InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Arbeidscontract voor bepaalde tijd verlengen: ketenregeling

Arbeidscontract voor bepaalde tijd verlengen: ketenregeling

Arbeidscontract voor bepaalde tijd verlengen: ketenregeling Stel u hebt nu een arbeidscontract, een nuluren contract, wat betekent het sociaal akkoord van 11 april 2013 dan voor u in 2019? Als het een tijdelijk contract is, is het belangrijk om te weten of deze tijdelijke baan dan een vaste baan wordt. Wat is de nieuwe ketenregeling vanaf juli 2015 met maximaal twee jaarcontracten? Hoe zit het met het verlengen van een arbeidscontract voor bepaalde tijd. Wellicht kan uw tijdelijke contract worden omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Wanneer hebt u recht op een vaste arbeidsovereenkomst in plaats van een tijdelijke? De omzetting naar een tijdelijk arbeidscontract is niet zonder gevolgen. Een oproepkracht moet nu elke keer voor drie uur worden betaald volgens een arrest van de Hoge Raad.

Inhoud

Arbeidscontract voor bepaalde tijd en een tijdelijke baan

Nogal wat mensen hebben een tijdelijke arbeidsovereenkomst ofwel een arbeidscontract voor bepaalde tijd. Dan gaat het om een overeenkomst die na enige tijd automatisch afloopt, omdat de looptijd voorbij is of doordat het project of het werk is afgerond. Op papier zijn het flexibele contracten, omdat een werkgever niet vastzit aan een vaste aanstelling, maar na afloop van de afgesproken termijn een werknemer kan vervangen of ontslaan. Tussentijds ontslaan zal echter niet zo maar gaan. Tussentijds opstappen door de werknemer kan ook niet zo maar. Maar vaak worden tijdelijke contracten op elkaar gestapeld. Het werk is nog niet af of de werkgever wil de werknemer graag behouden en houdt hem of haar graag in dienst.

Stilzwijgende verlenging van de arbeidsovereenkomst, wat dan?

De verlenging van een arbeidscontract kan stilzwijgend gebeuren, maar ook op basis van een nieuw contract en nieuwe afspraken met de werkgever. In deze gevallen kan het werk gewoon worden doorgezet en gaat er een nieuwe periode in. Daarbij geldt, als niet anders wordt afgesproken, een nieuw tijdelijk contract voor dezelfde duur als gold voor het oude contract. Als er wel aanvullende afspraken met de werkgever worden gemaakt, kan de duur van het nieuwe contract ook anders zijn. Dat kan een voor een lagere periode zijn, maar ook voor een kortere periode. Toch mogen niet steeds weer tijdelijke arbeidscontracten worden gegeven, maar gaat een tijdelijk contract, als de duur tussen de opeenvolgende contracten korter is dan drie maanden, over in een vast contract ofwel een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Contractverlenging in 2019

Een werknemer met een contract van een half jaar of langer heeft in 2019 het recht om uiterlijk één maand voor de einddatum van te voren te weten of een contract wordt verlengd of niet. De werkgever heeft namelijk een aanzegplicht. Wordt verlenging niet op tijd gemeld door de werkgever, dan kan hem dat een half tot een heel maandsalaris kosten (aanzegvergoeding). Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd mag in 2019 maximaal twee keer worden verlengd. Wordt met de verlenging de termijn van twee jaar overschreden, dan wordt de arbeidsovereenkomst automatisch omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. De wettelijke regels voor het verlengen van een jaarcontract, een nul-uren-contract, een min-max-contract of een oproepcontract zijn gelijk.

Toch geen vast contract krijgen

Redenen om na drie contracten toch nog niet een vaste aanstelling te krijgen kunnen zijn:
  • Ontslag;
  • De contracten waren niet opeenvolgend, maar er zaten gaten tussen van meer dan drie maanden;
  • In de CAO is anders bepaald.
  • Een faillissement.

Ketenregeling in 2019

De nieuwe ketenregeling, onderdeel van de Wet Werk en Zekerheid, houdt in dat u eerder recht krijgt op een vast contract. Drie contracten behoren tot dezelfde keten als:

Oude ketenregeling en ketenregeling 1 juli 2015 - 2019

Ketenregeling tot 1 juli 2015Ketenregeling 2019
Maximaal drie tijdelijke contracten;
De totale duur is maximaal drie jaar;
Nieuw contract mag met een tussenliggende periode van drie maanden of minder anders wordt de keten verbroken.
Maximaal drie tijdelijke contracten zijn toegestaan;
Totale duur is maximaal twee jaar;
Nieuw contract mag met een tussenliggende periode van maximaal zes maanden, anders is de keten verbroken.

Overigens mag in een cao van de ketenregeling worden afgeweken.

Slot

Houd dus goed in de gaten het hoeveelste tijdelijke contract u krijgt, wat in de CAO staat zijn en dat niet onnodig meer dan maanden tussen de afzonderlijke contracten zitten. Anders gaat het contract voor onbepaalde tijd misschien toch aan u voorbij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Individuele arbeidscontractenIndividuele arbeidscontract In een arbeidscontract wordt niet alleen het recht op vakantie geregeld. Ook andere dingen d…
De Arbeidsovereenkomst (Arbeidscontract)De Arbeidsovereenkomst (Arbeidscontract)In de arbeidsovereenkomst of het arbeidscontract wordt de rechts-verhouding tussen de werkgever en de in loondienst tred…
De telwoorden in het NederlandsDe telwoorden in het NederlandsTelwoorden kunnen een precies getal aangeven, een nummer of een volgorde in een reeks. We onderscheiden bepaalde en onbe…
Rechten en plichten oproepkrachtRechten en plichten oproepkrachtRechten en plichten oproepkracht. Een nulurencontract of een oproepcontract is nadelig voor de werknemer, maar een voord…
Wet Van Dam verbiedt stilzwijgende verlenging abonnementenWet Van Dam verbiedt stilzwijgende verlenging abonnementenVanaf 1 december 2011 geldt de Wet Van Dam, deze wet verbiedt grotendeels de stilzwijgende verlenging van abonnementen.…

Reageer op het artikel "Arbeidscontract voor bepaalde tijd verlengen: ketenregeling"

Reacties

Cok, 28-10-2016 21:37 #2
Ik ben uitzendkracht en ben werkzaam bij de overheid. Daar wordt gewerkt met contracten van vijf maanden. Nu is er mij een verlenging toegezegd. Maar ineens krijg ik (zonder overleg en zonder uitleg) een contractverlenging van een maand en drie dagen (Tot 1 januari). Kan dit zomaar? En mag dit wettelijk? Reactie infoteur, 02-08-2019
Beste Cok,
Een contract hoeft inderdaad niet per se vijf maanden te bedragen.

Ty, 08-07-2016 23:35 #1
Zelf ben ik gedetacheerd. Een jaar geleden heb ik voor een detacheringsbureau gewerkt. Over een maand loopt mijn arbeidsovereenkomst af. Van mijn contactpersoon van de detacheringsbureau heb ik echter een brief ontvangen. Betreft het verlenging van mijn arbeidsovereenkomst. Hierin wordt er ook vermeld dat bij de verlenging van de arbeidsovereenkomst tot volgend jaar verlengd gaat worden. Dit is leuk en aardig natuurlijk. Maar zou ik dan niet een nieuwe arbeidsovereenkomst moeten ontvangen en dit ondertekenen?
En hoe zit het met een vast contract? Wat nou als mijn arbeidsovereenkomst twee keer verlengd wordt. Krijg ik dan een vaste dienstverband bij de klant? of juist bij de detacheringsbureau?

Bedankt en met vriendelijke groet,
TY Reactie infoteur, 18-12-2017
Beste Ty,
Uw tijdelijke contract gaat automatisch over in een vast contract als u meer dan drie opvolgende tijdelijke contracten hebt gekregen of als u al langer dan twee jaar meerdere tijdelijke contracten bij uw werkgever hebt gehad. Het detacheringsbureau is uw werkgever, niet de klant van het detacheringsbureau.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 02-08-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Minimumloon 2019
Reacties: 2
Schrijf mee!