InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Zij-instromer in het onderwijs

Zij-instromer in het onderwijs

In het onderwijs is er vrijwel altijd een tekort aan gekwalificeerd personeel. Als je toe bent aan een nieuwe uitdaging, kun je overwegen om een carrièreswitch naar het onderwijs te maken. Je bent dan zij-instromer. Wat zijn de mogelijkheden voor een zij-instromer in het onderwijs? Wat is het salaris van een zij-instromer in het onderwijs? Welke opleiding is vereist?

Wat zijn zij-instromers in het onderwijs?

Zij-instromers in het onderwijs zijn volwassenen met tenminste een afgeronde HBO-opleiding, die willen lesgeven maar geen onderwijsbevoegdheid hebben gehaald. Bij gebleken geschiktheid is het mogelijk om direct voor de klas te staan en dit te combineren met scholing.

Eisen zij-instromer in het onderwijs

Om een zij-instromer in het onderwijs te worden, moet je voldoen aan de volgende eisen:
  • Je moet beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)
  • Minimaal een afgeronde HBO-opleiding
  • Je moet beschikken over maatschappelijke ervaring en beroepservaring die voor het onderwijs relevant is

Geschiktheidsonderzoek zij-instromer onderwijs

Als je een school hebt gevonden die bereid is om jou aan te nemen als docent, dan vraagt de school een geschiktheidsonderzoek aan, die je overigens ook op eigen initiatief kunt aanvragen. Het geschiktheidsonderzoek bestaat uit twee delen. Eerst wordt gekeken of je een relevant diploma hebt behaald in het hoger onderwijs. Als dit het geval is, moet je een assessment doen.

Scholing zij-instromer onderwijs

In de meeste gevallen is het voor zij-instromers nodig dat zij een lesbevoegdheid halen. Vaak is de vakkennis wel in huis, maar ontbreekt het aan didactische en pedagogische vaardigheden om de lesstof over te brengen op de leerlingen. Meestal zal de school een tijdelijke aanstelling geven voor de duur van twee jaar, op voorwaarde dat je de lesbevoegdheid haalt. De opleiding wordt afgesloten met een proeve van bekwaamheid. Slaag je daarvoor, dan ben je officieel een volledig bevoegd leraar.

Instromen vanuit een andere baan in het onderwijs

Lesgeven kan behoorlijk pittig zijn. Je moet iedereen in de gaten houden, de leerlingen aanspreken op ongewenst gedrag, een duidelijke uitleg geven en af en toe een grapje maken om de aandacht vast te houden. Leerlingen zijn niet altijd lieverdjes en proberen de docent vaak uit. De combinatie van werken en studeren kan zwaar zijn. Maar je krijgt er ook veel voor terug: waardering, afwisseling. Je ziet hoe jongeren zich ontwikkelen en draagt je steentje bij.

Subsidie voor zij-instromers

Scholen in het voortgezet onderwijs of instellingen in het MBO die mensen uit andere sectoren als zij-instromer in dienst willen nemen, komen in aanmerking voor subsidie, waarmee zij de kosten van scholing, begeleiding en proeve van bekwaamheid kunnen bekostigen. De school en de zij-stromer moeten samen een subsidieaanvraag indienen.

Salaris zij-instromer onderwijs

Ook niet geheel onbelangrijk is het salaris van de zij-instromer in het onderwijs. Als zij-instromer in het onderwijs heb je dezelfde arbeidsvoorwaarden als de andere leraren. Je kunt met de school afspraken maken over je salaris. Het salaris dat je gaat verdienen als zij-instromer, wordt individueel bepaald. Als je over relevante werkervaring beschikt en als het past binnen de CAO, kan rekening worden gehouden met het salaris dat je in de vorige baan verdiende.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zij-instromer in het basisonderwijsZij-instromer in het basisonderwijsEr is grote behoefte aan nieuwe leraren en leraressen in het basisonderwijs. In de komende jaren wordt namelijk een grot…
Onderwijs: de zij-instromerOnderwijs: de zij-instromerEr zijn steeds meer mensen die vanuit het bedrijfsleven werkzaam worden in het onderwijs. Dat komt doordat de overheid z…
Gezondheidszorg: zij-instromer in de zorgGezondheidszorg: zij-instromer in de zorgDe zorg heeft te maken met een groot tekort aan gekwalificeerde mensen. Er zijn daarom verschillende programma's om zij-…
Hoe hoog is het salaris in het onderwijs?Hoe hoog is het salaris in het onderwijs?Het inkomen van leraren is onder andere afhankelijk van het soort onderwijs, en het aantal dienstjaren. De afgelopen jar…
Adaptief OnderwijsHet is zover. Je kind is oud genoeg om naar de basisschool te gaan. Er zijn veel keuzes die je als ouder kan maken. Welk…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid
  • Werkeninhetonderwijs.nl

Reageer op het artikel "Zij-instromer in het onderwijs"

Reactie

Max, 27-05-2013 21:22 #1
Als je in het bedrijfsleven werkt en bevoegd bent neem je dan het salaris vanuit het bedrijfsleven mee naar het onderwijs?

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 01-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!