InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Een tekstschrijver in dienst

Een tekstschrijver in dienst

Een tekstschrijver in dienst Bedrijven en zelfstandig ondernemers nemen steeds vaker een tekstschrijver in dienst om voor hun teksten te zorgen. Teksten zijn van groot belang, omdat het de manier is waarop bedrijven en ondernemers zich kunnen presenteren naar potentiële klanten en opdrachtgevers. De meeste tekstschrijvers verzorgen de inhoudelijke teksten voor nieuwsbrieven, brochures en jaarverslagen. Ook houden ze zich vaak bezig met de websites, door deze van unieke en gerichte informatie te voorzien.

Freelancer of in vaste dienst

Als tekstschrijver wordt er onderscheid gemaakt tussen de schrijvers die in vaste dienst zijn van een bedrijf of onderneming en de zogenoemde freelancers. De freelancers zijn namelijk eigen baas en bepalen zelf voor wie ze werken. Schrijvers in vaste dienst werken vaak voor één opdrachtgever. Grote bedrijven hebben vaak eigen tekstschrijvers in dienst. Kleinere bedrijven en zelfstandig ondernemers huren er liever tijdelijk eentje.

Vacature voor tekstschrijvers

De meeste bedrijven hebben al een tekstschrijver in dienst. Veel vacatures in de branche zijn er dan ook niet te vinden. Wel kun je vaak vacatures vinden voor redactie- en redigeerwerk, maar dat verschilt van tekstschrijven. Omdat de banen niet voor het oprapen liggen, kiezen veel tekstschrijvers voor een eigen bureau. Als freelancer halen ze moeiteloos opdrachten binnen, want er is altijd vraag naar nieuwe teksten.

Werkzaamheden

Wat een tekstschrijver doet, hangt af van de gemaakte afspraken. Als je een opdracht geeft om teksten te schrijven, zal de schrijver op zoek gaan naar informatie. Wanneer je deze informatie al in een gesprek aangegeven hebt, zal de schrijver die input omzetten in woorden. De meeste tekstschrijvers zullen duidelijk en open communiceren. Van tevoren een projectprijs afspreken is de normaalste zaak van de wereld.

Tekstschrijver gezocht

Een tekstschrijver kun je zo gevonden hebben. Op het internet bieden ze hun diensten vaak via een eigen website of forum aan. Zo kun je direct in contact komen, voorbeelden van werk zien en een vrijblijvende offerte aanvragen. Wanneer je specifieke wensen hebt, kun je een tekstschrijver altijd bellen en vragen naar de mogelijkheden. Het is handig om je wensen van tevoren duidelijk te hebben. Zo voorkom je dat het schrijven meer tijd in beslag neemt, en dus ook meer zal kosten.
© 2011 - 2019 Herman82, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een tekstschrijver in dienst"

Infoteur: Herman82
Gepubliceerd: 27-03-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!