Werving- en selectiemethoden
Als recruiter kun je soms voor ingewikkelde werving en selectie vraagstukken komen te staan. Zeker ten tijde van een krappe arbeidsmarkt. Want waar haal je nu de beste mensen vandaan? Hoe bereik je de doelgroep, wat zijn de beste wervingsmethoden, wat gaat dit kosten en welk middel ga ik uiteindelijk inzetten zijn de belangrijkste vraagstukken waar een recruiter mee wordt geconfronteerd.
Wervingsmethoden
Er is tegenwoordig een zee aan wervingsmethoden beschikbaar. Waar vroeger de keus voor de hand lag, omdat er niet veel meer te kiezen viel dan een advertentie in de plaatselijke, regionale of landelijke krant of werven via een uitzendbureau, ligt dat tegenwoordig anders. Recruiters hebben onder andere de beschikking over de vacaturepagina op de bedrijfswebsite, online vacaturebanken, vacature zoekmachines, social media en de al eerder genoemde traditionele wervingsmethoden.
Bedrijfswebsite
Heb je als bedrijf een goed bezochte website, dan kan deze prima in worden gezet als wervingskanaal. Een voordeel hiervan is, is dat mogelijke kandidaten die de vacature zien, al enige affiniteit hebben met het bedrijf. Ze bezoeken immers de website van het bedrijf zelf.
Wat veel recruiters nog niet weten is dat men de vacaturepagina van het bedrijf ook gratis kan aanmelden bij vacature zoekmachines zoals jobrapido, indeed of trovit.
Online vacaturebanken
Veel werkzoekenden maken gebruik van online vacaturebanken. De vacature hier onder de aandacht brengen is dan ook zeker zinvol. Tevens bieden de vacaturebanken ook de mogelijkheid om toegang tot hun cv database in te kopen. Als recruiter kan je dan ook heel gericht op zoek naar de voor de functie en het bedrijf geschikte kandidaat.
Vacature zoekmachines
Zoals eerder vermeld kan de vacaturesite van het bedrijf gratis worden aangemeld bij één van de vacature zoekmachines die op het web te vinden zijn. Kandidaten kunnen hier aan de hand van trefwoorden en locaties vacatures zoeken, of zich inschrijven op een nieuwsbrief waarbij ze de laatste vacatures, die aan hun criteria voldoen, per mail ontvangen. Zodra een bedrijf eenmalig de aanmelding heeft geregeld bij dergelijke zoekmachines worden de vacatures geindexeerd.
Wil je als recruiter de vacatures meer onder de aandacht brengen en een hoge positie krijgen in de zoekresultaten bieden de vacature zoekmachines mogelijkheden aan om de vacatures te sponsoren. Dit gebeurd veelal op basis van de cpc methode (cost per click), waarbij je als bedrijf zelf de controle krijgt over het budget en de te sponsoren vacatures.
Social media
Gebruik van social media als wervingskanaal wordt de laatste tijd veel besproken. Want vind je daar wel de juiste mensen? Er zijn natuurlijk social media speciaal voor het onderhouden van de zakelijke relaties. Een voorbeeld hiervan is Linkedin. Als recruiter kan je er dan ook voor kiezen om daar vacatures op te plaatsen. Maar ook social media als facebook, hyves etc bieden de mogelijkheid aan om personeelsadvertenties te plaatsen, of een bedrijfspagina aan te maken.
De kosten
De uiteindelijke kosten van een wervingsactie zijn vaak belangrijk voor een bedrijf. Als recruiter moet je hier goed rekening mee houden. Veel online vacaturebanken en vacature zoekmachines hebben de kosten voor het plaatsen van een advertentie op hun website gezet. Kun je geen informatie vinden over de prijzen, vraag dan altijd eerst een vrijblijvende offerte aan. Ook indien je gebruik maakt van de diensten van een uitzend-, of werving en selectiebureau doe je er goed aan eerst te onderhandelen over de prijs.
Uiteindelijke keuze
Nadat je duidelijk hebt welke mogelijke wervingskanalen ingezet kunnen worden en wat dit gaat kosten, komt misschien wel de moeilijkste stap in het hele proces. Het daadwerkelijke kiezen van de voor het bedrijf en de functie beste wervingsmethode.
Belangrijk is om goed voor ogen te houden naar wat voor type persoon je op zoek bent. Bedenk vervolgens waar je deze doelgroep kunt vinden. Nu kun je waarschijnlijk al één of meerdere wervingsmethoden van het lijstje schrappen. De laatste stap in het keuze proces is het budget voor de wervingsactie te bepalen. Wat mag je uitgeven en wat gaat het kosten? Op basis van bovenstaande criteria maak je vervolgens de uiteindelijke keuze voor een wervingsmethode, waarmee je op zoek gaat naar de geschikte kandidaat.
© 2011 - 2024 Italiagirl, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen