InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Verpleegkunde een prachtig beroep

Verpleegkunde een prachtig beroep

Verpleegkunde een prachtig beroep Verpleegkunde is een prachtig beroep met vooral veel dienstbaarheid voor de medemens. Het vergt erg veel van de persoonlijkheid maar voor degenen die er geknipt voor zijn is het een fantastisch vak waarbij veel gegeven wordt maar ook veel wordt teruggekregen. Er bestaan verschillende richtingen in de verpleegzorg waardoor een goed overwogen keuze voor een bepaalde opleiding wel belangrijk is. Een van de belangrijkste vaardigheden die een verpleegkundige moet hebben zijn sociale vaardigheden waar in de opleiding veel aandacht aan wordt besteed.

Eigenschappen van verpleegkundige

Een goede verpleegkundige bezit een aantal eigenschappen. Het is goed om tevoren te realiseren of die eigenschappen aanwezig zijn alvorens aan een studie te beginnen. In elk geval zijn dat de eigenschappen:
  • Graag met mensen willen werken.
  • Plezier hebben in het op een concrete manier helpen van mensen.
  • Met hoofd en handen willen werken waarbij vooral ook het hart wordt gebruikt.
  • Graag zelfstandig taken willen uitvoeren maar ook in opdrachten kunnen werken.
  • Goed kunnen organiseren.
  • Lichamelijk opgewassen zijn tegen zwaar werk zoals veel tillen.
  • Geestelijk opgewassen zijn tegen bijvoorbeeld lastige patiënten of hun familie, aangrijpende situaties en spanning door noodgevallen.
  • Niet opzien tegen vieze karweitjes zoals bloed, urine en poep opruimen.
  • Mentaal opgewassen zijn tegen het zien van verwondingen.

Aspecten in opleiding

Tijdens de opleiding wordt veel aandacht besteed aan een aantal aspecten zoals: sociale vaardigheden, integriteit, samenwerking, flexibiliteit, goede motoriek en verpleegtechnisch inzicht.

Sociale vaardigheden

Veel aandacht wordt tijdens de opleiding besteed aan het goed mondeling kunnen uitdrukken in het contact met de patiënten en hun familieleden en bekenden. Maar ook met collega’s en andere professionals waar mee wordt samengewerkt of onder wiens supervisie wordt gewerkt. In de lessen worden onderhandelingstechnieken bijgebracht en wordt geoefend hoe om te gaan met patiënten die slecht nieuws hebben gekregen. Daarbij wordt aandacht gegeven aan goed luisteren, de juiste vragen stellen en zeker ook mensen trachten gerust te stellen.

Integriteit

Vakken als ethiek en pedagogiek zijn bedoeld om te leren hoe een verpleegkundige integer en vertrouwelijke met de informatie van patiënten om kan gaan. Daarbij worden vaardigheden geoefend door in rollenspelen situaties na te bootsen.

Samenwerken

Werken in de verpleging is meestal teamwerk waardoor het zeer belangrijk is dat verpleegkundigen allerlei situaties geoefend hebben zowel in de opleiding als op de werkvloer door het lopen van stages.

Flexibiliteit

In de verpleging doen zich vaak onverwachte situaties voor waarop flexibel moet worden ingespeeld. Snel en goed aanpassen aan de nieuwe situatie vergt oefening waarbij ook de stages een belangrijke rol spelen.

Goede motoriek

Bij veel handelingen die verricht moeten worden is een bepaalde handigheid noodzakelijk. In de praktijklessen wordt bijvoorbeeld geoefend op het geven van injecties. Ook worden handelingen geoefend op poppen of mensen om de juiste handigheid te verkrijgen voor de dagelijkse praktijk.

Verpleegtechnisch inzicht

Uiteraard spelen de theorievakken een belangrijke rol om te begrijpen waarom handelingen worden verricht en wat er daardoor medische gezien gebeurt en wat de gevolgen kunnen zijn voor de patiënt.

Verschillende zorgrichtingen

In de loop van de studie wordt er gekozen voor een bepaalde richting van de zorg waarbij de keuzes zijn:
  • AGZ - Algemene Gezondheidszorg
  • MGZ - Maatschappelijke Gezondheidszorg
  • GGZ - Geestelijke Gezondheidszorg
  • VGG - Verpleegkundige Gerontologie Geriatrie

Verschillende organisaties

Afhankelijk van de soort opleiding kan een gediplomeerde verpleegkundige uiteindelijk werkzaam zijn bij een aantal instellingen op het gebied van zorg en bij een aantal organisaties zoals:
  • Ziekenhuizen
  • Verpleeghuizen
  • Verzorgingshuizen
  • Thuiszorg
  • Gehandicaptenzorg
  • Geestelijke gezondheidszorg
  • GG&GD
  • Kraamzorg
  • Commerciële bedrijven

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Werken als ambulanceverpleegkundigeWerken als ambulanceverpleegkundigeAls ambulanceverpleegkundige ben je verantwoordelijk voor de zorg van een patiënt op de plaats van het ongeval en in de…
Wat is methodisch handelen?Methodisch handelen wordt ook in de verpleegkunde gebruikt. Dit wordt volgens een vaste manier zodat je zo goed en snel…
Als Nederlandse verpleegkundige werken in BelgiëNa het behalen van een Verpleegkunde diploma op MBO Niveau (Niveau 4) in Nederland, maken sommige verpleegkundigen de ov…
Beroep onder de loep: verpleegsterBeroep onder de loep: verpleegsterVerplegend personeel heeft het soms zwaar, maar het werk geeft veel voldoening. De functies zijn zeer uiteenlopend maar…
Verpleegkunde, wat houdt het in?In Nederland werken vele verpleegkundigen. Maar wat houdt verplegen nou eigenlijk in. En welke opleidingen kun je hierin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wetmount, Pixabay
  • Carrieretijger.nl

Reageer op het artikel "Verpleegkunde een prachtig beroep"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 22-03-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Verplegen
Schrijf mee!