Angst voor je baan en carrière door eigen fouten op je werk

Angst voor je baan en carrière door eigen fouten op je werk Iedereen die hard werkt maakt persoonlijke fouten. Soms zijn de consequenties zo hevig dat je de neiging hebt die fout te verzwijgen. Nooit doen! Spijt betuigen en opgelucht verder gaan is beter dan je misser onder het tapijt vegen, en hopen dat je fout niet boven water komt. Want als de fout toch alsnog aan het licht komt heb je een dubbel probleem.

Ernstige fout op de werkvloer

Iedereen is het wel eens overkomen. Ineens besef je dat je een enorme blunder hebt begaan. Je krijgt het er warm van en het zweet breekt je uit. Bijvoorbeeld omdat er een grove drukfout in een dure folder staat, waardoor die oplage van 100.000 stuks de vuilnisbak in kan. Of je hebt die steunbalk niet goed gemonteerd waardoor het gebouw kan instorten. Of je bent die belangrijke afspraak vergeten. Realiseer je dan dat alleen degene die niets uitvoert, nooit persoonlijke fouten maakt. Af en toe een fout maken is het bewijs dat je hard werkt en dat snapt je meerdere ook best.

Gelijk opbiechten

Een Japans spreekwoord zegt: "Alle grote problemen beginnen klein". Ontkennen of afwachten wat er gebeurt door die misser van je, kan het begin van een veel groter probleem zijn. Stap dus op je leidinggevende af en maak duidelijk wat er is gebeurd. Besef dat de positie van je chef door jouw toedoen eveneens dubbel ondermijnd wordt als de directie merkt dat een medewerker van hem een ernstige fout probeert te verdoezelen. "Heeft hij z'n personeel wel voldoende in de hand?!" Geef je manager dus ook de kans om de fout tijdig bij zijn superieuren ter sprake te brengen indien zij/hij dat noodzakelijk acht.

Foutencultuur

Hoe je een probleem aanpakt hangt mede af van de bedrijfscultuur van de onderneming. Maar ook van je eigen persoonlijkheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Hoe gaan ze op je werk om met blunders en fouten. Belangrijk is dat je leidinggevende en het management begrijpt dat fouten maken een normaal verschijnsel is. Dat het er niet om gaat om iemand tot schuldige te bestempelen, maar dat alle energie wordt gericht op het oplossen van de fout, en het in de toekomst voorkomen van een dergelijke misser.

Er zijn namelijk ook bedrijven waar je kunt worden afgerekend op een gemaakte fout en het je carrière kan schaden. In dergelijke bedrijven gaat het je er als werknemer niet om dat wordt geleerd van de gemaakte fout, maar dat de fout wordt verzwegen en ontdekking tot elke prijs wordt voorkomen.

Afschuiven

Daar waar de angst regeert, ontwikkelt de werknemer automatisch een aantal beschermingsmechanismen. Het afwentelen van de fout op een andere collega of afdeling is de meest voorkomende truc. Of de computer de schuld geven. Een andere tactiek is om je fout kleiner te maken dan die is, of in de tegenaanval gaan. Of je fout wijten aan zogenaamde onduidelijke instructies. Als je een ernstige fout ontkent of verzwijgt in de hoop dat de schade meevalt, trek je een zware wissel op jezelf. Hoeveel weken leef je dan niet met de zorg dat je blunder toch uitkomt.

De juiste strategie

Als je in je werk een behoorlijke fout hebt gemaakt kun je het beste als volgt handelen:
  • Geef de fout ruiterlijk toe en wel zo snel mogelijk. Maar breek je zelf daarbij niet onnodig af. Iedereen maakt immers fouten als hij of zij de hele dag hard werkt. Je betuigt spijt zonder jezelf af te branden, dus met opgeheven hoofd. Elke goede voetballer mist immers wel eens een penalty.
  • Als je de fout opbiecht bij je leidinggevende, ga dan niet anderen (mede) de schuld geven, maar neem de verantwoordelijkheid 100% zelf, want erg sterk is het niet om een uitzendkracht of een assistent medeverantwoordelijk te maken. Vertel de zuivere waarheid en beperk je tot de feiten.
  • Zoek naar oplossingen om soortgelijke missers in de toekomst te voorkomen. Vraag je dus af wat er fout ging en trek daar voor de toekomst lering uit.

Veel succes en plezier in je carrière.

Lees verder

© 2011 - 2024 Robbie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Coaching binnen het bedrijf of ondernemingCoaching binnen het bedrijf of ondernemingVoor wie is coaching geschikt binnen een bedrijf of onderneming? Is coaching geschikt voor medewerkers met burn-out en w…
Werk: aanleiding en veroorzakers van stress op de werkvloerWerk: aanleiding en veroorzakers van stress op de werkvloerDe meeste stress komt van het werk vandaan. Door het beantwoorden van een kleine testvraag, weet ook jij of je last hebt…
Verliefd op een collega: de gevolgen op het werkVerliefd op een collega: de gevolgen op het werkHet is een goed teken als je het gezellig hebt met je collega. Verliefd zijn is iets dat normaal gesproken heerlijk is.…
Verveling op het werk aanpakkenVerveling op het werk aanpakkenZich vervelen op het werk kan erg lastig zijn. Langdurige en frequente verveling op de werkvloer kan dan ook leiden tot…

Werken bij McDonald's (Mac Donald's)Werken bij McDonald's (Mac Donald's)McDonald's is een ongelofelijk populaire werkgever. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. Er zijn allerlei…
Twee banen, één heffingskortingIndien u meerdere werkgevers hebt, moet u opletten dat niet beide werkgevers rekening houden met de heffingskortingen wa…
Bronnen en referenties
  • Arnaud G. de Waij
Robbie (588 artikelen)
Laatste update: 06-12-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.