoorkomende negatieve vragen zijn:
- Wat zijn je zwaktes? (geef iets aan van: ik ben té ambitieus)
- Wat vond je niet leuk aan je oude werk? (geef iets aan als: ik werd niet genoeg uitgedaagd, niet afwisselend genoeg, wat je niet moet doen is je oude baas beledigen)
Stel vragen
Wat heel belangrijk is voor een werkgever, is dat hij weet dat jij belangstelling hebt voor hem en het bedrijf. Dit kun je bereiken door veel vragen te stellen. Stel geen persoonlijke vragen, vermijd ook vragen over hoe het met het bedrijf gaat.
Niet over geld praten
Veel sollicitanten vragen naar wat zij zullen gaan verdienen. Vermijd dit soort vragen. Als degene die het gesprek leidt, begint over salaris is het goed om te zeggen dat we het daar later over kunnen hebben. De leider weet dan dat jij niet alleen voor het geld er gaat werken.
Afronding
Voordat je vertrekt, vraag een visitekaartje van de leider. Vraag ook over de tijd die hij/zij nodig heeft om een beslissing te nemen. Kort na het gesprek is het goed om je eigen gesprek te evalueren. Indien je niet aangenomen wordt, is deze evaluatie handig voor het volgende gesprek. Als je niks hoort van het bedrijf is het goed om even te bellen.