InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Verzorgende individuele gezondheidszorg

Verzorgende individuele gezondheidszorg

Als verzorgende IG heeft u vele mogelijkheden, de beroepskeuze is ruim en ook het aanbod qua banen. Het werk is afwisselend en u helpt letterlijk mensen wat het beroep erg dankbaar maakt. In dit artikel leest u alles over de opleiding het het werken als verzorgende.

De opleiding

De opleiding tot verzorgende IG kan men volgen bij verschillende scholen in Nederland. De opleiding kan men volgen bij een particuliere opleiding of bijvoorbeeld een ROC. U kunt kiezen om de opleiding in beroeps opleidende leerwerg (BOL) te volgen of in beroeps begeleidende leerweg (BBL). Bij de BOL variant gaat men de gehele week naar school en loopt men blokstages, bij de BBL variant gaat men één dag of twee avonden naar school en werkt men daarnaast in de zorg. Als men de BBL variant volgt krijgt men wel betaald maar zal men wel zelf moeten solliciteren naar een werkplek, zonder werkplek kunt u in principe niet beginnen aan de opleiding. Het kan zijn dat er een bepaalde leeftijd verbonden zit aan de BBL opleiding. De opleiding verschild meestal per school maar meestal neemt deze opleiding tussen de één en drie jaar in beslag.
Als u niet naar een particuliere opleiding gaat en u kiest voor de BOL variant dan kunt u waarschijnlijk studiefinanciëring aanvragen.

Het niveau

U kunt de opleiding volgen als u:
  • een opleiding VMBO theoretische leerweg, gemengde leerweg ofkader beroepsgerichte leerweg heeft afgerond
  • een diploma MBO niveau 2
  • MAVO
  • een overgansbewijs heeft van HAVO/VWO 3 naar 4
Als u al ervaring heeft in de zorg dan kan het voorkomen dat u de opleiding verkort kan gaan volgen.

Eigenschappen

Als u wilt gaan werken in de zorg is het handig als u over de volgende eigenschappen beschikt:
  • geduldig
  • behulpzaam
  • betrouwbaar
  • zelfstandigheid
  • flexibel
  • vriendelijk

Wat doet een verzorgende IG?

Een verzorgende IG(individuele gezondheidszorg) helpt mensen die (tijdelijk) niet alles zelfstandig kunnen zoals bijvoorbeeld:
  • mensen die revalideren na een operatie
  • mensen die dementeren
  • geestelijke gezondheiszorg
  • mensen met een zintuigelijke, lichamelijke of verstandelijke beperking
Er zijn dan ook vele bedrijven waarbij men aan de slag kan gaan als verzorgende, van verpleeghuis tot aan de thuiszorg, van verslavingskliniek tot de kraamzorg. Zo kan het zijn dat u mensen helpt met eten, wassen en aankleden, werken in de zorg is dan ook erg dankbaar werk waarbij u echt wat kan betekenen voor uw mede mens.

Werktijden

Als u fulltime in de zorg werkt dan werkt u 36uur per week. Het kan zijn dat u in de zorg verschillende diensten draaid zoals nacht en weekend diensten, u heeft standaard recht op 22 vrije weekenden op een jaar. Het aantal dagen verlof voor bijvoorbeeld vakantie verschild per leeftijd maar ligt ongeveer tussen de 230 en 250 per jaar.

Vervolgpleiding

Na de opleiding verzorgende IG zou u nog een aantal opleidingen wellicht verkort kunnen volgen zoals bijvoorbeeld de opleiding tot verpleegkundige of SPW, als u kiest voor SPW(Sociaal Pedagogisch werk) kunt u eigenlijk bijna voor alle beroepen in de zorg kiezen.
Gerelateerde artikelen
Ziekenverzorgende: IG, AG en opleidingZiekenverzorgende: IG, AG en opleidingZiekenverzorgende of verzorgende, ook wel helpende genoemd. Wie deze opleiding volgt, gaat werken in de zorg: de ouderen…
Werken als verzorgendeIn de zorgsector is een groot tekort aan personeel. De verwachting is dat deze tekorten de komende jaren alleen maar exp…
Werken in de thuiszorg als verzorgende CWerken in de thuiszorg als verzorgende CWerken in de thuiszorg is een populaire bijbaan voor veel studenten. De meeste studenten werken bij de thuiszorg als ver…
Het werkveld in de gezondheidszorgHet werkveld van de gezondheidszorg is erg breed. Je kunt in verschillende sectoren werken, bij mensen thuis of in zorgi…
Omgangsregeling: wanneer het kind niet wilOmgangsregeling: wanneer het kind niet wilBij een scheiding of het uit elkaar gaan van partners, zijn soms kinderen betrokken. Hiervoor wordt een omgangsregeling…

Reageer op het artikel "Verzorgende individuele gezondheidszorg"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 06-11-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!