InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Beloningen werknemers

Beloningen werknemers

Een extra beloning voor werknemers kan prestatieverhogend werkend. Beloningen voor werknemers zijn er in verschillende vormen: vaste beloningen en variabele of flexibele beloningen, zoals een bonus, prestatiebeloning of gratificatie. Welke soorten beloningen zijn er en hoe kunt u deze inzetten om werknemers te stimuleren?

Vaste beloning

Bij de meeste bedrijven bestaat beloning hoofdzakelijk uit een vast salaris dat maandelijks als brutoloon wordt uitgekeerd. Over dit brutoloon worden premies en uitkeringen betaald. De hoogte is afhankelijk van de zwaarte van de functie, ervaring, het aantal gewerkte uren, afspraken in de CAO en andere onderhandelingen. Het kan effectief zijn om naast de vaste beloning variabele beloningsinstrumenten in te zetten om het behalen van targets of uitzonderlijke prestaties te belonen.

Variabele beloningen

Variabele beloningen staan niet vast. Het gaat bijvoorbeeld om prestatiebeloningen en incidentele beloningen. Het voordeel van variabele beloningen voor de werkgever is dat er kan worden bespaard op deze beloningsvorm als het bedrijf financieel in zwaar weer verkeert. Als het goed gaat met het bedrijf, vertaalt zich dat direct terug in de variabele beloning. Variabele beloningen worden ook wel flexibele beloningen genoemd.

Prestatiebeloning

Bij prestatiebeloning hangt de jaarlijkse loonstijging of de bonus af van de prestatie van het bedrijf of de werknemers. Die prestatie moet meetbaar zijn. Prestatieafhankelijke beloningen kan de werkgever inzetten om werknemers te motiveren harder te werken. Beloning en prestatie worden direct aan elkaar gelikt.

Bonus als beloning

Het uitkeren van een bonus is een heikel punt voor veel managers. Zij zijn terughoudend bij het maken van onderscheid tussen medewerkers. Bonus moedigt het gewenste gedrag aan en is een prikkel voor andere werknemers om hetzelfde te doen.

Incidentele beloning

Een incidentele beloning kan worden toegekend als een werknemer een bijzondere prestatie heeft geleverd. Het gaat dan om gratificaties en bijzondere beloning.

Gratificatie

Een gratificatie is een eenmalige extra beloning die wordt uitgereikt voor een bijzondere arbeidsprestatie. De gratificatie wordt uitgedrukt in geld.

Bijzondere beloning

Een bijzondere beloning is een materiële beloning, zoals een boeken- of bloemenbon. Zo kunt u als werkgever uw waardering laten blijken aan de werknemer.

Periodieken

Veel werknemers worden ieder dienstjaar beloond met en periodiek. Een salarisschaal bestaat uit meerdere periodieken. Zo is het mogelijk om te stijgen binnen dezelfde salarisschaal, zonder dat daar een tegenprestatie tegenover staat. U kunt als je werkgever werknemers stimuleren en motiveren door een extra periodiek toe te kennen bij uitzonderlijke prestaties.

Uitloopschaal gemeente

Werknemers die structureel boven verwachting presteren kunnen worden beloond met een uitloopschaal. Dit is een salarisschaal boven de functieschaal. Uitloopschalen zijn min of meer een “vanzelfsprekendheid” geworden bij de overheid, hoewel ze nu ook kritisch tegen het licht worden gehouden in het kader van bezuinigingen.

Beloningen werknemers: welke beloningen zijn er?

Er zijn verschillende soorten beloningen voor werknemers:
  • Vaste beloningen, die onafhankelijk zijn van de geleverde prestaties.
  • Variabele beloningen, die een extra stimulans zijn voor werknemers.
  • Een extra periodiek
  • Gratificatie: een eenmalige extra beloning
  • Bonus als beloning
  • Een materiële beloning in de vorm van een "cadeautje"
  • Een uitloopschaal (vooral toegepast bij gemeentes)
Gerelateerde artikelen
Beloningen en arbeidsverhoudingenBeloningen en arbeidsverhoudingenHoe ga je om met beloningen? Wat zijn de spelregels bij arbeidsverhoudingen? Deze twee zaken worden kort samengevat in d…
Verzuim tegengaan door bonus bij geen ziekteverzuimVerzuim tegengaan door bonus bij geen ziekteverzuimEen effectieve manier om ziekteverzuim tegen te gaan, is door een bonus te verstrekken aan het personeelleden die niet z…
Motivatie: intrinsiek, extrinsiek en de verwachtingstheorieMotivatie: intrinsiek, extrinsiek en de verwachtingstheorieGemotiveerd zijn om iets te ondernemen is zeer belangrijk. Zonder motivatie verliezen we levenslust en kost iets ons vee…
Mijn collega verdient meer voor hetzelfde werkMijn collega verdient meer voor hetzelfde werkHet salaris is een onderwerp waar een taboe op rust. Verschillen in inkomen kunnen onrust veroorzaken binnen een bedrijf…
Afvallen: beloon jezelf!Afvallen: beloon jezelf!Afvallen is geen gemakkelijke opgave. Veel mensen hebben er moeite mee om door te blijven zetten wanneer het even niet m…
Bronnen en referenties
  • Financieel-ondernemen.nl

Reageer op het artikel "Beloningen werknemers"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 01-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!