InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Carrière in het onderwijs

Carrière in het onderwijs

Carrière in het onderwijs: is het mogelijk? Het antwoord is "ja". Voor de klas staan is een vak waarin je jezelf kunt ontwikkelen en waarin je carrière kunt maken. In dit artikel worden de carrièremogelijkheden in het onderwijs besproken. Hoe kun je doorstromen naar een hogere functie? Ook niet geheel onbelangrijk: wat is het salaris in het onderwijs?

Werken in het onderwijs

Het leraarschap is niet bepaald populair. Je neemt je werk mee naar huis, behandelt ieder jaar dezelfde lesstof en als je je dag niet hebt, prikt een leerling daar feilloos door heen. Het salaris verhoudt zich niet tot de hoeveelheid werk. Dat is tenminste het algemene beeld van een baan in het onderwijs. In hoeverre correspondeert dat met de werkelijkheid?

Salaris voortgezet onderwijs

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hebben leraren een aardig salaris. Voor leraren in het voortgezet onderwijs zijn er drie salarisschalen: LB, LC en LD. In welke salarisschaal je terechtkomt, is afhankelijk van je graad, leeftijd en ervaring. In 2010 bedroeg het salaris bij een volledige baan voor LB tussen de € 2445 en € 3739. Voor LC was dat minimaal. € 2460 en max. € 4361, voor LD tussen € 2470 en € 4962. Voor een overzicht van de salarisschalen, zie

Baan vinden in het onderwijs

Een baan in het onderwijs biedt veel zekerheid. De meeste afgestudeerden vinden snel een baan. In het onderwijs is er vrijwel altijd een tekort aan vakbekwame docenten. De werkgelegenheid in het onderwijs neemt toe als gevolg van kleinere klassen, parttime functies en leraren die met pensioen gaan. De behoefte aan leraren in exacte vakken en talen stijgt.

Carrière in het basisonderwijs

Binnen het basisonderwijs zijn de carrièremogelijkheden beperkt. Je kunt je bij laten scholen als remedial teacher, intern begeleider of de overstap maken naar speciaal onderwijs. Een functie in het management is ook mogelijk: adjunct-directeur of directeur.

Carrière maken in het onderwijs

Als je ernaar streeft om carrière te maken, zit je in het onderwijs niet op de juiste plek. Als leraar zijn er verschillende mogelijkheden om carrière te maken. Zo kun je je specialiseren in je vakgebied door een eerstegraads bevoegdheid te halen. Maar je kunt ook aanvullende taken op je nemen, zoals het mentorschap, leerlingbegeleider of coördinator. Er zijn ook mogelijkheden om door te groeien naar managementfuncties, zoals teamleider of rector.

Carrière leraren HBO

Binnen hogescholen is het maken van carrière redelijk beperkt. In de CAO voor het HBO wordt er onderscheid gemaakt in de verschillende functies zoals docent, hogeschooldocent, maar in de praktijk komt het er vaak op neer dat je dezelfde functie houdt.

Prestatiebeloning leraren

Met de prestatiebeloning in het onderwijs worden leraren beloond als zij goede prestaties leveren. Het kabinet wil uitzoeken of en hoe de prestatiebeloning in het onderwijs kan worden ingevoerd. Deze prestatiebeloning kan een financiële beloning zijn, maar ook in de vorm van vrije tijd of scholing.

Uitstromen uit het onderwijs

Als uitstromer ben je ook tevens breed inzetbaar op de arbeidsmarkt. Je kennis en vaardigheden komen van pas in beroepen waarbij je communiceert met mensen. Zo kun je gaan werken bij de overheid, het toerisme of binnen de communicatiebranche.

Conclusie: Carrière in het onderwijs

Als carrière maken prioriteit heeft, is werken in het onderwijs geen goed idee. Het salaris is goed, maar de carrièremogelijkheden zijn toch beperkt. Je kunt een eerstegraadsbevoegdheid halen, mentor worden of teamleider, maar er zijn weinig functies in het gebied daartussen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe hoog is het salaris in het onderwijs?Hoe hoog is het salaris in het onderwijs?Het inkomen van leraren is onder andere afhankelijk van het soort onderwijs, en het aantal dienstjaren. De afgelopen jar…
Zij-instromer in het onderwijsIn het onderwijs is er vrijwel altijd een tekort aan gekwalificeerd personeel. Als je toe bent aan een nieuwe uitdaging,…
Adaptief OnderwijsHet is zover. Je kind is oud genoeg om naar de basisschool te gaan. Er zijn veel keuzes die je als ouder kan maken. Welk…
Het Montessori OnderwijsJe kind gaat naar de basisschool. Er moet een belangrijke keuze gemaakt worden. Naar welke school gaat je kind en wat vo…
Bronnen en referenties
  • Werkeninhetonderwijs.nl
  • Rijksoverheid
  • Elsevier

Reageer op het artikel "Carrière in het onderwijs"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 29-06-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Carrière maken
Schrijf mee!