Carrière maken bij de overheid
Welke carrièremogelijkheden zijn er bij de overheid? Dankzij recente ontwikkelingen bij gemeentes en provincies is voor ambtenaren de kans aanwezig om door te groeien naar een hogere functie en carrière te maken.
Carrièremogelijkheden overheid
Bij de overheid zijn er vooral mogelijkheden om horizontaal over te stappen naar een andere functie. De overheid staat echter niet bekend om haar verticale doorgroei. Er zijn wel een aantal mogelijkheden om carrière te maken binnen de overheid:
Je kunt manager worden van een bepaalde afdeling. Die overstap gaat vaak geleidelijk. Je begint bijvoorbeeld onder aan de ladder, als medewerker aan de publieksbalie. Daarna krijg je een functie met meer verantwoordelijkheden, waarin je leiding geeft aan nieuwe medewerkers. Uiteindelijk word je afdelingshoofd.
Je kunt doorschuiven naar een functie van een hoger niveau. Zo wordt er bij de overheid in dezelfde functie vaak onderscheid aangebracht in niveau.
Vacaturestop overheid
De overheid moet bezuinigen. Vrijwel alle overheidsorganen bezuinigen op hun personeelsbestand. Uitstroom is prima, maar instroom van nieuw personeel moet zoveel mogelijk worden beperkt. Openstaande vacatures moeten intern worden ingevuld: het takenpakket van ambtenaren die al in dienst zijn, wordt uitgebreid. Dat in combinatie met de uitstroom van 60+’ers (FPU: het vervroegde ambtenarenpensioen en pensioen) schept carrièremogelijkheden voor het bestaande personeel. Die kunnen doorschuiven naar de functie van de oudere ambtenaar die uit dienst treedt.
Beleidsmedewerker A,B,C en D
Zoals al eerder aangegeven in dit artikel, zijn er verschillende niveaus voor bepaalde beroepen. Neem het beroep van beleidsmedewerker. Beleidsmedewerker A is een seniorfunctie. Een beleidsmedewerker A functioneert op het hoogste niveau. Een van de taken is het signaleren en analyseren van knelpunten in het bestaande beleid en het formuleren van beleidsnota’s en adviezen. Beleidsmedewerker A is een functie op WO-niveau. Beleidsmedewerker B en C zijn functies die een HBO denk – en werkniveau vereisen. Ten slotte de beleidsmedewerker D: hier is een MBO+ opleiding aangevuld met werkervaring vaak voldoende. De taken zijn in mindere mate gericht op het formuleren van beleidsnota’s, maar uitvoerend van aard: het verzamelen van gegevens.
Administratief medewerker A,B,C,D
Ook bij personeel dat veelal ondersteunende werkzaamheden verricht, zoals administratieve krachten, wordt onderscheid gemaakt in A- , B-, C-, en D-niveau. A niveau is het hoogst en vergelijkbaar met MBO niveau 4. Bij D-niveau is er sprake van standaard werkzaamheden, zoals het archiveren van documenten, en is een LBO-niveau (of MBO 2) voldoende.
Carrière maken bij de overheid
Het is mogelijk om van een D-functie op te klimmen naar respectievelijk een C -, B-, of A-functie. Belangrijk voor de medewerker is om zijn wensen op het gebied van scholing en ontwikkeling kenbaar te maken in een functionerings – of beoordelingsgesprek.
Voordelen werken bij de overheid
Een groot voordeel van werken bij de overheid zijn de gunstige arbeidsvoorwaarden, die het de mogelijkheden om carrière te maken vergroten. Zo is er sprake van flexibele arbeidstijden, waardoor je met name in een parttime functie makkelijk je eigen tijd in kunt delen, zodat je tijd kunt besteden aan een aanvullende opleiding. Daarnaast is het vaak zo dat de werkgever, de overheid, een opleiding die verband houdt met de functie gedeeltelijk of volledig vergoedt.